چه کشوری می‌تواند ناجی بازار آشفته نفت شود؟

وبگ‌سایت خبری اقتصادی «مارکت واچ» در گزارشی به بررسی نقش روسیه در سامان دادن به بازار نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت «مارکت واچ» در گزارشی نوشت: درحالیکه همه کشورهای تولید کننده نفت نگران کاهش بیشتر بهای این طلای سیاه پس از برداشته شدن تحریم‌های ایران هستند؛ اما روسیه می‌تواند ناجی شگفت انگیز این بازار آشفته باشد. «اوله هانسن،» رئیس بخش استراتژی کالا در بانک «ساکسو» در این خصوص اظهار داشت: اگرچه این کشور تا کنون هیچ اقدامی که نشان‌دهنده کاهش تولید نفت باشد اتخاذ نکرده است، می‌تواند سایر کشورهای تولیدکننده را به کاهش تولید ترغیب کند.

این نظریه پس از آن مطرح شد که بر اساس خبر نشریه انگلیسی «تلگراف،» متصدی انحصاری خطوط نفتی دولتی روسیه از احتمال کاهش تولید نفت شرکت‌های روسی در سال 2016 به میزان 6.4 درصد خبر داد. هانسن در ادامه سخنان خود افزود: این تصمیم به عربستان سعودی پیام تجدید نظر در خصوص تولید نفت خواهد فرستاد. احتمال می‌رود این اقدام تأثیر مثبت داشته باشد.

در چند ماه اخیر، عربستان سعودی با بی‌فکری تمام، تولیدخود را در سطح بالا نگه داشته و سبب سقوط بهای نفت از 100 دلار در تابستان 2014 به 30 دلار در هفته گذشته شده است. گفته می‌شود سقوط بی‌سابقه بهای نفت در هفته‌های اخیر ناشی از افزایش تولید شرکت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی برای این طلای سیاه به دلیل ناپایداری‌های اقتصادی بوده است.

در گذشته، تولید کنندگان منطقه خاورمیانه میزان صادرات نفت خام خود را با بهای آن در بازار تغییر می‌دادند تا از کاهش بیش اندازه آن جلوگیری کنند؛ اما امروزه بیشترین رقابت آنها بر سر حفظ سهم خود از این بازار آشفته است. کشورهای عضو اوپیک که تحت نفوذ عربستان سعودی هستند در ماه دسامبر از کشورهای غیرعضو تولیدکننده نفت خواستند ابتدا آنها تولید خود را کاهش دهند تا اوپیک نیز تصمیم به کاهش تولید بگیرد. به نظر می‌رسد کشور مورد خطاب این درخواست روسیه باشد. هانسن در این خصوص گفت: اگر روسیه تولید خود را کاهش دهد، نخستین گام برای ثبات بازار نفت برداشته خواهد شد. پس از آن، اوپیک باید همکاری بیشتری برای تنظیم بازار انجام دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار