باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

یزید قرن 21 کیست؟/سرپنجه‌های خون‌آلود شاهزاده سعودی پهلوی ملت‌های منطقه را دریده است/نقش‌آفرینی آل‌سعود در اشغال شمال عراق

یزید قرن 21 اقدامات خونبار و تأسف‌باری را انجام داده و با سرپنجه‌های خون‌آلودش پهلوی ملت‌های منطقه را دریده که خود جای بسی تأمل و درنگ برای خاندان آل‌سعودی دارد که خود را معتدل می‌دانند.


به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ اگر یک شاهزاده خون‌خوار در بین خاندان "آل سعود" بخواهیم نام ببریم قطعاً و یقیناً به نام "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود (یزید قرن 21)" برخورد می‌کنیم.

بندربن سلطان (یزید قرن 21) با رؤیای متوهمانه شکست محور مقاومت و سقوط نظام قانونی بشار اسد وارد عمل شد که با شکست‌های جدی مواجه شد.
 
سوابق کاری بندر بن سلطان

شاهزاده بندر بن سلطان‌ بن عبدالعزیز آل‌سعود (یزید قرن  21)، متولد 2 مارچ 1949 در شهر "طیف" و سفیر عربستان سعودی در آمریکا از سال 1983 تا 2005 بوده و در سال 2005 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. او به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی از سال 2012 تا 2014 بود.
 
ویلیام درباره تاریخ تولد او نوشت: تاریخ تولد او برای ورود به نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، دارای شبهه‌ بود.
 
The New Yorker نوشت: مادر او "خیزیران" از اشراف‌زاده‌های قدیمی و پدرش "سلطان‌بن عبدالعزیز (پدر یزید قرن 21)" بود و "بندر" مدتی با مادرش و عمه خود زندگی کرد و پس از این که شاه عبدالعزیز مُرد، این تصمیم گرفته شد که او باید با مادربزرگ پدری‌اش در یک جا زندگی کند.
 
این روزنامه ادامه داد: او دوران حرفه دیپلماتیک خود را از سال 1978 زمانی که به عنوان فرستاده ویژه عربستان منصوب شد، انجام داد. بندر بن سلطان (یزید قرن 21) موافقت لابی کنگره ایالات متحده با تصویب فروش F-155 به عربستان سعودی را به‌دست آورد  و "فهد" به او منصیب سفیری عربستان را اهدا کرد.

 
Euroasia Review ؛ نوشت: 24 اکتبر 1983 به عنوان سفیر عربستان در آمریکا از سوی فهد منصوب شد.
 
The Economic درباره دوران سفیری بندربن سلطان‌بن عبدالعزیز آل‌سعود نوشت: او در زمان تصدی پست سفیر با 5 رئیس جمهور آمریکا، ده وزیر خارجه و یازده مشاور امنیت ملی و چندین کنگره سر و کار داشت.
 
 


Middle East Confidental ؛ درباره علت تصدی پست رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی توسط پادشاهی نوشت: شاید دلیل این انتصاب وجود برخی اختلافات در استان‌های شرقی عربستان سعودی است.
 
سایت Upi درباره سیاست و مشی دیپلماتیک بندر بن سلطان‌بن عبدالعزیز آل‌سعود درباره کشورهای منطقه اظهار داشت: او با تغییر روش، یک رویکرد جدید با اعمال سیاست‌های تهاجمی‌تر و چالشی‌تر در قبال "ایران" و "سوریه" در پیش گرفته است.
 



The WallStreet Journal  گزارش داد: وظیفه "بندر" مدیریت جنگ داخلی سوریه بوده (و در این راه نقش‌آفرینی کرد).
 
سایت Dawn به نقل از مالکی (نخست وزیر سابق عراق) نوشت: "قطر" و "عربستان سعودی" از گروه‌های تروریستی در عراق حمایت می‌کند و عربستان سعودی حامی جهانی تروریسم است و تروریست‌ها را از طریق مسیر سوریه حمایت می‌کند.
 
سایت Meforum ؛ درباره شاهزاده بندر بن سلطان (یزیدبن معاویه قرن بیست و یکم) نوشت: مقامات سعودی فکر می‌کردند که می‌توانند با اقداماتی"بشار اسد" را برکنار کنند (که موفق نشدند). این سایت مدعی شد رسانه‌های دولتی ایران (شهر تهران) با توجه به ناراحتی عمیق منطقه‌ای بندر (از محور مقاومت) به او "شاهزاده تروریست‌ها" لقب داده‌اند.
 

بندر بن سلطان: عربستان خواستار نابودی نظام سوریه به هر قیمتی است

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه الاخبار چاپ لبنان روز شنبه طی مطلبی نوشت: "میخائیل بوگدانف"، معاون وزیر خارجه روسیه اظهارات در نشستی با مضمون "تخریب ارتش سوریه" به نفع چه طرفی است، اظهارات "بندر بن سلطان (یزید قرن 21)"، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان را در مسکو روایت کرده است.

"بندر بن سلطان (یزید قرن 21)"، طی اظهاراتی در مسکو تاکید کرده است که ما در صدد نابودی نظام سوریه حتی به قیمت نابودی این کشور هستیم.

معاون وزیر خارجه روسیه هنگامی‎که از رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان در مورد ارتباط عربستان با "حافظ اسد"، پرسید، او این رابطه را ممتاز توصیف کرد.

"بوگدانف"، در پاسخ به "بندر بن سلطان (یزید قرن 21)"، تصریح کرده که مشکل عربستان نظام سوریه نیست بلکه شخص "بشار اسد"، است.


روزنامه الاخبار نوشت: این موضوع پیام آشکار روسیه به عربستان را نشان می‎دهد.

نقش آفرینی شاهزاده بندر بن سلطان (یزید قرن 21) از داعش

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پایگاه اینترنتی خبری سوریه الان؛ اطلاعات این سند نشان می‌دهد: امیر بندر بن سلطان (یزید قرن 21) رئیس سابق  اطلاعات عربستان، فعالیت های خود را در حمایت افراد مسلح تروریست از سرگرفته است.

این سند محرمانه نشان می دهد یک محموله سلاح در فرودگاه Etimesgut air base در ترکیه تحویل داده شده است.یک فروند هواپیمای  antonov 124-100-150 حامل این سلاح بوده و از Ramstein  در آلمان به پرواز در آمده و از فرودگاه Georgia Tbilisiعبور کرده بود.این محموله به سه قسمت تقسیم شده است. قسمت اول به فرودگاهی در منطقه "وان" ترکیه و از آنجا برای داعش فرستاده شده است.قسمت دوم این محموله به فرودگاه "دیاربکر" رسیده و به "داعش" و "جبهه اسلامی" تحویل داده شده است. قسمت سوم آن نیز به فرودگاه ایلات در فلسطین اشغالی رسیده و به سینا انتقال داده شده است. این سند نشان می دهد امیر بندر مسئولیت تأمین مالی این محموله را بر عهده گرفته است و بودجه ویژه ای برای آموزش جبهه سوریه در اختیار دارد. "خالد بن عبد العزیز بن عبد المحسن تویجری" رئیس دربار پادشاهی عربستان در این کار به بندر بن سلطان (یزید قرن 21) کمک می کند. این سند نشان می دهد بندر بن سلطان (یزید قرن 21) به امور مالی سازمان اطلاعات در شعبه های آمریکایی اختیار داده و دارایی ها در بانک‌ها سپرده گذاری شده است.

پدرخوانده و بنیانگذار داعش
 
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ بنیاد فرهنگ استراتژیک در گزارشی نوشت: بدون حمایت همه جانبه عربستان سعودی از رادیکال‌ترین مخالفان دولت بشار اسد، بی‌شك گروه داعش یك گروه افراطی جزئی بیش نبود .  چندی پیش بندر بن سلطان پدرخوانده و بنیانگذار داعش(ISIL )- سفیر سابق و پر نفوذ عربستان در آمریكا و دوست شخصی جورج بوش -  به طرز باورنکردنی از سیاست‌های عربستان كنار گذاشته شد. پس از كنار گذاشته شدن از ریاست اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، بندر  این بار در منسب مشاور ملک عبدالله نقش‌آفرینی خواهد کرد . عنوان جدید بندر « مشاور پادشاه و نماینده ویژه پادشاه » است .

آنچه مسلم است ، اینکه بندر هرگز از دایره داخلی عربستان سعودی كنار گذاشته نشده است . پس از عزل از سمت رئیس اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، او به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان منسوب شد ، یک پست سیاسی مشابه با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس شورای امنیت ملی !

به نوعی، بازسازی موقعیت سیاسی بندر بن سلطان در درون خانواده آل سعود همزمان با انتساب شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز به سمت رئیس سازمان اطلاعات عربستان كه به تازگی از معاون وزیر دفاع اخراج شده بود ، روی داد .

سیاست آل سعود تزریق میلیاردها دلار پول برای سرنگونی نظام های قانونی منطقه

شاهزاده خالد در حال حاضر در سناریوی سوریه همان موقعیت و دستوركاری را كه قبلا بندر بن سلطان و آل سعود در تزریق میلاردها دلار پول نقد و سلاح به شورشیان سلفی و تكفیری در راه مبارزه با بشار اسد داشت ، دنبال می‌كند . هر چند چنین به نظر می‌رسد که بندر در نوعی از شکاف داخلی (خانوداگی) آل سعود درگیر شده است ، اما وی تنها در عرض دو روز از سمت خود به عنوان معاون وزیر دفاع کنار گذاشته شد ، و اینکه تنها 45 روز بین انتساب جدید وی به عنوان رئیس اطلاعات عربستان فاصله زمانی افتاد .نكته مهم اینكه ، رئیس اطلاعات عربستان خالد بن بندر را نباید با تاجر سعودی خالد بن بندر بن عبدالعزیز آل سعود، پسر شاهزاده بندر اشتباه گرفت . جایگاه مهم معاون وزیر دفاع هنوز هم خالی است و تاکنون كسی به این سمت منصوب نشده است . مسئولیت معاون وزیر دفاع را ، وزیر دفاع عربستان سلمان بن عبدالعزیز ، ولیعهد ، به عهده دارد . نگرانی درونی خاندان آل عربستان صرفا حصول اطمینان از موضع مقامات وزارت دفاع عربستان و اطلاعاتی بر كنترل مجدد داعش است ، گروهی كه با حمایت عربستان در درون مرزهای عراق فعالیت خرابكارنه داشته است و جالب اینكه در بین مرزهای مشترك عراق و عربستان با نیروهای مرزی عربستان نیز چندین درگیری تاکنون گزارش شده است .





بدون شک ، آل سعودی از آغاز جنگ داخلی سوریه نقش تامین كننده مالی اصلی گروه تكفیری داعش را بر عهده داشته است.  جبهه النصرة که به طور عمده توسط قطر تامین مالی می‌شد ، به حمایت از نیروهای داعش در شمال و غرب عراق و شمال شرقی سوریه ، متعهد شده است .   هدف اصلی عربستان سعودی همواره بی ثبات کردن عراق و سوریه بوده است ، به این امید که دولت نوری المالکی و بشار اسد ، سرنگون و با رژیم های سنی رادیکال و وفادار به عربستان سعودی جایگزین گردد .  بندر همچنین خواهان محدود شدن نفوذ قطر است ، چرا که به اعتقاد او دوحه از اخوان المسلمین - دشمن سرسخت آل سعود – حمایت کرده است . بازگشت بندر به قدرت می‌تواند به توقف تشنج زدایی بین عربستان سعودی و امیر قطر ، تمیم بن حمد آل ثانی ، منجر گردد .  

بندر پس از آنكه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریكا با ملک عبدالله در ریاض در 28 مارس دیدار کردند، به عنوان رئیس اطلاعات عربستان انتخاب شد. وظایف بندر به عنوان مخاطب ارشد عربستان با شورشیان سوریه به شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور عربستان منتقل شده است. این وظایف در حال حاضر به عهده شاهزاده خالد محول شده است . تحركات از پیش برنامه ریزی شده داعش ، به اسرائیل بهانه خوبی برای حضور قوی در كرانه باختری و كنترل بر غزه را داده است (در جریان تهدید لبنان از سوی داعش). هدف بندر از بین بردن دولت کنونی سوریه و عراق، و در نتیجه محروم کردن ایران از دو متحدان خود در منطقه معطوف شده است ... و با تأسیس یک خلافت سنی رادیکال در بغداد، داعش ISIL آماده عبور از مرز ایران و شروع شورش در ایران در میان اقلیت عرب در استان خوزستان ، مرکز صنعت نفتی ایران خواهد شد.

با به دست آوردن کنترل میدان‌های نفتی جنوب عراق و همچنین بخشی از میادین هم‌مرز با کردستان عراق توسط داعش - نیروی پروکسی عربستان - سعودی بر کنترل مؤثر بیش از حد بر ذخایر نفتی خاورمیانه چشم دوخته است.


صدر الحسینی:چرا "عبدالله" پرونده سوریه را از "بندر بن سلطان" گرفت؟

"رضا صدر الحسینی" کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره این که یک مقام روسی به نقل از شاهزاده "بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" گفته بود که ما به دنبال سرنگونی نظام "بشار اسد" هستیم حتی اگر این به قیمت ویرانی کل "سوریه" بیانجامد، اظهار داشت: اگر "بندر" می‌توانست پرونده سوریه را به پیش ببرد، قطعاً "ملک عبدالله" پرونده را از او نمی‌گرفت.
 
وی افزود: "بندر" با تجربیات فراوانی که از "ایالات متحده آمریکا" داشت تصور می‌کرد که می‌تواند با هماهنگی مقامات آمریکا شرایطی را برای سوریه به وجود بیاورد که نظام سوریه بیش از چند ماه دوام نیاورد و به کمک پول‌ها و نیروهایی که به سوریه گسیل کرد به دنبال این موضوع بود. 





کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به شکست "بندر بن سلطان" در پرونده سوریه ادامه داد: با شکستی که او در سوریه دریافت کرد سابقه امنیتی اطلاعاتی و سیاسی او زیر سؤال رفت و بندر بن سلطان به عنوان مسئول رابطه "رژیم صهیونیستی" و "عربستان سعودی" به دنبال این بود که پرونده‌های آمریکا را پیش ببرد که با شکست مواجه شد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: "بندر بن سلطان" در پرونده سوریه شکست خورد و او باید به بایگانی مسئولان آل‌سعود منتقل شود و در پارکینگ بماند.


تیرگی روابط ایران و عربستان با نقش آفرینی بندر بن سلطان

اختلاف دو کشور بر سر تحولات عراق، درگیری‌ها در یمن، اختلافات سیاسی در لبنان، سرکوب معترضان در بحرین، سیاست متفاوت در حمایت از انقلاب مصر و اوج‌گیری آن در جریان جنگ داخلی سوریه، از دیگر دلایلی است که در سال‌های اخیر روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. جهت‌گیری واگرایانه ایران و عربستان بر سر تحولات به وجود آمده در جریان بیداری اسلامی در منطقه باعث شد تا در سلسله اتفاقات مهم خاورمیانه، دو طرف انگشت اتهام را به‌سوی دیگری نشانه روند. اسناد موجود درباره نقش عربستان در جریان انفجار در مقابل سفارت کشورمان در بیروت و یا قتل تکنسین‌های ایرانی در عراق چنان پررنگ بود که حتی باعث برکناری بندر بن‌سلطان رئیس شورای امنیت ملی عربستان شد و در مقابل چنین رفتارهایی ریاض ناچار به پرونده‌سازی‌هایی چون توهم توطئه ترور سفیرش در واشنگتن توسط کشورمان شد که این ها به خودی خود، بر تیرگی روابط افزود. در همین دوره بود که برخی رسانه‌های داخلی مدام از مرگ پادشاه عربستان می‌نوشتند؛ رویکردی که بعید به‌نظر می‌رسد برای سعودی‌ها چندان خوشایند بوده باشد.


تسلیح تروریست های تکفیری مشغله شاهزاده سعودی

شاهزاده بندر بن سلطان در زمان تصدی خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان از  20ژوئیه  2012تا هنگام عزلش در تاریخ 15 آوریل سال 2014 به شدت  مشغول مسلح کردن تروریست های تکفیری در سوریه و عراق بود. شاهزاده بندر که به مدت 22 سال سفیر عربستان در ایالات متحده  بود، در راستای پیگیری اهداف سیاست های آمریکا و عربستان آزادانه تروریست ها را اجیر می کرد، و حتی پوتین نخست وزیر روسیه را به اختلال در بازی های المپیک زمستانی سوچی توسط افراط گرایان تحت کنترل عربستان تهدید کرد. بنا به گزارش ها در دیدار ژوئیه 2013 ، بندر به پوتین گفت. "من می توانم به شما تضمینی برای محافظت از بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی در دریای سیاه در سال آینده بدهم."






نقش آفرینی بندر بن سلطان در جنگ غزه

جنگ غزه بدنبال توافق "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، ملک "عبدالله" پادشاه عربستان و "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر صورت گرفت که در این میان بندر بن سلطان دبیر شورای امنیت ملی عربستان نقش رابط و حلقه وصل را ایفا می‌کرد. توافق میان ملک عبدالله و عبدالفتاح السیسی در دیدار طرفین در هواپیمای پادشاه عربستان درفرودگاه قاهره صورت گرفته بود.




نقش عربستان در اشغال شمال عراق توسط تروریست‌ها چه بود؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت"، مدتی پیش از حادثه 11 سپتامبر شاهزاده بندر بن سلطان که زمانی سفیر عربستان در آمریکا و تا چند ماه پیش هم رئیس سازمان اطلاعات این کشور بود، در گفتگویی افشا‌گرانه و شوم با رئیس سرویس اطلاعات محرمانه انگلیس، ام آی 6 پیش بینی کرده بود که در زمانی نه چندان دور اوضاع برای شیعیان در منطقه خاورمیانه وخیم خواهد شد.

آن لحظه مرگباری که شاهزاده بندر پیش بینی کرده بود اکنون برای بسیاری از شیعیان منطقه فرارسیده است وعربستان سعودی با حمایت خود از جنبش ضد شیعه در عراق و سوریه نقش مهمی در وقوع آن داشته است.

از زمان تسخیر موصل به دست نیروهای داعش در دهم ژوئن زنان و کودکان شیعه در روستاهای جنوب کرکوک به قتل می رسند. در موصل حرم‌ها و مساجد شیعیان مورد حمله قرار گرفته و در شهر ترکمن نشین تل عفر در نزدیکی موصل 4 هزار خانه به تصرف شورشیان داعش در آمده اند.

درمورد صحت این نقل قول از شاهزاده بندر که از سال 2005 دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان و بین سال های 2012 تا 2014 رئیس سرویس اطلاعات این کشور بود، تردیدی وجود ندارد. سر ریچارد دیرلاو، که بین سال های 1999 تا 2004 رئیس ام آی 6 بود، هفته گذشته در سخنرانی خود در موسسه خدمات متحد سلطنتی بر اهمیت این سخنان شاهزاده بندر تاکید کرد و گفت تردیدی وجود ندارد که اهدا کنندگان خصوصی در عربستان سعودی و قطر نقش مهمی در تصاحب بخش هایی از عراق به دست نیروهای داعش داشته‌اند، اقدامی که مقامات این دو کشور هم چشم خود را به روی آن بسته اند. وی گفت: چنین حوادثی بدون برنامه ریزی قبلی روی نمی‌دهند.







اقدامات مضر شاهزاده تروریست‌ها

 بندر بن سلطان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در جهان به دنبال حذف نقش محوری ایران و سوریه و جدا سازی اجزا ضد امپریالیسم در غرب آسیا است که تاکنون ناکام مانده است. عربستان سعودی و شخص بندر بن سلطان تاکنون با صرف هزینه‌های سنگین نتوانستند پیروز میدان باشند بلکه با تمام توان شکست را در میدان نبرد برای خود خریداری کردند. با توجه به نکاتی که اشاره شد از جمله عملیات تروریستی که حامی مالی آن  آن شاهزاده‌های سعودی و خصوصا شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود است را می‌توان ترور حاج عماد مغنیه (فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان)، عزل و نصب فرماندهان ارشد القاعده، حمایت از جبهه النصره، ارتش آزاد سوریه و داعش (دولت اسلامی عراق و شام) به عنوان گروه‌های مسلح تروریستی فعال در سوریه، حمایت گروه‌های تروریستی در عراق، حمایت مالی از گروهک تروریستی مجاهدین خلق (بندر بن سلطان با حضور در پایگاه اشرف بیش از ۷۰۰ هزار دلار به این گروهک کمک کرده است)، حمایت از تروریسم جنوب شرق ایران، حمایت از گروه‌های سلفی-وهابی لبنان، حمله به سفارت ایران (که اخیرا مشخص شده عامل بمب گذاری سعودی بوده)، رایزنی‌های بین المللی جهت حمله نظامی به سوریه، خرید تسلیحات نظامی و ارسال آن از طریق کشور ثالث به سوریه و ده‌ها اقدام دیگر اشاره کرد.

بندر بن سلطان بن عبدالعزیز به عنوان یزید قرن 21 اقدامات خونبار و تاسف باری را انجام داده است و با سرپنجه های خون آلودش پهلوی ملت‌های منطقه را دریده است که خود جای بسی تأمل و درنگ برای خاندان آل سعودی دارد که خود را معتدل می‌دانند.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
شاید اولین مقاله طولانی ای بود که مطالعه کردم جالب بود
کارهای تحقیقاتی مطالعاتی میتواند حتی در سیاستهای کلان برای رسیدن به حق مفید باشد
مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی وقته که برای رویارویی با چنین نخاله هایی لحظه شماری می کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
انشااله یه روزی سر از بدنش جدا کنند حرامزاده حیوان را.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۵۳ ۲۰ دی ۱۳۹۳
خداوند لعنتش کند و خداوند تمام ظالمین را لعنت کند. آمین یا رب العالمین
Oman
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۰ دی ۱۳۹۳
سعودی ها همیشه دشمن ما بودند
آخرین اخبار