در نشست هم اندیشی مدیران رسانه خراسان رضوی مطرح شد؛

فردی که کرامت مردم را به سخره می گیرد، شایسته نمایندگی نیست/ بصیرت؛ شرط انقلابی گری

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بصیرت را شرط انقلابی گری دانست.

به گزارش حوزه استانهای گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان  نخستین جلسه هم اندیشی مدیران رسانه های استان خراسان رضوی ظهر امروز به همت سازمان بسیج رسانه در دفتر روزنامه قدس برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان بسیج رسانه با تاکید اهمیت و نقش بی‌بدیل رسانه ها  در تحولات سیاسی جامعه گفت: در ارتباط با انتخابات سه نکته اساسی در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری مد نظر بوده که این موارد شامل مشارکت حداکثری مردم، قانون‌گرایی و انتخاب فرد اصلح است.

جواد علما افزود: این نشست ها با محور نقش رسانه ها در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به بررسی موضوعاتی از قبیل تعیین جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، پرداختن به دست آوردهای جمهوری اسلامی ایران، تاکیدات مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح، نقش انتخابات در ارتقاء امنیت، حیثیت و اقتدار نظام و عوامل و موانع مشارکت حداکثری مردم مطرح می پردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه با اشاره به واکنش مقام معظم رهبری نسبت به تعرض به سفارت عربستان در تهران و مشهد، گفت: جوان مومن انقلابی باید نگاه و نیت مقام معظم رهبری را بشناسد و  شرط  انقلابی بودن داشتن بصیرت به معنای شناخت و درک لایه های زیرین نظر مقام معظم رهبری است.

سید جلال فیاضی با تاکید بر اینکه شهادت مظلومانه شیخ نمر تحت الشعاع این اقدام ناشایست قرار گرفت، افزود: اگر یک هفته مقابل سفارت عربستان تحصن بدون تعرض می کردیم، هم اکنون دست ما در حوزه رسانه ای باز بود و مظلومیت بیش از پیش شهید نمر را در پی نمی‌داشت.  

وی گفت: شناخت موانع مشارکت حداکثری و آفات مشارکت از جمله رویارویی اقوام و خطرناک تر از آن رویارویی قبیله ای احزاب و جریانهای سیاسی که برای منافع حزبی خود، منافع ملی را زیر پا می گذارند، ضروری است.

نامزدی که کرامت مردم را با پهن کردن سفره به سخره می گیرد، شایسته نمایندگی نیست

این صاحب نظر رسانه رفتارهای اشتباه جریانهای سیاسی را سبب تضعیف نظام توصیف و تاکید کرد: رسانه باید راه را برای جریانات سیاسی باز کند و جریانات سیاسی هم نباید همه حق را در اردوگاه خود دیده و همه باطل را در اردوگاه رقیب تصور کنند.

فیاضی تاکید کرد: بسیج رسانه با نگاه فرا جناحی به جریانات سیاسی، متعلق به همه مردم و بدنه نظام و اصل انقلاب است و باید با حفظ اعتماد مردم، مشارکت حداکثری آنها در انتخابات را جلب کند و هر جریانی را که از خطوط قرمز نظام خارج می شود، مورد هجمه قرار داده و رسوا کند.

وی بر ضرورت کمک به یکدیگر برای انتخاب اصلح و خدشه وارد نکردن به کرامت و شعور مردم تاکید و تصریح کرد: آن نامزدی که برای اخذ رای سفره پهن می کند، اصلا شایسته نمایندگی نیست و رسانه موظف است این جریانات را از هر طیف سیاسی رسوا کند، چراکه این فرد از اخلاق انتخاباتی عدول کرده است.

در این جلسه همچنین سردبیر سابق روزنامه خراسان، برگزاری این جلسه برای نخستین بار در کشور در خراسان رضوی را مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه رسانه ها در کشور ما بطور مجزا و مستقل کار می کنند و حتی در اصول اولیه و برداشت از اصول نیز متفاوت هستند.

علیرضا دوانلو تبیین دیپلماسی عمومی رسانه ها در مواجهه با انتخابات و  اتفاقات مهم کشور را ضروری دانست و افزود: رسانه ها باید در حوزه دیپلماسی و افکارعمومی بر اصول پایه حرفه ای توافق داشته باشند و ارکان اصلی دیپلماسی عمومی را پایه ریزی کنند.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت رسانه به جامعه نیز منتقل شود تا در اقدامات عمومی اجتماعی جامعه موثر باشد و با امیدوار کردن تمامی گروه ها و جریانات به ساختارهای سیاسی کشور، کشور را در رسیدن به اهداف انقلاب یاری رسانیم.

رسانه باید فضا را برای بهتر نفس کشیدن آماده کند


مدیر دفتر استان خراسان رضوی باشگاه خبرنگاران جوان نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین نقش رسانه در انتخابات گفت: اینکه رهبری می‌فرمایند انتخابات، دمیدن نفس تازه در رگهای ملت است، به نقش رسانه نیز اشاره می کند؛ رسانه همچون امدادگری است که مصدوم را برای بهتر نفس کشیدن در وضع مناسب قرار می دهد.

محمدصادق حاتمی افزود: از آنجا که رسانه اندیشه مردم را در اختیار دارد، نباید به هیچ وجه دچار خطا و اشتباه شود، چون این خطا می تواند یک جامعه را به انحطاط بکشاند.

وی به موانع مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبری می فرمایند تشویش اذهان عمومی، بدبین کردن مردم به انتخابات و افترا زدن به نهادهای قانونی کشور و تضعیف آنها از عمده این موانع هستند که باید با هوشیاری رسانه ها از بین بروند.

در این جلسه همچنین سرپرست خبرگزاری مهر نقش رسانه را ضریب دادن به حضور مردم در انتخابات توصیف کرد و گفت: کار رسانه تبلیغ نیست بلکه رسانه باید نهادینه سازی و باورسازی کند.

بابک رحیمیان افزود: اثربخشی رسانه نباید کوتاه و محدود به چند خبر و عکس باشد؛ بلکه باید به پرسشهای مردم بویژه نسل جوان و نوجوان پاسخ دهیم.

وی بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای آسیب شناسی رفتار رسانه ای تاکید و تصریح کرد: باید با هم اندیشی در عرصه سیاسی کشور فعالانه عمل کنیم و بدور از انفعال و موج سازی فضای رسانه های بیگانه برای آنچه می خواهیم بنویسیم، بیاندیشیم.

همچنین اسماعیل پور، نماینده خبرگزاری ایرنا با تاکید بر حفظ جمهوریت نظام و گردش نخبگانی بعنوان اولین لازمه این اصل گفت: آزادی بیان و آزادی پس از بیان به جمهوریت نظام قوام می بخشد و خوشبختانه بر اساس اصل 24 قانون اساسی آزادی مطبوعات و نشریات را در کشور داریم.

مدیر خبرگزاری فارس در استان نیز با تاکید بر رفع موانع مشارکت مردم در انتخابات گفت: نارضایتی مردم از اوضاع معیشتی و اقتصادی می تواند یکی از مهمترین موانع مشارکت در انتخابات باشد که باید با تفکیک این مساله از اصل انتخابات زمینه مشارکت حداکثری مردم فراهم شود.

دست پروری، داشتن نگاه ابزاری به مردم را دومین مانع حضور حداکثری در انتخابات برشمرد و افزود: انعکاس عکس العمل دشمنان در قبال حضور مردم در تعیین سرنوشت خود می تواند حس ملی و دینی آحاد ملت را برانگیزد و از سوی دیگر رفع مشکلات و مطالبه گری رسانه ها این انگیزه را در مردم تقویت می کند.

در این جلسه همچنین بر موضوعاتی از قبیل ضرورت مدل سازی حضور دست اندرکاران انتخابات اعم از نامزدها، احزاب، مجریان، رای دهندگان و مسئولان بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری، هم صدایی رسانه ای برای ترغیب همه اقشار مردم، بویژه قشر خاکستری برای مشارکت در انتخابات، راستگو بودن و داشتن بیان صادق و پذیرش کمبودها و کاستی ها از سوی رسانه، تاکید شد.

در این جلسه مدیران و نمایندگانی از صداوسیما، بسیج رسانه، باشگاه خبرنگاران جوان، رسا، فارس، مهر، خبرگزاری بسیج، ایرنا و روزنامه های قدس، خراسان و کیهان حضور داشتند که به بیان نظرات خود در باب نقش رسانه در جلب مشارکت حداکثری مردم پرداختند.

دومین نشست از این سلسله جلسات که بصورت عمومی برگزار می شود، چهاردهم بهمن ماه در دفتر روزنامه شهرآرا با موضوع رسانه و قانون‌گرایی در انتخابات و سومین نشست نیز در تاریخ چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه با موضوع رسانه و انتخاب فرد اصلح برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.