معاون مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جزام:

نگرانی مردم بابت سالک بی‌مورد‌ است/سالک درمان قطعی دارد

خامسی گفت: مردم اصلا نباید نگران سالک باشند چرا که هم درمان قطعی برای آن وجود دارد و هم واگیردار نیست.

علی خامسی متخصص اورولوژیست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: پس از اعلام خبر شیوع بیماری سالک توسط وزیر محترم بهداشت مردم نگران این مسئله شدند.

وی افزود: سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است، که از طریق نیش پشه آلوده به انگل به انسان سالم منتقل می‌شود که در ایران با نام‌های پشه خاکی و پشه کوری شناخته می‌شود. از مشخصات ظاهری آن هم می‌توان به کوچک بودن آن اشاره کرد، همچنین زمانی که می‌نشینید حالت هفت به خود می‌گیرد.

معاون مرکز آموزش و پژوهش بیمای‌های پوست و جزام اذعان داشت: این عارضه پوستی ابتدا به صورت یک جوش سفت و غیر چرکی بروز می‌کند سپس فرد بعد از دو تا سه هفته متوجه بهبود نیافتن آن می‌شود در این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه کرد.

خامسی گفت: افرادی که به استان‌هایی سفر داشتند که سالک در آن‌ها دیده شده بود باید بیشتر مراقب تغییرات پوستی خود باشند، چرا که دوره پنهان شدن این بیماری در بین 8 تا 15 ماه است.

این متخصص اورولوژیست در پایان گفت: سالک در چین، سوریه، عراق و عربستان شایع است. اما در ایران سالیانه حدود بیست هزار مورد گزارش می‌شود که 3 هزار مورد آن مربوط به استان فارس است. بر خلاف تصور مردم سالک واگیردار نیست و درمان قطعی برای آن وجود دارد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۲۳:۱۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
سلام
درمان قطعه که می فرمایید چیه دقیقا؟؟ چرا پس ما چیزی به عنوان درمان قطعی از بیمارستان تخصصی پوست دریافت نکردیم و مثل موش آزمایشگاهی داروهای مختلف را دارن آزمایش میکنند؟؟؟
آخرین اخبار