گزارش اکونومیست:

عجزِ جمهوری‌خواهان در تعیین رئیس آتی مجلس نمایندگان آمریکا

علی رغم امتیازاتی که کنگره برای مسندِ ریاست مجلس نمایندگان آمریکا قائل می شود، شمار کسانی که برای احراز این پست نامزد شده اند اندک است.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، ریاست مجلس نمایندگان آمریکا شغلی پرجاذبه به نظر می رسد. رئیس مجلس نمایندگان به عنوان سومین فرد قدرتمند در حوزه سیاست پس از رئیس جمهور مطرح است. ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا مزایای مالی بسیاری دارد. از این رو، به عنوان یک شغل وسوسه انگیز مطرح است. جان بینر – رئیس کنونی مجلس آمریکا -- که قرار است به زودی از این سمت کنار برود، در ازای خدمات پنج ساله ای که به مجلس ارائه کرده است، به مدت 5 سال، سالانه 1 میلیون دلار دریافت خواهد کرد. 

با توجه به امتیازاتی که سمت ریاست مجلس نمایندگان دارد، عجیب است که جمهوری‌خواهان هنوز نتوانسته اند جانشین مناسبی برای بینر بیابند. جان بینر گمان می کرد مک‌کارتی -- رهبر اکثریت مجلس -- به عنوان جانشین وی انتخاب شود. درحالی که قرار بود 8 اکتبر (16 مهر) مک‌کارتی به طور رسمی نامزدی خود را اعلام کند، در اقدامی عجیب، از تصمیمش عقب نشینی کرد و از رقابت برای سمت ریاست مجلس نمایندگان کنار کشید.

مک‌کارتی از حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس برخوردار بود. با این وجود، انتظار نمی رفت بتواند از تمامی 218 رای مورد نیاز برخوردار شود. چرا که حدود 40 نفر از اعضای کمیته آزادی مجلس -- که به عنوان جمهوری‌خواهان تندرو مطرح هستند -- به ریاست مک‌کارتی بر مجلس نمایندگان تمایلی نداشتند. 

اعضای این کمیته از مخالفان مک‌کارتی و جان بینر هستند. آنها با هر گونه عقب نشینی در خصوص اصول و مواضع حزبی مخالفند و در ارتباط با لوایح ارائه شده در مجلس نیز مخالف هر گونه مصالحه با دموکرات ها هستند.

این کمیته، مک‌‌کارتی را به دلیل گاف سیاسی علیه کمیته حقیقت یاب بنغازی، سزاوار سرزنش و طرد شدن دانست. مک کارتی ناخواسته اظهار داشت کمیته حقیقت یاب بنغازی به جایگاه هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا – خدشه وارد کرده است. ستاد انتخاباتی کلینتون از اظهارات مک‌کارتی علیه جمهوری‌خواهان استفاده کرد و اقدامات کمیته حقیقت یاب بنغازی را علیه وزیر امور خارجه وقت، غرض ورزانه توصیف کرد.

در حال حاضر بیشتر جمهوری‌خواهان مجلس و دموکراتها خواهان انتصاب پال رایان – نماینده ویسکانسین -- به عنوان جانشین جان بینر هستند. اعضای کمیته آزادی مجلس بر این باورند که پال رایان از مواضع سختگیرانه تری برخوردار است و از اصول حزبی جمهوری‌خواهان عقب نشینی نمی کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار