لز اکو:

قیمت نفت آمریکا به زیر 20 دلار خواهد رسید

لز اکو نوشت: از نگاه برخی کارشناسان قیمت نفت آمریکا به زیر 20 دلار خواهد رسید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه فرانسوی افزود: نخستین بار در شش سال گذشته قیمت هر بشکه نفت آمریکا به زیر پنجاه دلار رسید. برخی کارشناسان مطمئن هستند که قیمت نفت به بیست دلار خواهد رسید. در حالی که قیمت نفت همچنان رو به کاهش است،

روزنامه گاردین دلایل این کاهش و تبعات آن بر اقتصاد جهانی را به شیوه خودش این چنین تشریح می‎کند:

"چرا قیمت نفت سقوط کرد؟ دلیل آن ساده است: کاهش تقاضا و افزایش تولید. آمریکا میزان تولید ملی نفت خود را افزایش داد. آمریکایی ها از اواسط سال 2000 تولید نفت خود را افزایش دادند. بین سال های 2008 تا 2013 میزان تولید نفت در آمریکا 48 درصد افزایش یافت. برای مثال، ماه گذشته سقف صادرات نفت در عراق به سطح تولید نفت در این کشور در سال 1980 رسید. تولید نفت در روسیه نیز در بالاترین سطح از زمان فروپاشی شوروی قرار گرفت. اما به رغم افزایش میزان تولید نفت، نرخ تقاضا کاهش یافت. برای مثال مصرف نفت در اروپا و ژاپن در سال گذشته، به دلیل بروز مشکلات اقتصادی کاهش یافت. قوانین تحمیل شده به کارخانجات خودروسازی در آمریکا برای کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین تعطیلی برخی کارخانجات فعال در امر پتروشیمی به کاهش تقاضا در این کشور منتهی شد. اما کاهش فعالیت های اقتصادی در چین، یکی از مهمترین فاکتورها در کاهش تقاضای نفت تلقی می شود. تمامی عوامل یاد شده به کاهش شدید قیمت نفت در سال 2014 منجر شد و به این ترتیب نفت یک سوم ارزش خود را در پاییز سال پیش از دست داد. اعلام تصمیم اوپک در خصوص کاهش تولید در واکنش به کاهش قیمت ها، سرمایه گذاران را به هراس انداخت و همین مسئله یک بار دیگر به کاهش قیمت طلای سیاه منجر شد. نفت برنت به 52 دلار رسید و نفت آمریکا برای تحویل در ماه فوریه از مرز نمادین 50 دلار پایین تر رفت و برای اولین بار پس از سال 2009،  49 دلار و 95 سنت معامله شد.”

هیچ کس نمی داند که این کاهش تا به کجا ادامه خواهد یافت. بر اساس بررسی‌های رسمی در آمریکا، قیمت نفت در سال 2015 به بشکه ای 68 دلار می رسد. برخی شرکت های نفتی از کاهش قیمت نفت تا مرز 20 و یا 30 دلار سخن به میان می‌آورند. نفت از سال 2002 و  در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش که از محور شرارت سخن می گفت، هرگز تا به این حد نازل خرید و فروش نشده است. اما آیا این کاهش برای اقتصاد مفید  است؟ این کاهش به ضرر برخی و به سود برخی دیگر  شده است. اما اقتصاددان ها در خصوص تاثیر کاهش بهای نفت بر اقتصاد نظر یکسانی ندارند. از نظر صندوق بین المللی پول این کاهش، اتفاقی مبارک برای اقتصاد جهانی است. شرکت ها و کارخانجات خودروسازی باید از این کاهش سود ببرند و در سال آینده به رشد اقتصادی بین  سه دهم  تا هفت دهم درصد دست یابند. اما از نظر سازمان بین المللی انرژی برخی دولت ها از این موقعیت برای کاهش یارانه ها بر مواد نفتی بهره برداری خواهند کرد. این امر موجب می شود که مصرف کنندگان از عواید این کاهش برخوردار نشوند. 

کاهش قیمت نفت با افزایش ارزش دلار همزمان شده است. ارزش دلار اکنون در برابر یورو و ین ژاپن افزایش یافته است. 

در کل کاهش قیمت نفت، تردید ها را در خصوص انسجام بهبود اوضاع اقتصادی در جهان  افزایش خواهد داد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار