در کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه مطبوعات؛

همه رسانه‌ها حق نقد دارند/ واگذاری یارانه مطبوعات به بخش خصوصی

همه رسانه‌ها حق انتقاد دارند و در این زمینه تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از غرفه‌های نمایشگاه‌ مطبوعات در کنفرانس خبری گفت: همه رسانه‌ها حق انتقاد دارند و هیچ تفاوتی میان رسانه‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد. برخی از رسانه‌ها از بیت‌المال استفاده می‌کنند و به تخریب دولت می‌پردازند و یا شایعه‌سازی می‌کنند. هنگامی که رسانه‌ها از بیت‌المال استفاده می‌کنند، نباید به تخریب دولت بپردازند.

وی افزود: دولت فضا را برای انتقاد باز کرده و به کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند، اجازه نقد داده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت از رسانه‌ها و مطبوعات اظهار کرد: یکی از حمایت‌هایی که از رسانه‌ها و مطبوعات می‌شود همین بحث دریافت یارانه مطبوعات است. هیچ یک از نشریاتی که به دولت یا یکی از نهادهای دولتی و شهرداری‌ها وابسته هستند، یارانه نمی‌گیرند. یارانه هم اکنون در بخش خصوصی توزیع می‌شود. ایجاد تشکل‌هایی توسط نشریات نیز حمایت معنوی است که از آن‌ها می‌شود.

جنتی ادامه داد: یارانه مطبوعات بر اساس اعلام وصول آن‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می‌شود. در صورتی که ماهنامه‌ای به تعداد 12 شماره منتشر شود، به همان میزان به او یارانه تعلق می‌گیرد. برخی نشریات نیز که هیچ خروجی ندارند، با آنها مطابق ماده 16 قانون برخورد می‌شود و پروانه آن‌ها لغو خواهد شد.

وی با اشاره به آنکه دیپلماسی فرهنگی ما همین است که فضای کشور را باز کنیم برای کسانی که می‌خواهند اخبار داخلی کشور را پوشش دهند، بیان کرد: کمتر کسی را مشاهده کردم که از خارج از ایران به کشور آمده باشد و تصور  وی درباره ایران با گذشته تغییر نکرده باشد. هنگامی دیپلمات‌ها و مسافران خارجی به کشور خود بازمی‌گردند، دید روشن‌تری نسبت به ایران دارند. از این رو یکی از تلاش‌های ما در موافقتنامه با کشورهای مختلف تبادل مطبوعاتی با کشورهای اروپایی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خبرنگاران کشورهای دیگر می‌توانند به ایران بیایند و به بیان واقعیت‌ها بپردازند و از طرف دیگر خبرنگاران ما نیز برای تولید خبر به کشورهای خارجی بروند.

جنتی با اشاره به اینکه خوشبختانه تعداد نشریاتی که مستقیما به زبان انگلیسی یا عربی منتشر می‌شوند رو به افزایش است، اظهار داشت: هم اکنون 47 خبرگزاری در کشور وجود دارد. این خبرگزاری‌ها باید علاوه بر شهرهای مختلف ایران در نقاط مختلف دنیا نمایندگی داشته باشند تا اینکه خبرهای خود را در کشورهای اروپایی و شرق آسیا تولید کنند. دولت نیز تا حدی که بتواند در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان کاغذ تولیدی کشور یک پنجم نیاز کشور هم نیست و کشور به تولید پنج برابری کاغذ نیاز دارد. دو مرحله در دولت تلاش شد تعرفه کاغذ افزایش پیدا کند. یک بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن مخالفت کرد و کار دیگری که می‌توانست به نفع فرهنگ تمام شود، وضع چهار درصدی عوارض گمرکی برای کالاهای فرهنگی بود که در میان آن کاغذ گنجانده شده بود، اما خودمان کاغذ را از لیست آن خارج کردیم و همان چهار درصد عوارض گمرکی سابق را گرفتیم. بدون آنکه تغییری در تعرفه کاغذ ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیمه هنرمندان تصریح کرد: بیمه هنرمندان را مورد پالایش قرار دادیم و از بین آن‌ها لیست کسانی را که فوت کرده بودند و جزو هنرمندان و نویسندگان محسوب نمی‌شدند و به آن‌ها بیمه هنرمندان تعلق می‌گرفت، حذف کردیم. امیدوارم امسال بتوانیم بدهی‌مان را به تامین اجتماعی بپردازیم. ثبت نام افراد جدید نیز انجام می‌شود اما به دلیل بدهی که به سازمان تامین اجتماعی داریم، امکان پرداخت بیمه آن‌ها هم اکنون وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انتظار دولت از رسانه‌ها در دوران پساتحریم بیان کرد: رسانه‌ها نباید به گونه‌ای عمل کنند که مردم گمان کنند که با برداشتن تحریم‌ها تمام مشکلات کشور حل می‌شود. بخشی از مشکلاتی که ناشی از تحریم بود مانند ارتباط بانکی ما مرتفع خواهد شد. پس توقعات مردم را در حد واقعیت‌های موجود مطرح کنیم. راه‌اندازی مجله‌ای که شاخصه‌های مختلف کشاورزی‌، دامپروری و شیلات را در برمی‌گیرد و فعالیت آن‌ها با یکدیگر و انسجام در قالب یک غرفه کار ارزشمند و ارزنده‌ای بوده است.

جنتی تصریح کرد: از تمام رسانه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌ها دعوت کردیم تا در نمایشگاه مطبوعات حاضر شوند. بیش از 600 نشریه هم اکنون حضور پیدا کردند. 

وی در خصوص تفکیک جشنواره کودک و نوجوان امسال بیان کرد: تفکیک جشنواره کودک و نوجوان امسال به صورت آزمایشی بود. پس از برگزاری جشنواره کودک این دو جشنواره ارزیابی خواهند شد. در صورتی که برگزاری جداگانه آن موفق بود، به همین صورت ادامه می‌دهیم. اما اگر موفق نبود برگزاری آن در سال‌های آتی به صورت یکپارچه خواهد بود.

وی در خصوص پرداخت بودجه فرهنگی به استان اصفهان بیان کرد: بودجه فرهنگی که در سفر استانی قول پرداخت آن را داده بودیم، به هنرمندان این شهر پرداخت خواهد شد. حضور نشریات طنز نیاز کشور است و از انتشار آن استقبال می‌کنیم. آن قدر به نشریات و مجلات حوزه طنز کمک می‌کنیم تا تعداد این گونه نشریات و پایگاه‌های خبری افزایش یابد.

برخی خواننده‌ها علیرغم تذکراتی که به آن‌ها داده شده بود درست عمل نکردند. وقتی یک خواننده پاپ به شهری مذهبی می‌رود و مردم را به گونه‌ای تحریک می‌کند که حرکات موزون انجام می‌دهند، با آنها برخورد خواهد شد. در این رابطه با آنها برخورد و به آنها تذکر داده شد اما اینکه این افراد ممنوع‌الکار شده باشند، نیست. قبلا هم از سوی سخنگوی وزارت ارشاد این اتفاق تکذیب شده بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توقیف نشریات بیان کرد: در برخی موارد نشریات به دلیل عملکرد خوبشان تشویق می‌شوند. توقیف آخرین مرحله است و نشریات با یک تذکر شفاهی و کتبی خودشان را اصلاح می‌کنند. دولت هر انتقاد سازنده‌ای را با آغوش باز پذیرفته است و هیچ تفاوتی میان نشریات موافق و مخالف دولت وجود ندارد. با آنها بر اساس ضوابط روشن و مشخص قانونی برخورد می‌شود. تلاش اکثر نشریات و مطبوعات کشور در درج واقعیت‌هاست. برخی مطبوعات این گونه عمل نمی‌کنند و مجبوریم به آن‌ها تذکر شفاهی و کتبی بدهیم.

در ادامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از غرفه‌های مختلفی از جمله روزنامه عسلویه، مجله راه، مجله موفقیت، خبرگزاری دفاع مقدس بازدید کرد.

وی در پی بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید روحیه شهادت طلبی و ایثار را زنده نگه داشت، گفت: نسل امروز را باید با آنچه در دفاع مقدس بر ملت‌ مظلوم رخ داده آشنا کرد. این ملت با دست خالی در برابر کشورهای مختلف جنگید و با روحیه شهادت‌طلبی و ایثار به پیروزی رسید.

در ادامه بازدیدها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به غرفه‌های حوزه علمیه قم، خانه کتاب، هفته‌نامه شهر کاشان، همدان‌پیام، نشریه چهارفصل، غرفه خبرگزاری جماران، فرهنگ امروز، هنرآنلاین و پزشکان شهر سری زد.

وی در بازدید خود از روزنامه «گفتگو» عنوان کرد: نامگذاری یک روز به نام «گفتگو» را در شورای انقلاب فرهنگی به عنوان پیشنهاد مطرح کردیم. روز پیشنهادی ما برای این نامگذاری روز به توافق رسیدن برجام بود.

جنتی به غرفه‌های روزنامه‌ همشهری، وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز مراجعه کرد. در غرفه وزارت بهداشت نشریات این غرفه را خوب معرفی دانست و گفت: به هر میزان نشریه پزشکی در کشور منتشر شود، باز هم در این زمینه کمبود داریم.

وی به جهاد دانشگاهی و دانشکده خبر نیز رفت و پس از شنیدن مشکلات این دانشکده اظهار داشت: دولت با تنگناهای مالی مواجه است اما مشکل اجاره شما را حل خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بازدید خود به غرفه‌ خبرگزاری نیروهای مفرح، روزنامه سراسری راه مردم، فرهیختگان، شبکه اطلاع‌رسانی اصفهان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، هفته‌نامه پایتخت کهن، دانشگاه آزاد اسلامی، شهروند و جمهوری اسلامی نیز سر زد.

همزمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصور واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نمایشگاه حضور داشت و از غرفه‌های مختلف بازدید کرد.

از بازدیدکنندگان دیگر این نمایشگاه می‌توان به معاون اول رئیس جمهور و مشاور وی در امور زنان هم اشاره کرد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار