احمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

۵۰ درصد اعتبارات طرح‌های کلان ملی سال گذشته عملیاتی شد/پایه گذاری طرح‌ها از ابتدا خوب نبود

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان برای طرح‌های کلان ملی در نظر گرفته شده بود، گفت: تنها ۵۰ درصد این اعتبار به طرح‌های کلان ملی اختصاص یافت.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح‌های کلان ملی افزود: براساس مصوبه آخر شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) در رابطه با طرح‌های کلان ملی مقررشد کارگروهی متشکل از وزیر علوم، اعضای دبیرخانه وتعدادی ازروسای دانشگاه‌های بزرگ این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در‌‌نهایت با اتمام بررسی وتعیین میزان اعتبارات والبته مسائل تخصصی نتیجه برای شورای عالی ارسال شود که تمام این مراحل ظرف یکی دوهفته آینده انجام می‌شود. 

وی در خصوص میزان بودجه طرح‌های کلان ملی در سال گذشته افزود: اعتباری که در کل برای طرح‌های کلان ملی تعیین شده بود ۴۲ میلیارد تومان بوده که متاسفانه تنها ۵۰ درصد تخصیص یافته، که ۲۲میلیارد تومان مربوط به ۳۲ طرحی بوده که آن طرح‌ها از سوی دستگاه‌های متقاضی مورد حمایت قرار گرفته بود. 

احمدی تصریح کرد: میزان اعتباری که امسال برای طرح‌های کلان ملی در نظر گرفته شده است ۴۲ میلیارد تومان است، البته مبلغی نیز باید از سوی دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شود، ولی این میزان بودجه به هیچ عنوان برای طرح‌های کلان ملی کافی نیست. 

برای طرح‌های کلان ملی ردیف روشنی درنظر نگرفته است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه براساس مصوبه این طرح‌ها باید تا ۵ سال مورد رونمایی قرار بگیرند ولی تا کنون که ۴ سال از این مدت زمان می‌گذرد متاسفانه شاهد هیچ گونه رونمایی نبوده‌ایم دلیل این امر چیست؟ بیان داشت: واقعیتی که وجود دارد این است که از‌‌ همان ابتدا متاسفانه میزان اعتبار و ردیف روشنی برای این طرح‌ها در نظر گرفته نشده است، این درحالی است که بعد از تصویب این طرح‌ها میزان اعتبار ۲هزار و۵۰۰میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است که براساس بررس‌های انجام شده از سوی شورای عالی عتف از وزارت خانه ودولت در خواست ردیف مستقلی برای این امردر نظر گرفته شده است، بنابراین از زمان حضور دولت جدید این بررسی‌ها و درخواست‌ها مرتب در حال بررسی است. 

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه برخی از افراد نگاه مشکوک دولت جدید به طرح‌های کلان ملی را عامل اصلی تاخیر در روند اجرای آن‌ها می‌دانند، اظهار داشت: من هیچ اعتقادی به این حرف ندارم، من معتقدم اگر این طرح‌ها از‌‌ همان ابتدا خوب پایه گذاری می‌شد و میزان اعتبار برای آن‌ها مشخص شده بود با چنین مشکلاتی روبرو نبودیم، چنانچه در سال اول هیچ ردیف بودجه‌ای برای این طرح‌ها در نظر گرفته نشده بود واز منابع دیگر حدود ۶۰ تا۷۰ درصد بودجه پرداخت شد و در سال دوم نیز ردیف اعتباری برای این طرح‌ها درنظر نگرفته نشد و در سال سوم یعنی در سال ۹۲ ما آمدیم با فشاری که صورت گرفت حدود ۲۸ میلیارد تومان پرداخت شد و در سال ۹۳ نیز ۲۲میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها در نظر گرفته که باید سازماندهی شود. 

وی در ادامه گفت: یکی از مصوبات اصلی شورا اختصاص یک درصد از طرح‌های کلان به دستگاه‌های اجرایی است وهمین امر اشاره به این مطلب دارد که دولت هم اکنون عنایت خود را به این طرح‌ها نشان داده اما باید سازوکار ان کاملا مشخص شود. 

احمدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر موازی کاری میان وزارت علوم و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در خصوص طرح‌های کلان ملی باتوجه به اینکه برخی از طرح‌های کلان ملی در معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد، گفت: طرح‌های کلان شورای عالی عتف از سطح بالاتری برخوردار هستند واز طرح‌های کلان معاونت علمی ریاست جمهوری متفاوت است، البته بهتر این است که همه اعتبارات در یک جا جمع شود. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار