مضرات کالاهای آسیب رسان در لباس تبلیغات پوشانده می‌شود

کافی است در سطح شهر سری بچرخانید تا تبلیغات متعدد و البته متنوعی را از کالاهای آسیب رسان و مضر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود توصیه‌ها و حتی ابلاغ نامه‌هایی مبنی بر عدم تبلیغات در مورد کالاهای مضر از رسانه‌ها، اما هم چنان رسانه‌ها به تبلیغ این کالاها اقدام می‌کنند و اتفاقا درآمد خوبی هم از این راه نصیب‌شان می‌شود. 
 
انواع پفک و چیپس، نوشابه‌های گازدار، سیگار، داروهای فاقد مجوز و ... از جمله کالاهایی هستند که در لیست کالاهایی آسیب رسان به سلامت قرار دارند و این در حالی است که روند برخورد با تبلیغ این قبیل محصولات از چند سال قبل در دستور کار وزارت بهداشت قرار داشته است، اما هیچ وقت آن طور که باید قابلیت اجرایی و برخورد با تبلیغ آنها در جامعه فراهم نشده و ما هر روز می‌بینیم که کالاهایی هم چون چیپس و پفک در اشکال و انواع گوناگون آنها در رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند تنوع این محصولات نیز هر روز جذاب‌تر از قبل می‌شود و سرانجام مخاطب در مقابل این قبیل خوراکی‌ها تسلیم شود. 
 
مالیات عامل بازدارنده مصرف کالاهای آسیب رسان 
رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت هیچ گاه مایل به کاهش قیمت کالاهای آسیب رسان به سلامت نبوده است ولی در مورد کالاهای مفید به سلامت مانند شیر و لبنیات کم پرچرب طبیعتا طرف‌دار کاهش آنها با هدف افزایش مصرف است. 
  
وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که امکان نائل شدن به اهداف مذکور را فراهم می‌آورد در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده این نوع محصولات حتی تا دو برابر وضع موجود است که در سازمان، پیگیر تسهیل اجرای این موارد هستیم. 
 
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بر تاکید بر این که هر کس می‌خواهد فرآورده آسیب رسان به سلامت مصرف کند باید هزینه‌اش را نیز بپردازد، تصریح کرد: این مسئله در کشورهای دیگر نیز انجام شده و موفقیت‌های زیادی هم در برداشته است. 
 
دکتر دینا‌روند هم چنین عنوان کرد: وزارت بهداشت خودش به تنهایی نمی‌تواند تصمیم گیری نماید، این قبیل فعالیت‌ها نیاز به بهره‌برداری از پتانسیل ارگان‌های متعدد دارد که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. 
 
مالیات‌های ناچیز علت اصلی قیمت ثابت 10 ساله سیگار 
با وجود این که در برخی کشورها مالیات کالاهای آسیب رسان عاید خزانه دولت و در برخی دیگر عاید وزارت بهداشت می‌شود، اما به هر حال با افزایش مالیات سعی در کاهش مصرف این کالاها دارند. 
 
در دنیا ثابت شده است که افزایش مالیات بر سیگار باعث کاهش مصرف آن می‌شود که در نتیجه کاهش آمار سرطان ریه و بیماری‌های ریوی را به دنبال خواهد داشت. 
 
ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان می‌گوید: در سال‌های اخیر اقدام مطلوبی در این زمینه انجام نشده است رقم‌هایی که به عنوان مالیات در نظر گرفته شده است توان ایفای نقش بازدارنده را ندارند به همین دلیل به تصویب نرسیده‌اند. 
 
وی افزود: اکثر موارد مالیات‌های اعمال شده بر خرده فروشی نیست در صورتی که تجربه دنیا ثابت کرده است که مالیات‌ها زمانی اثر گذار هستند که برای خرده فروشی‌ها در نظر گرفته شوند، یعنی در موقع فروش به مردم مالیات تعلق گیرد نه در کارخانه‌هاا. 
 
حریرچی ضمن اشاره به روند صعودی قیمت لبنیات و ارزان شدن نوشابه‌ها عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که لبنیات روز به روز گران‌تر می‌شود درحالی که قیمت سیگار با گذشت حدود ده سال ثابت مانده است. 
 
قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: در واقع این مالیات‌ها اگر نفع اقتصادی برای حوزه بهداشت و درمان داشته باشد آن منفعت کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری‌هاست. 
 
فرهنگ سازی حرف اول را می‌زند 
 افزایش روزانه مصرف کالاهای آسیب رسان از یک طرف و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های  قلبی عروقی از سوی دیگر بر لزوم وجود برنامه‌های تغذیه‌ای از سوی دولت صحه می‌گذارد هر چند که ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان حرف تازه‌ای نیست، اما نباید مردم تصور کنند که می‌توان این کالاها را از بازار حذف کرد. فرهنگ سازی و یاری افراد دارای موقعیت می‌تواند در اصلاح تفکرات مردم تاثیر بگذارد. 

گزارش از ریحانه هرندی
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار