در دیدار ولایتی با وزیر نفت عراق مطرح شد؛

همکاری‌های ایران و عراق در جهت منافع منطقه است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با وزیر نفت کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی درباره پروژه انتقال خط لوله گاز به عراق/همکاری‌های ایران و عراق در جهت منافع منطقه است
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز در حاشیه دیدارش با "عادل عبدالمهدی" وزیر نفت کشور عراق اظهار داشت: وزیر نفت کشور عراق با هدف گفت و گو با وزرای اوپک و همکاری با این مجموعه درباره قیمت نفت و سهمیه آن به ایران سفر کرده است.

وی با بیان اینکه وزیر نفت عراق از مذاکرات با مقامات عالی رتبه ایرانی راضی بوده است، افزود: هماهنگی‌های میان عادل عبدالمهدی و آقای زنگنه وزیر نفت انجام گرفته که این مساله، موجب خرسندی طرف عراقی بوده است. 

ولایتی با اشاره به گفت و گوهای سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری های حوزه انرژی با طرف عراقی گفت: مقرر شد تا آقای قاسمی معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص پروژه انتقال خط لوله گاز به عراق که منعقد شده است، رایزنی هایی را انجام دهد.

وی اضافه کرد: قرار است که این پروژه در ابتدای راه اندازی، روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز انتقال دهد که این مقدار تا 40 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

ولایتی در پایان با اعلام این خبر که این پروژه طرف 1و نیم تا 2 سال به اتمام خواهد رسید گفت: قرار است جهت تامین نیازمندی های ملت و دولت عراق، شاخه ای از این خط لوله به بصره و شاخه ای دیگر از آن به بغداد کشیده شود.

عادل عبدالمهدی همچنین در ادامه این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به ایران گفت: هرگاه به ایران می آییم و با مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی دیدار می کنیم، احساس می کنیم که در میان خانواده، برادران و هم رزمانمان خود حضور داریم.

وزیر نفت کشور عراق اظهار داشت: با پیروزی های امروز ایران و عراق، وضعیت نسبت به آنچه در سه دهه گذشته وجود داشت، تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه علی رغم روبه رو شدن با چالش ها و زحمت های زیاد، به پیروزی های بسیاری دست یافته ایم ابراز کرد: اگر می خواهیم میوه با ارزشی را بچینیم و دستاورد بزرگی داشته باشیم، نباید از مشکلات و چالش ها، هراس داشته باشیم.

وی اضافه کرد: طبیعی است هرچه قدر دستاوردها بزرگ تر باشد، دشواری ها هم بزرگ تر خواهد بود.

عبدالمهدی در ادامه با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در عراق گفت: گروه‌هایی که در مقابل ما ایستاده اند، در جهان بزرگ و قدرتمند هستند اما ما پیروزی‌های خود را ادامه می‌دهیم و پیشرفت وجود دارد.

وزیر نفت کشور عراق خطاب به ولایتی با بیان اینکه همه به توانایی‌های وی آشنایی دارند، اظهار داشت: این افتخار را داریم که امروز با چهره‌ای مجاهد و با تجربه در عرصه سیاست دیدار می‌کنیم.

وی با اشاره به مسائل مطروحه در دیدارش با ولایتی گفت: راجع به مسائل منطقه ای و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نفت رایزنی‌های را با ولایتی داشتم. همچنین آقای ولایتی را پیرامون مسائل نفتی و ارتباطات و تحولاتی که در منطقه به وقوع پیوسته و در راستای منافع عالیه دو کشور است، در جریان قرار دادم.

وی با اشاره به پروژه های منعقد شده با ایران گفت: درباره پروژه خط لوله گاز و پروژه های دیگری که میلیون ها دلار ارزش گذاری شده است، گفت و گو کردیم.

عبدالمهدی همچنین در ادامه سخنان خود گریزی هم به برجام زد و با بیان اینکه ایران امروز در دوران بعد از محاصره و تحریم، قوی تر وارد صحنه شده است، گفت: جمهوری اسلامی دارای رهبری آگاه بوده که ملت ایران با پیروی از ایشان در جهت حمایت از کشور، امروز قوی تر وارد صحنه شده است.

وزیر نفت کشور عراق تصریح کرد: ایران و عراق در سرنوشت خود با هم مشترک هستند و هر دو در مبارزات خود موفق بوده اند.

عبدالمهدی در پایان اظهار داشت: همکاری های ما و ایران نه تنها در جهت منافع دو کشور بلکه در جهت منافع مردم منطقه و جهان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار