بروز سکته حاد مغزی در ایران سالانه 20 تا 80 هزار مورد

دکتر آقاجانی با بیان این که سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است، گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد بروز سکته حاد مغزی در ایران حدود ۲۳ تا ۱۰۰ مورد در یک صد هزار نفر (سالانه 20 تا 80 هزار مورد) است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه روز جهانی سکته مغزی ( پنجشنبه 7 آبان ماه) ضمن بیان این مطلب افزود:  مرگ و میر سکته حاد مغزی طی 30 روز ابتدایی پس از حادثه 10 درصد است و باقی موارد عمدتاً با نقایص نورولوژیک همراه است.
 
وی با بیان این که عمده بیماران پس از فاز حاد سکته حاد مغزی از نقایص نورولوژیک جدی رنج می برند، گفت:  عوارض ناشی از سکته حاد مغزی شامل؛ هزینه های درمانی و بازتوانی و از کارافتادگی قسمتی از نیروی کار مفید جامعه سالیانه هزینه هنگفتی را بر نظام سلامت کشور و خانواده ها تحمیل می کند.
 
وی در ادامه گفت: علایم سکته مغزی  شامل بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک طرف بدن، تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم یا دشوار شدن بلع غذا، تاری دید به خصوص در یک چشم، بروز ناگهانی سردردهای شدید بدون علت، بروز مشکلات شدید همراه با سرگیجه هنگام راه رفتن، بروز مشکلات ناگهانی در صحبت کردن، درک صحبت و شناخت دیگران و احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن و کاهش ناگهانی قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن) و قوای حسی است.
 
دکتر آقاجانی با بیان این که سکته مغزی به علل مختلفی  همچون فشار خون بالا ، کلسترول بالا، دیابت،  چاقی و استعمال دخانیات  بروز می کند، افزود: این در حالیست که با تغییر در شیوه زندگی ، شانس بروز سکته های مغزی را  می توان کاهش داد.
 
معاون درمان در ادامه تاکید کرد: همچنین در صورت بروز علائم سکته با مراجعه سریع به مراکز درمانی از عوارض آن می توان کاست و به روند درمان و بهبود سرعت بخشید.
 
دکتر آقاجانی در ادامه از تشکیل کمیته علمی درمان سکته حاد مغزی از اردیبهشت ماه سال جاری در معاونت درمان وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این کمیته در راستای اهداف چشم انداز 20 ساله نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 مبنی بر  دستیابی کشورمان به بالاترین سطح سلامت و جایگاه اول منطقه در زمینه اقتصادی، علمی و فنآوری و همچنین دستیابی به عادلانه ترين و توسعه يافته ترين نظام سلامت در منطقه آسیای جنوب شرقی و نیز در راستای سیاستهای برنامه ملی تحول نظام سلامت تشکیل شده است.
 
معاون درمان یادآور شد: در این کمیته  علاوه بر تعیین تعرفه و سطوح ارائه خدمات درمانی سکته حاد مغزی،  دستورالعمل های علمی و اجرایی ارتقا اقدامات درمانی و کیفیت مراقبت از بیماران، نظام ثبت و گزارش دهی درمان سکته های مغزی، سیستم اطلاع رسانی عمومی به مردم، آموزش پرسنل تخصصی و بیمارستانی و توانبخشی تدوین شده است که در نیمه دوم سال 1394 در قالب شناسنامه خدمات درمانی سکته حاد مغزی  برای اجرا به بیمارستان های  منتخب دانشگاه های علوم پزشکی  ابلاغ خواهد شد.
 
 
گفتنی است فردا پنجشنبه به مناسبت روز جهانی سکته های مغزی با همکاری شهرداری تهران و انجمن سکته مغزی در 5 سرای محله در مناطق 2 (سرای محله ایوانک) منطقه 5 ( سرای محله اکباتان) منطقه 10 ( سرای محله شیبری جی) منطقه 14 ( سرای محله دلگشا)، منطفه 19 ( شهرداری ناحیه 1) متخصصین مغز و اعصاب به آموزش و اطلاع رسانی عمومی خواهند پرداخت. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار