در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

روایت وقایع خاندان پهلوی از زبان دکتر وزیری

قصه اصلی سریال «معمای شاه» درباره خانواده وزیری است و این خانواده به نوعی با خاندان پهلوی ارتباط پیدا می‌کنند و این ارتباط موجب می‌شود خانواده وزیری بیشتر با مسایل سیاسی گره بخورد.

سعید نیک‌پور در سال 1360 کارگردانی و بازیگری سریال «امیرکبیر» را تجربه کرده است و به جز این نقش نیز نقش‌های مختلف تاریخی را بازی کرده اما این بار این بازیگر در سریال «معمای شاه» نقش دکتر وزیری را ایفا می‌کند. او یک چشم پزشک است که در مطبی در منیریه مشغول به طبابت است و قصه اصلی سریال «معمای شاه» درباره خانواده وزیری است.پسر بزرگ دکتر وزیری محمود نام دارد که به همراه ولیعهد محمدرضا پهلوی و فردوست در مدرسه لوزان سوییس تحصیل می‌کند. پس از بازگشت ارتباط محمود با فردوست بیشتر شده و همین ارتباط موجب می‌شود خانواده وزیری بیشتر با مسایل سیاسی گره بخورد. به همین منظور وی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به سؤالات گوناگونی راجع‌به سریال «معمای شاه» و کارهای تاریخی پاسخ گفته است که با هم می‌خوانیم.

از نقش خود در سریال «معمای شاه» بگویید.

در این سریال نقش دکتر وزیری چشم پزشک و سر‌پرست خانواده وزیری را باز می‌کنم که بخش اصلی داستان مجموعه را تشکیل می‌دهد. در واقع قصه خانواده دکتر وزیری و زندگی، رفتار و عوامل حکومت پهلوی تا مرگ شاه، دو داستان موازی هستند که در کنار یکدیگر پیش می‌روند.

در حال حاضر تصویر‌برداری در چه مراحلی است؟

هم‌اکنون تصویر‌برداری در شهرک و خانواده دکتر وزیری ادامه دارد. لوکیشن‌های مختلفی از جمله کاخ گلستان، کاخ سعد‌آباد، شهرک غزالی و...در این کار داشتیم،

کار با آقای ورزی چطور بود؟

در گذشته نیز با آقای ورزی همکاری داشتم و از کار با ایشان راضی بودم.

ویژگی بارز سریال «معمای شاه» چیست؟
سریال «معمای شاه» در ادامه مجموعه‌های تاریخی تلویزیون و ویژگی بارز آن به تصویر کشیدن جذابیت‌های پنهان زندگی پهلوی‌ها است که تا به حال آنها را در تلویزیون ندیده‌ایم. همچنین نمایش مسائلی که در جامعه آن زمان اتفاق افتاده که برای مردم دیدنی خواهد بود.

در کارهای تاریخی گذشته بیشتر به دوران قاجار پرداخته‌ایم و زمان پهلوی را کمتر نمایش داده‌ایم، به نظر شما علت چیست؟

زمان حکومت پهلوی از سال 1304 تا 1357، دوران پر تلاطمی در تاریخ است. وقوع دو جنگ جهانی در جهان، موقعیت سوق‌الجیشی ایران،‌ وقایع سال 32 اعم از کودتای 28 مرداد، فرار شاه و بازگشت مجدد او، 15 خرداد سال 42 که زمینه‌ساز وقوع انقلاب 57 و همچنین نمایش درگیری‌های داخلی ایران، مبارزات مذهبی و مسلحانه مابین گروه‌ها از جمله وقایعی است که تا بحال در هیچ یک از آثار به آن پرداخته نشده بود که در این سریال به همراه یک قصه شیرین و مردم‌پسند به افراد جامعه ارائه خواهد شد. «معمای شاه» داستان‌های عاشقانه را در کنار سیاست روایت می‌کند. داستان‌هایی مانند عشق‌ و مقصود که مردم مشتاقند آنها را ببینند.

بهترین کار تاریخی که تا به حال دیده‌اید چیست؟

ساخت کارهای تاریخی بعد از انقلاب و به شکل حرفه‌ای از سال 1360 آغاز شد. از بین بر‌جسته‌ترین کارهایی که به تاریخ اسلام پرداخته‌اند، ‌«امام علی» را می‌توان نام برد.

به چه دلیل؟

زیرا نسل‌های بعد هم این مجموعه را دنبال کرده و آن را دیده‌اند و به آن نگاه بخصوص کرده‌اند.

از بین آثاری که تاریخ معاصر ایران را کار کرده‌اند چطور؟

به «امیر کبیر» علاقه‌مندم. نه به این دلیل که خودم آن را بازی کرده‌ام، بلکه می‌بینم که بچه‌های جوان هم پای این کار نشسته و آن را دنبال می‌کنند. کار بعدی «هزار دستان» ساخته علی حاتمی است. کاری ماندگار و دیدنی که با گذشت چند سال از ساخت آن هنوز برای دیدن آن اشتیاق وجود دارد.

معضلات و مشکلات بازی در کارهای تاریخی چیست؟

شروع اینگونه کارها مشکل است به دلیل اینکه بازیگر باید به چهره و خصوصیات کاراکتر مورد نظر نزدیک شده و باید آن شخصیت تاریخی را در خودت پیدا کنی. اما در نقش روز اگر به اطراف خوب نگاه کنی و فقط داستان را بخوانی، شخصیت مورد نظر به خوبی و راحتی شکل می‌گیرد. به طور مثال در ایفای نقش‌هایی همچون میرزا آقاخان‌نوری یا عمار یاسر و یا مالک اشتر، لحن،‌ نحوه برخورد و حالتها و... مسائلی است که کار را سخت می‌کند. به همین خاطر باید با خودت کنکاش کنی، زیرا از دنیای آن شخصیت الگوی نداری و تصویر، صدا و حالتی از آن بجای نمانده است.

نحوه برقراری ارتباط بین مخاطب و یک کار تاریخی را چطور می‌بینید؟

بهتر است تماشاچی آثار تاریخی،‌ در مورد شخصیتهای کار اطلاعات لازم را داشته باشد. چرا که اگر مخاطب خصوصیات کاراکتر تاریخی را نداند از کار لذت نبرده و تأثیرات لازم را نمی‌پذیرد.

بعضی افراد بدون اطلاع، بیننده کارهای تاریخی هستند و با دیدن این کارها اطلاعات لازم را کسب می‌کنند، به نظر شما این کار درست نیست؟

گاهی اوقات که با مردم برخورد می‌کنیم ما را بخاطر آن نقشی که در یک سریال بازی کرده‌ایم می‌شناسند و مشخص می‌شود که اطلاعات تاریخی خود راجع‌به آن شخصیت و اتفاقات مربوطه را از یک سریال بخصوص گرفته است. این موضوع ایرادی نداشته و خوب است. به عنوان مثال 30 سال از زمان ساخت سریال امیر کبیر گذشته اما اینکه با این مجموعه به مردم اطلاعات تاریخی را انتقال دهیم و مردم از شکل و ظاهر تاریخی ما با شخصیت مورد نظر آشنا شوند در کل خوب است.

در مورد گریم «معمای شاه» و آقای شهرام خلج برایمان بگویید.

چنین گریمی برای خلق شخصیت‌های تاریخی ماننده شاه و رجال سیاسی احتیاج بوده است. چرا که این شخصیت‌ها عادی نیستند. اما شخصیت وزیری اجتماعی است و می‌تواند هر قیافه‌ای را داشته باشد، اما تمام بازیگران در این سریال بسیار خوب شده و به شکلی حرفه‌ای گریم شده‌اند.

پیش‌بینی شما برای استقبال مردم از سریال «معمای شاه» چیست؟

فکر می‌کنم که مردم صد‌ در صد از این مجموعه استقبال نمایند،‌به شرط آنکه جای پخش خوبی برای آن در نظر گرفته شود. چرا که اگر زمان پخش مناسب نباشد کار از دست می‌رود و چیزی از آن در یادها باقی نمی‌ماند. این مسئله بسیار مهم است. امروز در دنیا سریال‌ها هر شب پخش می‌شوند و تکرار آنها نیز در طول روز و متعدد است. بنابراین با یک تصمیم گیری درست،‌ اثر‌گذاری این مجموعه بسزا خواهد بود.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.

آرزو دارم سریال «معمای شاه» که بیش از دو سال‌و‌نیم از آغاز آن می‌گذرد با خوبی و خوشی به اتمام برسد و اثر خوبی را به یادگار بگذاریم.

ماندگاری‌ام در نقش را مدیون اعتماد ورزی‌ هستم


بازیگر سریال «معمای شاه»:

بهرنگ علوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گریمور «معمای شاه» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازیگر نقش فرح دیبا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
امیریل ارجمند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقش‌ آیت‌الله طالقانی در «معمای شاه» بر عهده کیست؟

امیریل ارجمند در «معمای شاه» نمی‌خواند


بهمن‌ دان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گودرزی: از آرامشم در ایفای نقش امام (ره) یکه خوردم


فخرالدین صدیق ‌شریف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حسام نواب‌صفوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عبد‌الرضا اکبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گفتگوی مفصل با محمدرضا ورزی با باشگاه خبرنگاران جوان:




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
معماى شاه يه سريال خيلى عاليه بسيار جزاب و مشت محكمى به دهان منفعت طلبان غرب ، انقدر به شاه رسيدن آخرش چى شد با يه تيپا از مملكت پرتش كرديم بيرون
باز هم ممنون بابت پخش اين سريال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۳ تير ۱۳۹۵
من با وجود انتقادات نصفه و نیمه و ناقصی که برخی میگن... باید بگم واقعا سریال خوبی هست. دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۶ دی ۱۳۹۴
من دوبار سریال رو میبینم بسیار دست مریزادکتاب های که درمورد پهلویها خوندم روانگاردارم می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
واقعا سريال خوب و گيرايي ساختيد اقاي وزري و نقش افرينان در اين سريال عالي انتخاب شده اند و از زحمات شما و همه عوامل فيلم بسيار متشكرم ودر اخر از ميراث فرهنكي خواهشمنديم كه در حفظ و نگهداري اثار تاريخي و فرهنكي كشور عزيزمون ايران نهايت دقت رو داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ دی ۱۳۹۴
واقعا سريال خوب و گيرايي ساختيد اقاي وزري و نقش افرينان در اين سريال عالي انتخاب شده اند و از زحمات شما و همه عوامل فيلم بسيار متشكرم ودر اخر از ميراث فرهنكي خواهشمنديم كه در حفظ و نگهداري اثار تاريخي و فرهنكي كشور عزيزمون ايران نهايت دقت رو داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
معمای شاه فیلم عالیه دستتون طلا
آخرین اخبار