ای‌بی‌سی نیوز: سایه انتخاب جانشین قاضی اسکالیا بر سر انتخابات کنگره آمریکا

جمهوری‌خواهان پافشاری می‌کنند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا جانشین قاضی اسکالیا را برگزیند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای بی سی نیوز: دموکرات‌ها مایلند از برنامه جمهوریخواهان برای سد کردن تایید نامزدی که رئیس جمهور، اوباما، به دیوان عالی معرفی کرده بهره برداری کنند. آنها مایلند پاییز امسال دوباره کنترل سنا را به دست بگیرند و با این کار احتمال نبرد سیاسی بر سر آینده دیوان عالی آمریکا را افزایش می دهند.

افزون بر هیجان رقابتهای ریاست جمهوری 2016 آمریکا، 34 کرسی سنا برای انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر آماده می شوند که 24 مورد از آنها هم اکنون در دست جمهوریخواهان و 10 مورد در دست دموکراتهاست. حزب جمهوریخواه اکثریت 54 به 46 را در سنا در دست دارد و معنایش این است که دموکرات ها می بایست پنج کرسی دیگر را در اختیار بگیرند تا کرسی قاضی را از آن خود کنند.

سناتورهای جمهوریخواه همچون کلی آیوت از نیوهمپشایر و پت تومی از پنسیلوانیا و راب پورتمن از اوهایو و رون جانسون از ویسکانسین همگی در رقابت ها درگیر هستند و از طرح رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل، پشتیبانی می کنند. آنها با این طرح می خواهند جانشین اوباما، صندلی خالی دیوان عالی را پس از مرگ قاضی آنتونین اسکالیا، پر کند. 

تومی که پذیرفته اوباما این اختیار را دارد تا کسی را نامزد دیوان عالی نماید می گوید: «ما باید میراث قاضی اسکالیا را پاس بداریم و باید بر سر جانشینی او تا زمانی که رئیس جمهور آینده بتواند تصمیم گیری کند با هم کنار بیاییم.»

یکی از سخنگویان کمیته مبارزه انتخاباتی دموکرات ها در راه مجلس سنا می گوید: «این کار آنها در خدمت مردمی که نمایندگی شان را بر دوش دارند و قانون اساسی که در راه پاسداشت آن سوگند یاد کرده اند نخواهد بود. رای دهندگان در ماه نوامبر به کسانی روی خواهند آورد که به راستی وظیفه خود را به انجام خواهند رساند.»

رهبر اقلیت سنا، هری رید، یادداشتی درباره تلاشهای جمهوریخواهان در واشنگتن پست منتشر کرد و گفت که بنیانگذاران آمریکا «در گور خواهند لرزید». جانشین احتمالی او، سناتور چاک شومر، نیز این موضع جمهوریخواهان را سرزنش کرد.

شومر روز یکشنبه به ای بی سی نیوز گفت: «مردم آمریکا از این ترفند خرسند نیستند. وقتی می گویند برایم مهم نیست که او چه کسی را نامزد می کند، من مخالفت خواهم کرد، این سخن پیامد خوبی ندارد.»

جمهوریخواهان گفته اند به باور آنها امنیت ملی و اقتصاد برای رای دهندگان برتر از دیوانعالی است و گناه طولانی شدن نبرد بر سر دیوان عالی بر گردن دموکرات ها خواهد بود.

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار