میلیتری تایمز: عربستان در تصمیمش برای اعزام نیرو به سوریه قاطع نیست

به نوشته پایگاه اینترنتی میلیتری تایمز، اعزام نیروهای عربستان به سوریه، درگیری میان آن‌ها و نظامیان شیعه را در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «میلیتری تایمز» در گزارشی نوشت: پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش، در پاسخ به درخواست‌های آمریکا مطرح شد. در صورت اعزام نیروهای عربستان به سوریه، احتمال درگیری میان آن‌ها و نیروهای طرفدار دولت بشار اسد بسیار زیاد است.


مطرح کردن پیشنهاد مذکور، به عربستان  این فرصت را داد تا آمریکا را که به طور مداوم از متحدان خود در خاورمیانه به دلیل حضور غیرفعال در نبرد علیه داعش انتقاد می‌کرد، مورد حمایت قرار دهد. این مسئله همچنین واشینگتن را برای انجام اقدامات بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد.


«احمد اسیری،» سخنگوی ارتش عربستان، اعلام کرد اعزام نیرو از جانب این کشور در حمایت از ائتلاف آمریکا علیه داعش انجام خواهد گرفت. امارات نیز به تازگی پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده است.


در ادامه این گزارش آمده است: اما این دو کشور در حال حاضر درگیر جنگی نزدیکتر در یمن هستند. جنگ یمن نشان دهنده تلاش عربستان برای ابراز وجود از زمان به تخت رسیدن ملک سلمان، پادشاه این کشور، و قدرت گرفتن شاهزاده «محمد بن سلمان،» پسر او، است. این شاهزاده 30 ساله از طرف پدرش به مقام وزیر دفاع و جانشین ولیعهد منصوب شد.


بنابر اعلام شاهزاده بن سلمان، عربستان قصد دارد ائتلافی را با مشارکت بیشتر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ترکیه، چندین کشور آسیایی و آفریقایی تشکیل دهد. با وجود اعلام عربستان مبنی بر تشکیل ائتلافی برای مبارزه با داعش، زمان بیان این تصمیم، پرسش‌هایی را در خصوص اهداف واقعی ریاض مطرح کرده است.


بنابر این گزارش، حضور نظامی روسیه در جنگ سوریه باعث شده دست معارضان تحت حمایت عربستان از بسیاری از مناطق کلیدی در این کشور کوتاه شود و این مسئله به دولت بشار اسد کمک کرده است.


نیروهای عربستان برای حضور در سوریه باید از خاک ترکیه  وارد این کشور شوند. یعنی درست جایی که نیروهای ارتش سوریه و نظامیان حامی آن‌ها، تحت حمایت هوایی روسیه در حال پیشروی هستند. به باور نگارنده این گزارش، این مسئله، به رویارویی مستقیم نیروهای عربستان و نظامیان ایرانی، لبنانی و افغان خواهد انجامید و بر درگیری‌های مذهبی میان شیعیان و سنی‌ها دامن خواهد زد.


درگیری میان دو طرف به نفع تروریست‌های داعش خواهد شد و به تسلط آن‌ها بر نیروهای زمینی عربستان، به عنوان بزرگترین دشمن این گروه تروریستی در خاورمیانه، منجر می‌شود.


«ولید المعلم،» وزیر امور خارجه سوریه، روز شنبه در یک کنفرانس خبری، پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه را مورد تمسخر قرار داد و گفت: آن‌ها در تابوت‌هایی چوبی به خانه باز خواهند گشت.


بنابر این گزارش، به علاوه این که آغاز جنگ رودرروی ریاض با داعش، به احتمال زیاد ریسک انجام عملیات تلافی‌جویانه بوسیله این گروه تروریستی را در خاک عربستان افزایش خواهد داد. داعش تاکنون چندین عملیات تروریستی را در خاک عربستان انجام داده است. آخرین مورد آن‌ها، حمله به یک مسجد شیعیان در شرق این کشور بود که گرچه داعش هنوز مسئولیت آن را برعهده نگرفته، نشانه‌ها حاکی از دست داشتن این گروه تروریستی در انجام آن است.


نکته آخر این که عملیات تروریستی در خاک عربستان بیشتر به دست  شهروندان آن انجام شده است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد داعش در جذب نیرو از این کشور موفق عمل کرده است: چالش دیگری که قدرت مانور عربستان را برای مبارزه زمینی با داعش محدودتر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار