مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

تنها نیم میلیون از گونه های حیات وحش جهان بررسی شده اند

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این تاسف بار که بشر حدود 70 درصد گونه ها را تنها به دلیل عدم صرفه اقتصادی برای خودش، حتی شناسایی هم نکرده است.

تنها نیم میلیون از گونه های حیات وحش جهان بررسی شده اندبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم مزایده تابلوهای نقاشی که برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی حیات وحش برگزار شد، با اشاره به گزارش IUCN در سال 2004 میلادی در خصوص وضعیت گونه های گیاهی و جانوری در جهان، گفت: در آن گزارش آمده بود، دست کم نقش عامل انسانی منجر به آن شده که سرعت تخریب و انقراض گونه های گیاهی و جانوری در جهان بین 100 تا هزار برابر بیشتر از میزان طبیعی آن باشد و همین موضوع بیانگر فاجعه ای است که بشر به دست خود در جهان رقم زده است.

درویش اختصاص روزی به نام روز جهانی حیات وحش را نشان از لکنت جدی جهانیان در سامانه مدیریتی کره زمین و وضعیت نگران کننده محیط زیست و تنوع زیستی در جهان دانست و افزود: طبق آماری که دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است، مجموع جمعیت کل ، بز ، قوچ ، میش ، مرال ، شوکا و آهو به کمتر از 110 هزار راس در کشور رسیده است و این بسیار نگران کننده است.


* 90  درصد چهارپایان علفخوار در نیم قرن گذشته از بین رفته است


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 90 در صد از چهارپایان علفخوار در نیم قرن گذشته از بین رفته است که این نشاندهنده بحرانی بودن وضعیت حیات وحش کشور است.


وی ادامه داد: تخریب زیستگاه ها یکی از دلایل اصلی از بین رفتن حیات وحش است که می تواند با فرهنگ سازی و تغییر چیدمان توسعه و حرکت به سمت کسب و کار سبز برای بازگرداندن توان تاب آوری طبیعت به آن، گامی برای رفع این معضل برداشت.


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مردم در حفظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری و همچنین حفظ محیط زیست، اظهار کرد: در هر قسمتی از کشور که به اهالی بومی و سازمان های مردم نهاد اعتماد کردیم وضعیت محیط زیست بهبود و درآمد سرانه محلی افزایش یافت که در حوزه تالاب هایی مانند: کانی برازجان ، کمیجان ، سرخ چشمه و گندمان این شرایط مشهود است.

درویش با استناد به آمار جهانی مبنی بر شناسایی تنها 5/1 میلیون گونه حیات وحش در جهان از تعداد 7/8 میلیون گونه و بررسی تنها نیم میلیون از 5/1 میلیون گونه شناسایی شده به دلیل صرفه اقتصادی برای بشر، تصریح کرد: این تاسف بار که بشر حدود 70 درصد گونه ها را تنها به دلیل عدم صرفه اقتصادی برای خودش، حتی شناسایی هم نکرده است.


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری پژوهش گروهی از دانشمندان به سرپرستی ماتیس واکر ناگل در سال 2002، گفت: محققین به این نتیجه رسیدند که برداشت بیش از ظرفیت برای نخستین بار در سال 1980 منجر به تنش اکولوژیکی و نهایتا تنش های بشری شده است.


وی به نقش مخرب گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان در تخریب محیط زیست اشاره کرد و گفت: کشورهای تحت تاثیر این گروه های تروریستی در بی سابقه ترین وضعیت اکولوژیکی سرزمین شان قرار گرفته اند که این مساله باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار