فورچون: بهای طلا، روی لبه تیغ

پایگاه تحلیلی فوچون نوشت بهای جهانی طلا دست‌کم در نیمه نخست سال 2016 بر لبه تیغ قرار خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فورچین در گزارشی به قلم "آرون تسک" نوشت: بازارهای بورس در دو ماه نخست سال 2016 روزهای پر‌التهابی را پشت سر گذاشتند. شاخص S&P 500 بیش از 9 درصد سقوط کرد. بهای طلا نیز در این میان حدود 10 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت و به بالاترین سطح در 4 ماه اخیر رسید.

در شرایطی که بازارهای جهانی نامطمئن و متزلزل هستند، طبیعی است که مردم به سمت خرید طلای بیشتر روی می‌آورند. در برخی موارد این شیوه خوب عمل می‌کند و در برخی موارد دیگر با شکست مواجه می‌شود. بهای جهانی طلا در سال‌های 2000 تا 2011 روندی معقول را سپری می‌کرد و حتی به هر اونس حدود 2 هزار دلار رسید. از سال 2011 تا 2015 بهای فلز زرد با رکود مواجه شد و بحران مالی فراگیر شده در اتحادیه اروپا (ماجرای ورشکستگی دولت یونان) به پایین باقی ماندن بهای طلا کمک کرد. افزایش تهدیدات تروریستی از سوی داعش، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و بروز درگیری‌ها در اوکراین و بسیاری عوامل دیگر که به نامطمئن شدن فعالیت‌های بازار دامن زد، بهای طلا را در سطح نسبتا پایینی قرار داد.

به طور طبیعی زمانیکه مردم نسبت به آینده بازار نامطمئن باشند و از بالا رفتن نرخ تورم نگران باشند، طلا – دست‌کم در کشورهای توسعه‌ یافته- ارزش بیشتری می‌یابد. از ابتدای سال 2016، ارزش سهام بانکی حتی از شاخص S&P 500 نیز بیشتر سقوط کرد. 

از همه مهمتر، هزینه‌های بودجه بانکی نیز افزایش می‌یابد که این موضوع بیش از همه در اروپا نمود پیدا کرده است. سهام بانک دویچه آلمان از ابتدای امسال حدود 40 درصد سقوط کرد تا جاییکه وزیر دارایی آلمان مجبور شد در یک اظهار نظر عمومی به مردم اطمینان دهد سقوط شاخص سهام دویچه بانک هیچ خللی در اقتصاد این کشور بوجود نخواهد آورد و همه امور تحت کنترل کامل دولت است.

ذخایر ارزی چین به پایین‌ترین سطح در سه سال اخیر رسیده است و این سوال را مطرح کرد که بانک مرکزی چین تا چه زمان می‌تواند بدون این ذخایر، سرمایه‌ها را در داخل کشور حفظ کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای حفظ دارایی‌های خود به سمت خرید طلا رو آورده‌اند. شرایط پیش آمده در بازارهای جهانی، طلا را دست‌کم در شش ماه نخست سال 2016 بر لبه تیغ نگه می‌دارد.
کارشناسان اقتصادی توصیه می‌کنند اگر هر فرد حدود 2 تا 10 درصد از دارایی‌های خود را به شکل طلا نگهداری کند، کاری منطقی انجام داده است.  هجوم به سمت خرید طلا، بهای فلز زرد را به شکل کاذب بالا می‌برد و خریداران در این برهه در معرض زیان بیشتری قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار