رسوایی مشارکت انگلیس در حملات پهپادهای آمریکا به یمن

براساس افشاگری‌های "اسنودن"، انگلیس از طریق سازمان جاسوسی "جی.سی.اچ.کیو" در حملات پهپادی ایالات متحده علیه پاکستان، افغانستان و بویژه یمن مشارکت فعال داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین، اطلاعات جدیدی که در سال‌های اخیر از طریق افشاگری‌های "ادوارد اسنودن" و وبسایت افشاگر "ویکی‌لیکس" به‌دست آمده است باعث شده سؤالات بسیاری در خصوص نقش "ستاد فرماندهی جاسوسی ارتباطات انگلیس(GCHQ)" در قتل‌عام‌های پهپادی آمریکا در افغانستان، پاکستان و بویژه یمن مطرح شود.

روزنامه گاردین از یکی از وکلای انگلیس خواسته بود درخصوص اسناد فاش شده از ستاد فرماندهی جاسوسی ارتباطات انگلیس تحقیق کند و نتایج حاصل از تحقیقات خود را در اختیار افکار عمومی انگلیس بگذارد. 

طبق نتایج به‌دست آمده، ابهام‌های بسیاری درباره صحت و سقم فعالیت‌های انگلیس و مشارکت این کشور در عملیات‌های پهپادی آمریکا وجود دارد که مستلزم شفافیت بیشتر دولت "جیمز کامرون"در خصوص نقش این کشور در این قبیل جرائم است.

در یکی از اسنادی که از طریق "ادوارد جوزف اسنودن"، کارمند سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA)، در اختیار روزنامه گاردین و روزنامه نیویورک تایمز قرار گرفته، به صراحت از مشارکت انگلیس، آمریکا و استرالیا در عملیاتی با اسم رمز overhead (بر فراز آسمان) در یمن در سال 2012 صحبت شده است.

این قبیل اقدامات فراقانونی ستاد فرماندهی جاسوسی انگلیس و عملیات مشترک overhead، از سوی بسیاری از وکلای بین‌المللی و فعالان حقوق‌بشری در سراسر جهان زیر سؤال رفته است.

اسناد رسوایی دولت انگلیس همچنین فاش کرده‌اند که نهاد مذکور همه توان خود را برای رهگیری و تشخیص موقعیت مکانی سوژه‌های ترور پهپادی آمریکا در یمن و پاکستان به کار گرفته است.

این در حالی است که مقام‌های دولتی انگلیس و وزرای این کشور همچنان بر ادامۀ سیاست مصمم خود برای خودداری از تأیید یا تکذیب هرگونه مشارکت در کشتارهای هدفمند آمریکا پافشاری می‌کنند.

ستاد فرماندهی جاسوسی ارتباطات انگلیس(GCHQ)، نهادی در دولت انگلیس است که مسئولیت عملیات جاسوسی سیگنال(SIGINT)، عملیات نظامی و حفاظت اطلاعات را در کشور انگلستان برعهده دارد. این سازمان واقع در منطقه دونات در شهر" چِلتِنهام" است.

سازمان جی.سی.اچ.کیو، تحت نظارت کمیته اطلاعات مشترک انگلیس است و به شکل موازی با ام.آی5 و ام.آی6 و سازمان اطلاعات مخفی کار می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار