حمایت سناتور دیک دوربین از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران

سناتور دموکرات ایالت الینوآ در سخنرانیمجلس سنای آمریکا از نتیجه جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین حمایت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشییتدپرس ؛ "دیک دوربین،" سناتور دموکرات ایالت الینوآ، با اشاره به گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 17 ژانویه 1988 (27 دی 1366)، که درباره مخالفت با طرح "رونالد ریگان،" رئیس جمهور پیشین آمریکا، در گفتگو با شوروی سابق برای امضای پیمانی تسلیحاتی، منتشر شده بود اعلام کرد: آن مخالفت‌ها ممکن است با مخالفت‌هایی که امروز رئیس جمهور "اوباما" در گفتگو با ایران با آن روبروست شباهت داشته باشد. 

سناتور "دوربین" بخشی از گزارش نیویورک تایمز را در مجلس سنا بدین شرح قرائت کرد: گروه‌های راست گرا از قبل تلاشی گسترده را در مخالفت با پیمان آی ان اف ( توافق سلاح های هسته ای میان برد سال 1987)
آغاز و نزدیک به 300 نامه در مخالفت با آن ارسال کرده اند. نزدیک به 5 هزار نوار ضبط شده از سخنان ژنرال "راجرز،" فرمانده پیشین ناتو، در مخالفت با پیمان آی ان اف در میان مردم توزیع شده است. و دست آخر، آنها تصمیم دارند با انتشار آگهی در روزنامه‌ها، "رونالد ریگان" را با "نویل چمبرلین" مقایسه کنند و او را به باد انتقاد بگیرند. "نویل چمبرلین،" نخست وزیر پیشین انگلیس، با "آدلف هیتلر،" رهبر آلمان‌های نازی، توافق نامه صلح امضا کرده بود.
 
سناتور دموکرات ایالت الینوآ افزود: این افراد از جمله جمهوری‌خواهان نومحافظه کاری بودند که "رونالد ریگان" را به دلیل گفتگو با شوروی سابق برای محدود کردن گسترش سلاح‌های هسته‌ای به باد انتقاد گرفتند و او را به نویل چمبرلین تشبیه کردند. 
وی گفت: مجله محافظه کار نشنال ریویو در مه سال 1987 (اردیبهشت 1366) شماره‌ای منتشر کرد که پشت جلد آن تیتر زده بود - توافق نامه خودکشی ریگان. رئیس جمهور "ریگان" در نهایت با "شولتز،" وزیر وقت امور خارجه خود، به توافق رسیدند که کنترل تسلیحات، امنیت ملی آمریکا را تامین خواهد کرد. در دسامبر 1987 ، ریگان و "گورباچف،"رهبر وقت اتحاد جماهیر شوری، پیمان آی ان اف ( توافق نامه سلاح‌های هسته ای میان برد) را امضا کردند. بر اساس این توافق قرار شد دو ابرقدرت دنیا ، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، برای همیشه موشک‌های زمین به هوای بالستیک و کروز با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را که بین 500 تا 5500 کیلومتر برد داشتند از بین ببرند. این پیمان که توافق نامه ریگان - گورباچف برای کنترل تسلیحات شوروی نام گرفت یکی از نخستین گفتگوهای جامع برای راستی آزمایی بود.
 
سناتور "دوربین" خطاب به همکاران خود گفت: به یاد دارید چه کسی اعتماد به راستی آزمایی را برای نخستین بار ابداع کرد؟ "رونالد ریگان" در گفتگو با شوروی سابق، پنج ماه پس از امضای آن پیمان از سوی رونالد ریگان، سنای آمریکا آن را با 95 رای مثبت و سه رای منفی تایید کرد. آن زمان ، دموکرات ها در اکثریت بودند. می‌توانم سناتورهای دموکرات زیادی را نام ببرم که از تلاش "رونالد ریگان" برای برقراری صلح در جهان حمایت کردند. در نهایت بر اساس آن توافق بیش از 2000 موشک کوتاه برد و میان برد نابود شد؛ اما روابط ما با شوروی یک شبه عادی نشد. قطعا ، همین امروز هم با آنان مشکل داریم.
 
وی با اشاره به حمایت روسیه از اقدام‌های آمریکا ضد ایران خاطر نشان کرد: در گفتگوهایی که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام شد روس‌ها در کنار آمریکا ایستادند. اگر وقتی "رونالد ریگان" با "گورباچف" مذاکره می‌کرد ، 97 سناتور آمریکایی به رهبر وقت شوروی سابق پیام می‌دانند که با ریگان وارد گفتگو نشوید، زیرا ما توافق با شما را تایید نخواهیم کرد، فریادهای خیانت! خیانت! جمهوری‌خواهان برای ارسال چنین نامه‌ای بلند می‌شد. اما این اتفاق روی نداد زیرا هر دو حزب از سیاست خارجی ایالات متحده حمایت می‌کردند. 
سناتور "دوربین" با این مقدمه چینی اظهار داشت: امروز پس از بیش از 30 سال فرصتی پیش آمده تا با ایران از راه دیپلماسی وارد شویم. این فرصت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری می‌کند . البته همه مشکلات با ایران یک شبه حل و فصل نمی‌شوند؛ اما دست کم یک مشکل خیلی مهم را می‌توانیم برطرف کنیم. بر اساس این توافق ، آمریکا می‌تواند اقدام‌های ایران را در سراسر دنیا رصد کند. با این همه، رونالد ریگان تلاش نکرد پس از امضای توافق با شوروی سابق، همه اقدام‌های آن را زیر نظر بگیرد. رئیس جمهور اوباما، پس از این توافق، از تلاش برای کم کردن نفوذ ایران دست بر نخواهد داشت. 

وی مدعی شد: آقای رئیس ، شکی نیست که ایران در گذشته در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است و اگر این اتفاق می‌افتاد فاجعه بار بود. و نیز شکی نیست که ایران درباره این تلاش های گذشته دورغ گفته است. من اطمینان دارم که آنها دروغ گفتند. اما توافقی که هفته گذشته بدست آمد شرایط را برای بازرسی ها و پادمان‌های بی سابقه‌ای فراهم می‌کند که هم اکنون و در آینده نیز، ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایران غیر ممکن می‌سازد. آمریکا و متحدانش به اندازه کافی قدرت دارند که این توافق را ببندند. نه برای اینکه ایران به یکباره قابل اعتماد شده یا به دموکراسی آزاد بدل شده است بلکه اجرای این توافق منافع امنیت ملی ما را تامین می‌کند. "جان کری،" وزیر امور خارجه ، "ارنست مونیز،" وزیر انرژی، و "وندی شرمن،" معاون وزیر امور خارجه، تنها با تمرکز بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای ، این توافق را به سرانجام رساندند. آنها به هدفشان رسیدند و به همین علت است که من از تلاش رئیس جمهور برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) حمایت می کنم.
 
این سناتور دموکرات مدعی شد: برای قدردانی از تلاش گسترده ای که مذاکره کنندگان آمریکایی انجام دادند، چه خوب است به عقب بازگردیم و به وضعیت برنامه سلاح هسته‌ای ایران نگاهی بیندازیم. گفته می‌شد ایران هم اکنون مواد کافی برای ساخت ده سلاح هسته‌ای در اختیار دارد. ایران بیش از 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که بیشتر آنها بسیار پیشرفته و قدرتمند هستند. بلافاصله پس از توافق موقتی گروه 1+5 ، ایران اورانیوم را تا میزان 20 درصد غنی سازی می کرد و مدت زمانی که نیاز داشت تا سلاح هسته ای بسازد 3 ماه تخمین زده می‌شد. این توانایی بسیار خطرناک و فاجعه آمیز و به سرعت در حال رشد بود. این میراث را رئیس جمهور از دولت پیشین به ارث برد. اما در سایه این توافق ، همه راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی مسدود شد. این توافق، زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را تا میزان قابل ملاحظه‌ای کوچک و بسیاری از بخش های آن را حذف می‌کند. این توافق مدت زمان دست یابی ایران را به سلاح هسته‌ای تا دست کم یک سال افزایش می‌دهد. اگر ایران از این توافق سر باز بزند و در صدد ساخت سلاح هسته‌ای برآید دست کم یک سال طول می‌کشد تا به هدفش برسد. و در این مدت ، آمریکا می‌تواند ایران را تحت فشار قرار داده و اقدام‌های دیگری را در صورت نیاز به اجرا بگذارد. بر اساس این توافق، ذخایر اورانیوم ایران تا 98 درصد کاهش پیدا می‌کند، تعداد سانتریفیوژهای آنها تا بیش از دوسوم کاهش می‌یابد و در پانزده سال آینده ، این کشور نمی‌تواند تا بیشتر از 3.68درصد غنی سازی کند. تاسیسات زیرزمینی ایران در فردو برای غنی سازی به کار گرفته نخواهد شد و رآکتور آب سنگین اراک تغییر کاربری می‌یابد و دیگر نمی‌تواند پلوتونیم قابل استفاده در ساخت سلاح تولید کند. آمریکا چطور به این فرآیند پی می‌برد؟ ما در طراحی و نظارت بر این تاسیسات و ورود و خروخ سوخت از آن سهیم خواهیم شد و گام به گام آن را راستی آزمایی خواهیم کرد. با این وجود هنوز هم درباره نیات برنامه هسته‌ای ایران شک و تردید وجود دارد که به جا هم هست. دولت به منظور افشا کردن طرح‌های سری ایران برای ساخت تاسیسات پنهانی، طرح راستی آزمایی را با هدایت دانشمند برجسته آمریکا، "ارنست مونیز" طراحی کرد. تیم مذاکره کننده آمریکا در دو سال گذشته همه راه‌های احتمالی برای تقلب از سوی ایران را بررسی کرد و "مونیز" هفته گذشته تاکید کرد سوء استفاده از این توافق از سوی ایران غیرممکن است. این نظام راستی آزمایی هسته‌ای ، قوی ترین نظامی است که تاکنون بر کشوری صلح آمیز تحمیل شده است و نتیجه اینکه ایران در خفا نمی‌تواند هیچ گونه اقدام مهمی را به اجرا بگذارد. و بازرسان ما هم در ایران حضور خواهند داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هفت روز هفته به صورت 24 ساعته به تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران دسترسی مستمر خواهد داشت. و این به معنی آن است که بازرسان ، دوربین‌های مخفی و پیشرفته‌ترین فناوری روز را برای نظارت بر فعالیت‌های هسته ای ایران به کار می‌گیرند. همانگونه که یک کارشناس هسته‌ای هفته گذشته می‌گفت اگر یک موش وارد تاسیسات هسته‌ای ایران شود ما به این موضوع پی خواهیم برد. این نظام نظارتی دقیق همه زنجیره هسته‌ای ایران را از معادن اورانیوم گرفته تا تولید سانتریفیوژ زیر نظر خواهد داشت.

سناتور "دوربین" در پایان گفت: وقتی که متن توافق را می‌خواندم، در صفحه سوم مطلبی آمده است که برای من بسیار جالب توجه بود. (ایران تاکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی برای دستیابی به یا ساخت سلاح هسته‌ای اقدام نخواهد کرد.) هدف ما هم از این مذاکرات همین بود. آیا می‌توان به ایرانی ها اعتماد کرد؟ تا حدودی بله، اما من هنوز شک دارم. به همین علت است که نظام بازرسی‌ها باید وجود داشته باشد. و به همین علت است که توانایی آنان را در تولید سوخت قابل استفاده در سلاح به شدت محدود کرده ایم. و به همین علت است که این توافق همانگونه که بیشتر کشورها عقیده دارند اقدامی در مسیر درست است. منتقدانی هم وجود دارند؛ اما هیچ منتقدی، پیشنهاد بهتری مطرح نکرده است ، فقط می‌گویند بیائید نظام تحریم‌ها را ادامه بدهیم. کشورهایی که در اعمال نظام تحریم‌ها ضد ایران به ما پیوستند، باور نمی‌کردند که این راهکار مفید باشد اما نتیجه داد. هم اکنون توافقی در دسترس است که همه به آن ایمان دارند . ما هم باید به آن ایمان داشته باشیم. اگر ایران به مفاد این توافق پایبند بماند، دیگر تحریم‌های چندجانبه و یک جانبه کارآیی نخواهند داشت.
 
سناتور "دوربین" با اشاره به گزینه جنگ هم گفت: جنگ هزینه دارد، جان انسان‌ها را می‌گیرد، تلفاتی که بر جا خواهد گذاشت و هزینه‌ای که بر مردم آمریکا تحمیل خواهد شد. با توجه به گزینه تهاجم به ایران و حل و فصل این مشکل از راه دیپلماسی، به نظر من  رئیس جمهور، گزینه درستی را انتخاب کرد و از این رو از تصمیم دولت در اجرای این توافق حمایت می‌کنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار