معاون وزیر بهداشت در همایش تقدیر از بهورزان سراسر کشور:

برای هر 3 تا 4 هزار نفر جمعیت یک کارشناس سلامت خواهیم داشت

دکتر سیاری گفت: در حوزه تحول بهداشت شهری قرار است برای هر 3 تا 4 هزار نفر جمعیت یک کارشناس و مراقب سلامت در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش تقدیر از بهورزان سراسر کشور با اشاره به این که طی یک دهه گذشته حتی یک مورد هم از فلج اطفال در کشور نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر توانسته‌ایم سرخک، کزاز، دیفتری و هپاتیت b‌ را کامل کنیم و پوشش واکسیناسیون را به بیش از 95 درصد برسانیم، بی تردید ناشی از تلاش‌های بهورزان است.

به گفته دکتر علی اکبر سیاری خوشبختانه امسال پس از گذشت 40 سال برای نخستین بار شاهد حذف اپیدمی وبا در کشور بودیم.

وی با اشاره به این که اگر توانسته‌ایم مالاریا در کرمان را به صفر برسانیم و در سیستان و بلوچستان به حداقل ممکن دست یابیم به دلیل تلاش بهورزان بوده است، ادامه داد: در سال 70، 98 هزار مورد مالاریا در کشور داشتیم که امسال موارد این بیماری 176 مورد بومی و 700 مورد نیز وارداتی گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: اکنون توانسته‌ایم با دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته امکان تشخیص سل مقاوم به درمان را طی 24 ساعت فراهم کنیم.

به گفته دکتر سیاری کرونا ویروس در 20 کشور دنیا گزارش شده و در ایران به مدد نظام مراقبت بهداشت شاهد پنج مورد از این بیماری بوده‌ایم. ابولا نیز در هفت کشور دنیا با هفت هزار ابتلا و 433 مورد مرگ همراه بوده است؛ اما در ایران با وجود نظام مراقبت و همچنین آموزش‌های لازم، اطمینان داریم که در بازگشت حجاج نیز از این بابت خطری سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه سخنانش گفت: امسال با کمک دولت و مجلس از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده جهت بازسازی خانه‌های بهداشت، تامین پزشک و ماما، ارائه مکمل‌ها، تامین 440 قلم دارو و دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، ‌رادیولوژی و همچنین تامین خودرو برای نظارت فراهم شده است. همچنین بسته‌های جدید خدمات جهت کنترل بیماریهای غیر واگیر نیز در نظام شبکه ادغام خواهند شد.

به گفته وی یکی از مواردی که باعث مرگ و میر کودکان می‌شود، بیماریهای ژنتیکی و اختلالات آناتومی و کوروموزمی است. با انجام اقدامات در این زمینه می‌توان سالانه از مرگ 10 هزار کودک و نوزاد جلوگیری کرد. همچنین می‌توانیم از تولد 2500 نوزاد مبتلا به سندرم داون جلوگیری کنیم. این برنامه‌ها از امسال اجرایی خواهند شد.

وی با بیان این که در حوزه تحول بهداشت شهری ابتدا شبکه را توسعه می دهیم و ساختارهای موجود را اصلاح می کنیم، افزود: بر این اساس قرار است برای هر 3 تا 4 هزار نفر جمعیت یک کارشناس و مراقب سلامت در نظر گرفته شود.

به گفته سیاری این برنامه ابتدا برای 10 میلیون جمعیت حاشیه نشین شهرها اجرایی می‌شود و پس از آن به شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و دو استان فارس و مازندران که پزشک خانواده در آنها اجرایی شده، انجام می‌شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند دانشگاه علوم پزشکی
۱۷:۳۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۳
خواهشمند است در مورد حقوق کارکنان بخش بهداشتی نیز فکری شود .واقعا حقوق بخش بهداشت وزارت بهداشت نسبت به بقیه کارمندان ادارات دیگر پایین است از جمله کارمندان قوه قضاییه.
آخرین اخبار