اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت ؛

سود خالص شرکت گوگل کاهش یافت /بی‌تاثیری تحریم‌ها بر حمل و نقل ریلی روسیه

اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت شاهد تشدید شرایط بحرانی در اروپا و توسعه همکاریهای اقتصادی در روسیه بود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت شاهد تشدید شرایط بحرانی در اروپا و توسعه همکاریهای اقتصادی در روسیه بود .
 
کاهش 60 درصدی صادرات محصولات کشاورزی ايتاليا به روسيه  

، بر اساس اعلام گزارش سازمان خواربار و کشاورزي ايتاليا درباره تاثيرات ناشي از اعمال تحريم ها عليه روسيه،‌ بر بازار توليدات مواد غذايي ايتاليا در روسيه، طي يک ماه،‌ يعني در ماه اوت سال 2014 و در مقايسه با مدت مشابه در سال 2013 ميلادي ، ميزان صادرات محصولات کشاورزي ايتاليا به روسيه 63 درصد کاهش يافته است. 

بی‌تاثیری تحریم‌ها بر حمل و نقل ریلی روسیه  
 با وجود اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روسیه دریچه های همکاری حمل و نقل ریلی برای روسیه باز شد.   براساس این گزارش صنعت راه آهن ریلی در روسیه صنعتی کاملا بومی است و همین امر باعث شده تا با وجود اعمال تحریم ها برخی کشورها که خواهان برقراری ارتباط تجاری با روسیه بودند به راحتی در این زمینه با این کشور همکاری کنند.  

سود خالص شرکت گوگل کاهش یافت
 
سود خالص شرکت گوگل در سه ماهه سوم سال جاری ۵ درصد دچار افت شده و به رقم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.
 
قيمت برخی کالاها در آلمان افزايش يافتند  
قيمت برخی کالاها در سپتامبر گذشته در آلمان با افزايش روبرو شد و این افزایش قیمت‌ها بسیار محسوس بود. قيمت برق و برخي اقلام لبني در سپتامبر گذشته در آلمان با افزايش روبرو شد و این افزایش قیمت‌ها بسیار محسوس بود.

وزارت دفاع فرانسه هزاران نفر از نيروهای خود را اخراج می‌کند  
وزارت دفاع فرانسه به علت محدوديت‌های بودجه‌ای مجبور است هزاران نفر از نيروهای خود را اخراج کند.  فرانسه بودجه سال 2015 خود را به کميسيون اروپا ارائه کرده است اما اهداف از قبل پيش بيني شده، در اين بودجه محقق نشده است.
 در اين بين بويژه مي‌توان به ميزان کسري بودجه اشاره کرد که قرار بود سال آينده به سه درصد توليد ناخالص داخلي برسد. در زمينه صرفه جويي‌ها نيز اهداف محقق نشده است.

ادامه بحران بی‌سابقه اقتصادی و اشتغال در ایتالیا  
بر اساس تازه ترين مطالعات، شهروندان ايتاليايي بيش از پيش به آينده خود بدبين و بي اعتماد هستند. کشوري که در حال سپري کردن بحران سخت و بي سابقه اقتصادي و اشتغال است.

رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین رقم در پنج سال گذشته رسید  
بر اساس آماري که روز سه‌شنبه از سوي  دولت چين منتشر شد، در سه ماهه سوم سال 2014 (ژوييه تا سپتامبر)، توليد ناخالص داخلي دومين اقتصاد بزرگ جهان هفت و سه دهم درصد رشد پيدا کرد که در مقايسه با سه ماهه دوم دو دهم درصد کاهش را نشان مي دهد.
 
افزایش دو برابری نرخ بهره استقراض دولتی در یونان  
تصمیم دولت یونان برای خروج از برنامه نجات مالی تا آخر سال جاری میلادی به شک و ترید در بین سرمایه گذاران نسبت به ظرفیت این کشور برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادش دامن زده است. امری که موجب شده نرخ بهره استقراض این کشور در عرض کمتر از یک ماه دو برابر شود.

رياضت اقتصادی باعث رکود اقتصادی و بيکاری در فرانسه شده است  
ده‌ها هزار نفر در سراسر فرانسه عليه طرح بودجه اخير دولت فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه که بودجه اي رياضتي است تظاهرات کردند.  تظاهرکنندگان بر اين باورند که سياست هاي رياضت اقتصادي دولت باعث بحران اجتماعي مي شود.

نرخ تورم در منطقه یورو رکورد زد  
علاوه بر تورم که مشکل این روزهای اقتصاد منطقه یورو است رکود تورمی هم این روزها در اتحادیه اروپا شتاب گرفته است.   بنابراین گزارش، افزایش تورم منطقه یورو از سال 2009 شروع شد. این افزایش 3 درصدی در حالی آغاز شد که اروپا شاهد هدررفت منابع تولیدی خود به دلیل شروع بحران اقتصادی بود. افزایش تورم در اروپا در سپتامبر 2013 به بیشترین میزان خود رسید و این میزان در سال 2014 در مقایسه با همین میزان در سال گذشته رشد 2 درصدی را نشان می‌دهد.
 
ادامه اجرای برنامه ریاضت اقتصادی در پرتغال  

دولت پرتغال از ادامه اجرای برنامه ریاضت اقتصادی در سال آینده میلادی خبر داد و تاکید کرد که مالیات‌ها افزایش نخواهد یافت. وزیر دارایی این کشور با اعلام این خبر تصریح کرد که طرح هزینه‌ها برای سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که فرایند اصلاح مالی هنوز به پایان نرسیده است اما در بودجه سال آینده مالیات افزایش نخواهد یافت. دولت پرتغال از ادامه اجرای برنامه ریاضت اقتصادی در سال آینده میلادی خبر داد و تاکید کرد که مالیات‌ها افزایش نخواهد یافت.

روسیه 11 میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای حمایت از ارزش روبل اختصاص داد
 
سقوط ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابردلار آمریکا و یورو ادامه دارد. امری که سران بانک مرکزی این کشور را برای حمایت از واحد پولی خود به واکنش وا داشته است. این نهاد 11میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را به حمایت از ارزش روبل اختصاص داده است.

روسیه تحریم‌های خود برای واردات از کشورهای غربی را گسترش داد  
روسیه روز گذشته دامنه تحریم‌های خود برای واردات مواد غذایی کشورهای غربی را گسترش داد.   بدین ترتیب محصولاتی چون فرآورده های فرعی گوشت گاو، خوک و مرغ به تحریم‌های مقرر شده توسط مسکو در ماه اوت سال جاری اضافه می‌شود.
 تصمیم مسکو به اعمال تحریم‌های یک ساله واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا و آمریکا در پاسخ به تحریم‌های غرب علیه این کشور در بحران اوکراین اتخاذ شده است.

"کرایسلر" بیش از 900 هزار خودرو را فراخوان کرد  
نقص در آلترناتور (دستگاه مولد برق متناوب) اين خودروها باعث مي شود موتور آنها از حرکت بايستد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورک، کرايسلر، سومين شرکت بزرگ خودروسازي امريکا و بخشي از فيات کرايسلر، همچنين اعلام کرد حدود 470 هزار دستگاه خودرو با موتورهاي V-6 و مصرف 3/6 ليتر را به منظور رفع نقص آلترناتور( دستگاه مولد جريان برق متناوب) فراخوان خواهد کرد. حدود 90 درصد از خودروهاي فراخوان شده ، در سطح ايالات متحده هستند. 

حکم دادگاه اتحادیه اروپا برای سهامداران سابق شرکت نفت در روسیه  
سهامداران سابق شرکت نفت در روسیه به دادگاهی در اتحادیه اروپا فراخوانده شدند.  این شکایت از سوی کشورهایی همچون آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند و فرانسه به دلیل اختلال در حسابهای مالی قراردادی این شرکتها صورت گرفته است.  

افزايش بهای نفت در بازار آسيا  
در معاملات امروز صبح بازار آسيا، هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا (وست تگزاس اينترمديت) برای تحويل در ماه نوامبر با 60 سنت افزايش، 83 دلار و 30 معامله شد. بهاي هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه سپتامبر که نخستين روز معامله آن بود، 74 سنت افزايش يافت و به 86 دلار و 56 سنت رسيد.

اوپک کاهش تولید نفت را بررسی می کند  
با کاهش بهاي نفت خام برنت به کمتر از 83 دلار در هر بشکه ، امکان اينکه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت ، اوپک ، توليد نفت را براي نخستين بار از سال 2008 کاهش دهد قوت گرفته است. قرار است وزراي کشورهاي عضو اوپک 27 نوامبر در نشستي در وين درباره کاهش توليد نفت و جلوگيري از روند نزولي بهاي آن با يکديگر گفتگو کنند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار