دو سناتور آمریکایی از نامه تهدیدآمیز جمهوری‌خواهان انتقاد کردند

سناتور "هری رید " و "دیک دوربین" نامه سناتورهای آمریکایی به مقامات ایران مبنی بر معتبر بودن هرگونه توافق هسته ای با ایران فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری "باراک اوباما" را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛اسوشیتد پریس در گزارشی نوشت در حالی که سناتور جمهوری خواه «تام کاتان»، ریاست نشست روز دوشنبه سنای امریکا را بر عهده داشت، ‌ سناتور دموکرات هری رید با اشاره به نامه سناتورهای جمهورخواه درباره توافق هسته‌ای احتمالی ایران و امریکا، ‌ جمهوری خواهان را به تلاش برای متزلزل ساختن جایگاه فرماندهی کل قوا (در امریکا، یعنی رئیس جمهور) متهم کرد و این تلاش‌ها را دارای انگیزه‌های سیاسی توصیف نمود. 

 رید تصریح کرد: «جمهوری خواهان باید راهی برای فایق آمدن بر خصومت خود با رئیس جمهور اوباما باشند.» 
 
 در ادامه این گزارش آمده است به رغم آنکه سناتورهای جمهوری خواه در نامه اخیر خود مقامات ایران را خطاب قرار داده‌اند، به نظر می‌رسد آن‌ها با این کار خود در نظر داشته‌اند پیامی در داخل امریکا بدهند. 

اسوشیتد پریس افزود: جمهوری خواهان و شماری از دموکرات‌ها خواستار آن هستند که کنگره امریکا درباره هر توافقی که با ایران به عمل می‌آید رای گیری نماید. این در حالی است که مذاکره کنندگان امریکایی سرگرم کار بر روی توافقی هستند که هیچ نیازی به تایید کنگره ندارد. آن‌ها می‌گویند توافقی که آن‌ها به دنبال دستیابی به آن با ایران هستند یک معاهده نیست که نیازمند تایید کنگره باشد. برای آنکه یک معاهده در سنای امریکا تصویب شود باید به تایید دو سوم اعضا برسد. 

 در همین حال سناتور "دیک دوربین"، نفر دوم دموکرات‌ها در سنا، ‌ نیز جمهوری خواهان را به سوق دادن امریکا به سوی جنگی دیگر در خاورمیانه متهم کرد. 
 
دوربین با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «این یک تلاش خودپسندانه از سوی سناتورهای جمهوری خواه برای متزلزل کردن مذاکرات حساس بین المللی (درباره برنامه هسته‌ای ایران) است که موضع امریکا را تضعیف کرده و شکاف‌های سیاسی ما با بقیه جهان را برجسته می‌کند.» 

وی مدعی شد: «باید به این نکته توجه داشت که اگر این مذاکرات به شکست منتهی شود، احتمال روی آوردن به واکنش نظامی در برابر تلاش ایران جهت توسعه برنامه هسته ای‌اش بیشتر خواهد شد. این سناتور‌ها جمهوری خواه باید به این نکته بیندیشند که آیا اتخاذ این رویکرد سیاسی ارزش آن را دارد که به خاطر آن جنگی دیگر در خاورمیانه به راه افتد یا خیر.» 
هفته گذشته، سناتور جمهوری خواه می‌چ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، تصویب هر گونه طرحی در خصوص ضرورت رای گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را به تعویق انداخت. 

هفت نفر از سناتورهای جمهوری خواه، ‌ از جمله سناتور «باب کراکر» (رئیس کمیته روابط خارجی سنا) نامه اخیر سناتورهای جمهوری خواه به مقامات ایران را امضا نکردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، ایران ، سناتور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار