کرمانشاه؛

70 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه، 80 درصد آلودگی هوای شهرهای بزرگ ناشی از وسایل نقلیه می داند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه، 80 درصد آلودگی هوای شهرهای بزرگ ناشی از وسایل نقلیه می داند.

فریدون یاوری به مناسبت روز هوای پاک "29 دی"، با اشاره به مشکل آلودگی هوا که امروزه اکثر شهرهای بزرگ کشور را درگیر کرده، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود 70 تا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و وسایل نقلیه  و بخش باقی مانده نیز ناشی از آلودگی صنایع و دیگر عوامل است.

وی افزود: آلودگی ناشی از خودروها نیز به کیفیت سوخت مصرفی، میزان مصرف سوخت و نوع موتور خودرو که چه میزان آلاینده وارد هوا می‌کند، بستگی دارد.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: پنج پارامتر اصلی برای بررسی آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌شود، این پنج شاخص شامل ذرات معلق، ازن، ناکس، ساکس و منواکسیدکربن می‌باشد که ناکس و ساکس نیز بیانگر میزان اکسیدهای ازت و گوگرد است.

به گفته این مسئول، افزایش هریک از این آلاینده‌ها می‌تواند آلودگی هوا محسوب شود و سلامت انسان‌ها و محیط زیست را به خطر بیندازد.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: گاهی خود آلاینده‌ها با هم واکنش می‌دهند و پیامدهای شدید بیشتری را ایجاد می‌کنند.

یاوری آلودگی هوا را بر محیط زیست و حتی آب و خاک نیز موثر دانست و تاکید کرد: زمانی‌که ترکیبات ازت و گوگرد همراه باران فرود آیند هم PH آب‌های سطحی و زیرزمینی را تغییر می‌دهند و هم روی PHخاک اثر می‌گذارند.

وی گفت: این مواد آلاینده باعث تخریب و سوختن برگ‌های گیاهان نیز می‌شوند.

معاون فنی محیط زیست کرمانشاه به وضعیت آلاینده‌ها در استان کرمانشاه هم اشاره و اظهار کرد: حدود 10 سال است که پنج پارامتر اصلی را اندازه می‌گیریم و همه آنها بجز ریزگردها در حد استاندارد هستند.

به گفته این مسئول، تنها عاملی که باعث آلودگی هوای استان کرمانشاه می‌شود چشمه‌های گرد و غباری است که وارد جو شده و غلظت ذرات معلق را بالا می‌برد.

وی افزود: پایش‌های مدام آنلاین نشان می‌دهد غلظت سایر ذرات آلاینده در حد استاندارد است.

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.