کامرسانت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع رسیدن به توافق هسته‌ای می‌شوند

یک روزنامه روسی نوشت اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را تشدید کند این مسئله باعث شکست کامل مذاکرات هسته‌ای می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه  روسی کامرسانت  در خصوص  پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته ای ایران نوشت: درخواست کنگره آمریکا از دولت باراک اوباما برای تشدید تحریم‌های علی ایران و روسیه این مسئله رسیدن به توافق را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

یک دیپلمات روسی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرد که مقامات  روسیه  تمدید روند مذاکرات را ناامیدکننده نمی ‌دانند. وی گفت: "مسلما ما تلاش داشتیم تا مذاکرات در موقع مقرر به نتیجه مورد نظر برسد و این زمان بار دیگر تمدید نشود. ولی مسئله مهم رسیدن به توافقی دارای کیفیت است. هنوز مسائلی باقی مانده که مواضع طرفین بهم نزدیک نشده است، ولی خوشبختانه مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت."

یک مقام آگاه دیگر در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است: "سنگ زیربنای اختلافات دو مسئله است: جدول زمانبندی لغو تحریم‌ها و تعداد سانتریفوژها در ایران. مقامات ایران و آمریکا از قبل درخواست‌های خود در خصوص این دو موضوع را بطور علنی اعلام کرده بودند. روسیه نیز تلاش کرد تا به دو طرف کمک کند تا این مسائل حل و فصل شوند، ولی تاکنون وحدت نظری در این رابطه بوجود نیامده است."

کامرسانت در ادامه آورده است: این در حالی است که کارشناسان بر این عقیده‌اند که در مذاکرات آینده رسیدن به توافق دشوار تر خواهد شد. مسئله اینجاست که در کنگره آمریکا قرار است بزودی لایحه‌های قانونی در خصوص تشدید تحریم‌ها، چه در قبال ایران و چه روسیه قرار است مورد بررسی قرار بگیرد.

 در جریان انتخابات اخیر کنگره آمریکا  جمهوری خواهان قدرت گرفته‌اند که همواره کاخ سفید را به خاطر سیاست "بیش از حد انعطاف‌پذیر" اوباما در قبال تهران و مسکو مورد انتقاد قرار می‌دهند. حتی این مسئله امری بعید نیست که نمایندگان حتی قانون مربوط به حمایت از اوکراین که ارسال تسلیحات نظامی برای ارتش این کشور و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را در نظر دارد، مورد تصویب قرار گیرد.

"یوری راگولیف" مدیر بنیاد تحقیقات آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو به خبرنگار کامرسانت گفته است: "تشدید تحریم‌ها کنگره  علیه روسیه و ایران می‌تواند به معنای دشوارتر شدن مذاکرات هسته‌ای شود، اگر باعث شکست کامل آن نگردد. برای رئیس جمهوری آمریکا از لحاظ سیاسی مهم است که با ایران به توافق برسد، ولی کنگره آمریکا ممکن است کاخ سفید را درتحت فشار قرار دهد."

 با این حال وی  امکانی اینکه  باراک اوباما، مصوبه تحریم‌ها علیه ایران را با استفاده از حق خویش وتو کند، را منتفی ندانست چرا که در عرصه سیاست خارجی حرف اول را رئیس جمهور می‌زند و اوباما با این اقدام چیزی را از دست نمی‌دهد، چرا که دوره دوم ریاست جمهوری خود را می‌گذراند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار