تبریز؛

ميزان‌ زیاد‌ ويتامين‌ A در تخم مرغ مروارید

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان‌‌شرقی گفت:تخم‌ مرغ مرواريد در مقايسه‌ با تخم‌مرغ معمولی‌ از ميزان‌ بالای‌ ويتامين‌ A، B2 و E برخوردار است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حسنی گفت:تخم‌ مرغان‌ مرواريد در مقايسه‌ با تخم‌مرغان‌ معمولی‌ از ميزان‌ بالای‌ ويتامين‌ A، B2 و E برخوردار است و برای‌ تغذيه‌ كودكان‌ در حال‌ رشد و زنان‌ باردار و افراد مسن‌ توصيه‌ می شود

وی افزود:از آنجا که مرغ مروارید (شاخدار) برای پرورش به هزينه‌های تغذيه‌ای کمتری نسبت به سایر طیور نیاز داشته و هزینه تامين حرارت برای پرورش این نوع از ماکیان کم است و با در نظر گرفتن ارگانیک بودن گوشت مرغ شاخدار، این نوع مرغ می‌تواند برای پرورش، به تولیدکنندگان و علاقه مندان به پرورش طیور معرفی شود تا در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار گیرد.

وی با اشاره به وزن لاشه مرغ مروارید، افزود: وزن‌ لاشه‌ در حدود 67درصد وزن‌ زنده‌ پرنده‌ است‌ و حاوی‌ اسيدآمينه‌های‌ بيشتری نسبت‌ به‌ گوشت مرغ‌ است.

وی ادامه داد: فسفر و كلسيم‌ در گوشت‌ مرغ‌ مرواريد بيشتر از ساير طيور بوده و ميزان‌ كلسترول‌ در زرده تخم مرغ‌ مرواريد در كمترين‌ ميزان‌ است.

حسنی یادآور شد: مرغان مرواريد برای پرورش به محيط خشک نياز دارند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی گفت: به علت مقاومت خارق‌العاده ایم مرغ در برابر شرایط محیطی و به خصوص دمای مورد نیاز پرورش(مقاومت در درجات دمايي منفی) هزینه‌های تامين حرارت را به پرورش دهنده تحمیل نمی‌کنند.

 وی افزود: مرغان شاخدار نسبت به اكثر بيماری‌های متداول در طيور صنعتی مقاوم است.

حسنی با اشاره توانایی مرغان شاخدار در تغذیه از مواد کم ارزش اظهار کرد: مرغان مرواريد قادر هستند تا از مواد كم ارزش استفاده كرده و اقلام فيبری را مورد تغذيه قرار دهند به همين دليل هزينه‌های تغذيه‌ای آنان کم است.

 وی از مناطق پرورش مرغ مروارید در آذربایجان شرقی گفت و خاطرنشان کرد: در این استان، بيشترين‌ پراكنش‌ مرغ‌ مرواريد در مناطق ‌ارسباران، كليبر و مرند و نيز به صورت‌ محدود در شهرستان‌های بناب، ملكان‌ و ميانه‌ است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های جامع هدفمند سازی یارانه‌ها و بخصوص هدفمندسازی سوخت در بخش کشاورزی، جهت کاهش هزینه‌های تولید استفاده از گونه‌هایی که نیاز کمتری به منبع حرارتی دارند جزو اولویت‌های بخش علوم دامی است، چرا که با افزایش هزینه‌های سوخت، قیمت تمام شده واحد‌های پرورش طیور افزایش می‌یابد و منجر به افزایش قیمت محصولات می‌شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.