اشتراکات حمله به دفتر "شارلی ابدو" و "کپنهاگ"

از انهدام تنها سرنخ‌های وقایع تا نقش آفرینی نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی

با مقایسه دو حمله اخیر به دفتر روزنامه "شارلی ابدو" در پاریس و حمله به نشستی در کپنهاگ به چند نقطه اشتراک قابل تامل می‌رسیم که جا دارد در گزارشی بدان بپردازیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بهانه این گزارش را  این جمله "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه به دست ما داد که: "اهداف حملات دانمارک و حملات ژانویه پاریس یکسان بوده‌اند."

از انهدام تنها سرنخ‌های وقایع تا نقش آفرینی نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی
  • شرح ماجرا
روز شنبه هفته جاری دو فرد مسلح به نشستی با موضوع " هنر، آزادی بیان و توهین به ادیان" در کپنهاگ حمله کردند که این حادثه یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت.

این حادثه در کافه تریای «کروتوئندن» در شمال کپنهاگ رخ داد و در پی آن دست کم ۴۰ گلوله به سمت محل نشست شلیک شد.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ
 
در این نشست، «لارس ویلکس» طراح کاریکاتور موهن پیامبر اعظم (ص) در روزنامه «یولدن پوستن» دانمارک، حضور داشت.

حادثه دیگر چند ساعت بعد اتفاق افتاد. اندکی بعد خبر رسید که در حمله به یک کنیسه یهودیان در کپنهاگ یک نفر دیگر کشته شده است.

همانطور که به یاد دارید در روز هفتم ماه ژانویه سال جاری میلادی نیز دو فرد مسلح به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس حمله کردند که آن حادثه 12 کشته  و 10 مجروح بر جای گذاشت.

اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ
 
در پی حملات تروریستی اخیر کپنهاگ دانمارک، رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی اهداف این حملات و حملات اخیر پاریس را یکسان  دانست.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

 «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه که روز یکشنبه بمنظور ابراز همدردی و همبستگی با دولت و مردم دانمارک به سفارت دانمارک در پاریس رفته بود در سخنانی در خصوص تیراندازی‌های اخیر شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک اعلام کرد: «اهداف حملات دانمارک و حملات ژانویه گذشته پاریس یکسان بوده‌اند.»
 وی افزود: «ما به خوبی شاهد آن هستیم که ارتباطی میان این حملات وجود دارد."

«فرانسوا زیمره» سفیر فرانسه در دانمارک  نیز  که از حاضران در نشست مذکور بود در مورد تیراندازی ها گفت: از بیرون ساختمان به سوی ما تیراندازی شد. مهاجمان قصد داشتند‌‌ همان کاری را انجام دهند که در نشریه شارلی ابدو انجام داده بودند، با این تفاوت که موفق به ورود به ساختمان نشدند."

اظهارات این دو مقام عالی رتبه فرانسوی در مورد تشابه حمله به دفتر شارلی ابدو و حمله به نشست کفرگویی کپنهاگ ما را بر آن داشت تا مقایسه ای بین این دو حادثه انجام دهیم و نقاط اشتراک آنها را روشن کنیم:

1- در هر دو حمله عامل یا عوامل حمله مسلمان معرفی شده اند
در ماجرای شارلی ابدو از دو برادر الجزایری به نام های "سعید و شریف الکواشی" به عنوان عاملین حمله نام برده شد.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

در ماجرای کافه «کروتوئندن» کپنهاگ هم از یک جوان 22 ساله مسلمان به نام "عمر الحسین" به عنوان عامل حمله نام برده می‌شود.

اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ
 
تاکید گزارش ها بر مسلمان بودن عاملان حمله را می توان در راستای پررنگ ساختن پروژه "اسلام هراسی" ارزیابی کرد.
موضوعی که در فرانسه جواب داد و پس از حملات شارلی ابدو 75 حمله به مساجد و افزایش آزار و اذیت مسلمانان را به دنبال داشت.

2- کشته شدن مهاجمان
وجه اشتراک دوم دو حمله پاریس و کپنهاگ این است که در هر دو ماجرا پلیس دو کشور اعلام کردند که مهاجمان را در جریان یک سلسله درگیری از پای درآورده اند، نکته ای که خود می تواند سئوال برانگیز باشد.

برادران کواشی دو روز بعد در چاپخانه ای گیر افتادند و در گیری با پلیس کشته شدند.

از انهدام تنها سرنخ‌های وقایع تا نقش آفرینی نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی

گفته می‌شود "عمرالحسین" نیز در یک سلسله تبادل آتش با پلیس دانمارک در حوالی یک ایستگاه راه آهن در کپنهاگ به دست پلیس کشته شده است.

مگر نه این که اگر مهاجمان زنده دستگیر می شدند می توانستند جرئیات و اطلاعات دقیقی در مورد انگیزه،طرح و برنامه و چند و چون این حملات در اختیار مقامات امنیتی هر دو کشور قرار دهند تا آنها از این اطلاعات به منظور پیشگیری از حملات احتمالی بعدی استفاده کنند،پس چگونه پلیس این دو کشور اروپایی ترجیح داده اند عاملان- بخوانید تنها سرنخ ها و منابع اطلاعاتی موثق- را از بین ببرند؟

به نظر می‌رسد پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه و دانمارک هیچ راهی برای زنده دستگیر کردن متهم اصلی و بازجویی از او و حضور در دادگاه باقی نگذاشتند تا به این ترتیب، جنبه‌های مهمی از این حوادث ناگفته باقی بماند.

3- سوابق بزهکاری عوامل حملات
در هر دو حادثه اتفاق افتاد پلیس و مقامات امنیتی پس از مدتی فاش کردند که عاملان حمله دارای سوابق کیفری و زندان بوده اند.
براساس خبرهای منتشر شده از سوی پلیس فرانسه شریف کواشی در سال 2008 به سه سال حبس محکوم شده بود (بعداً به 18 ماه کاهش یافت) جرم وی مشارکت در یک شبکه اعزام مبارزین داوطلب به عراق برای جنگیدن در کنار افراطیون القاعده بود. وی مجدداً دو سال بعد به خاطر شرکت در توطئه ای برای فراری دادن یک رهبر ستیزه جو از زندان بازداشت شده بود. این که چرا مقامات امنیتی فرانسوی کواشی را زیر نظر نداشتند، جای سوال است.

در مورد "آمدی کولیبالی" عامل گروگانگیری سوپر مارکت یهودیان نیز عنوان شده او از دوران جوانی در سرقت  دست داشته است. وی در 19 سالگی برای نخستین بار به مدت سه سال راهی زندان شد. امدی از سال 2001 تا 2013، هفت بار به اتهام سرقت مسلحانه و دزدی و قاچاق مواد مخدر دستگیر شد.

از انهدام تنها سرنخ‌های وقایع تا نقش آفرینی نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی

پلیس دانمارک هم در بیانیه‌ای مدعی شد عمرالحسین" عامل حملات کپنهاگ به دلیل ارتباطاتی که با گروه‌های بزهکار داشت، برای پلیس فردی شناخته شده بود.

پلیس در بیانیه‌ای اقدامات خشونت طلبانه عمر الحسین را در پرونده قضایی وی ذکر کرده است. در ماه دسامبر عمر الحسین به علت چاقو زدن به جوان ۱۹ ساله‌ای محکوم شده بود. وی یک سال پیش آن فرد ی را بدون دلیل مشخص در ایستگاه مترو کپنهاگ با چاقو زده بود. اکثر دوران حبس وی با بازداشت موقت پیش از محاکمه سپری شده بود.

این مرد جوان عضو باندی به نام بروتاس در محله پرجمعیت نروبرو بود و او درآنجا به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی کرد .

این مرد جوان ۲۲ ساله متولد دانمارک است و به دلیل ارتکاب جرائم متعدد از جمله نقض قوانین درباره سلاح و اقدامات خشونت آمیز، برای پلیس فردی شناخته شده بود.

روزنامه دانمارکی "اکسترا بلادت" هم نوشت این مرد جوان که شامگاه یکشنبه به دست پلیس کشته شد دو هفته پیش از این حملات که اقدام تروریستی ارزیابی شده است، از زندان آزاد شده بود. وی به جرم اقدامات خشونت طلبانه به زندان افتاده بود.

4- حمله به مراکز و اماکن متعلق به یهودیان
در هر دو حمله پاریس و کپنهاگ ، پس از حمله به اهداف اصلی، حمله ای نیز به مراکز وابسته به یهودیان صورت گرفت.

 در پاریس همزمان با تلاش پلیس برای دستگیری برادران کواشی ،‌ دو فرد مسلح وارد سوپرمارکت یهودیان در جنوب شرقی فرانسه شدند 5 و زن را به گروگان گرفتند.

از انهدام تنها سرنخ‌های وقایع تا نقش آفرینی نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی

گروگانگیران یک زن و مرد بودند و از برادران کواشی حمایت می کردند.

پلیس به آنها هم حمله کرد و در نتیجه دو گروگانگیر کشته و 4 نفر از گروگان ها نیز جان باختند.

پلس يک مرد ۳۲ ساله آفريقايی تبار اما با مليت فرانسوی به نام اَمدی کوليبالی  و نامزدش حیات یوم الدین را به عنوان عامل گروگانگيری در سوپرمارکت يهودی در شرق پاريس معرفی کرد.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

در کپنهاگ نیز ٩ ساعت بیشتر از آغاز عملیات جست‌وجوی پلیس که کشف خودرو فرد مهاجم را در پی داشت، نگذشته بود که این‌بار صدای شلیک گلوله از منطقه‌ای در مرکز کپنهاگ به گوش رسید. هدف حمله به کنیسه‌ای یهودی بود که با مقاومت نگهبانان و افسران پلیس، ناکام ماند.اعلام شد فرد مهاجم پس از حمله به کافه به یک کنست یهودیان در مرکز کپنهاگ حمله کرده و یک یهودی را کشته است. فرد مهاجم که قصد ورود به کنیسه و کشتار احتمالی حدود ٥٠ نفر از حاضرانی را داشت که برای مراسمی مذهبی جمع شده بودند، پس از کشتن یکی از نگهبانان و مجروح‌کردن دو افسر پلیس، پای پیاده از محل حادثه گریخت.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

در این دو حادثه کپنهاگ دو شهروند عادی کشته و پنج مأمور پلیس زخمی شده‌اند.

5- نقش آفرینی نخست وزیر رژیم صهیونیستی
از دیگر اشتراکات بحث برانگیز دو حادثه پاریس و کپنهاگ نقش آفرینی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.
نتانیاهو که پس از حملات پاریس خود را به پایتخت فرانسه رساند و در "شو"یی مضحک راهپیمایی همبستگی علیه تروریسم در صف اول ایستاد، از اوضاع متشنج پاریس سوئ استفاده کرد و از یهودیان فرانسه دعوت کرد برای زندگی به سرزمین های اشغالی مهاجرت کنند.

اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ
 
این سخنان نتانیاهو واکنش مقامات فرانسه را در پی داشت.
«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه از اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص دعوت از یهودیان مقیم فرانسه برای مهاجرت به فلسطین اشغالی ابراز تأسف کرد.
 او گفت: «من از بابت سخنان بنیامین نتانیاهو متأسفم. زمانیکه ما درگیر رقابت‌های انتخاباتی هستیم، این به این معنا نیست که هرکس اجازه هر اظهارنظری را دارد. جای یهودیان فرانسه در فرانسه است.»

همین اتفاق در مورد یودیان ساکن دانمارک هم تکرار شد. پس از حمله علیه کنست یهودیان در کپنهاگ، نتانیاهو از 8 هزار یهودی ساکن دانمارک خواست به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده و آنجا را به عنوان وطن انتخاب کنند، درخواستی که جواب منفی یهودیان دانمارک را بر عهده داشت.

«ژوپه ژوئل» سخنگوی جامعه یهودیان دانمارک اعلام کرد:« از نگرانی نتانیاهو متشکریم اما باید بگوییم ما اهل دانمارک هستیم . ما یهودیان دانمارک و شهروند دانمارک هستیم. این وحشت سبب نمی شود به اسرائیل برویم.»


6- حمایت فرانسه و دانمارک از تشکیل کشور فلسطین
وجه اشتراک دیگر این دو هدف حمله تروریستی حمایت  مقامات سیاسی آنها از تشکیل دولت مستقل فلسطینی است.

ابتدا و در ماه دسامبر، پارلمان فرانسه با 399 رأی مثبت در برابر 151 رأی منفی، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این اقدام را یک اشتباه بزرگ توصیف کرد. او 23 نوامبر قبل از این رأی‌گیری هم طی اظهاراتی به فرانسه درباره به رسمیت شناختن فلسطین هشدار داده بود.

روزنامه عکاظ چاپ عربستان  روز17 ژانویه 2015/( 27 دی 93) به نقل از وزیر خارجه دانمارک نوشت کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل ضروری است. 
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم عهود مکرم نوشت: مارتین لیدگارد وزیر خارجه دانمارک در گفت و گوی ویژه با این روزنامه در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل گفت کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل ضروری است و پارلمان اروپا به اعلام کشور فلسطین در چارچوب اقدام دیپلماتیک برای تحقق روند صلح فراگیر رای داد.

7- پوشش خبری گسترده در غرب
نکته مشترک دیگر در خصوص دو حمله پاریس و کپنهاگ این است که رسانه های مکتوب و شفاهی غربی هر دو حادثه را به طور دقیق و مفصل گزارش کردند.
این در حالی است که آنها نسبت به کشته شدن 3 دانشجوی مسلمان در آمریکا منفعلانه عمل کردند و آنطور که باید و شاید به این کشتارها  نپرداختند؛ بطوری که صدای کاربران شبکه های اجتماعی نیز در آمد.
 
اشتراکات حمله به دفتر شارلی ابدو و کپنهاگ

پوشش خبری کشته شدن این سه جوان مسلمان به اندازه‌ای ضعیف بود که یکی از خبرنگاران روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش کرد که اگر کاربران شبکه‌های اجتماعی جنایت چپل هیل را منتشر نمی‌کردند، آیا رسانه‌ها به آن می‌پرداختند؟ و اگر قاتل جنایت «چپل هیل» یک مسلمان بود عملکرد رسانه‌های دنیا چگونه بود؟

 در پایان این یادداشت قصد نداریم نتیجه گیری خاصی بکنیم و همه چیز را بر عهده خوانندگان وامی گذاریم تا با مرور وجوه مشترک حملات پاریس و کپنهاگ خود نتیجه گیری کنند. مطمئنا با مقایسه این دو اتفاق  و مرور نقاط مشترک دو ماجرا شگفت زده خواهید شد و سئوالاتی در ذهن حقیقت جویان به وجود خواهد آمد.
گزارش از رضا عسگری



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار