کزازی «سفرنامه پاریس» را می‌نویسد

نگارش «سفرنامه پاریس» در برنامه کاری میرجلال الدین کزازی قرار گرفت.

میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر برجسته کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از نگارش سفرنامه پاریس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آنچه من نخست می‌باید بر شما روشن کنم این است که من برای نمایشگاه کتاب به پاریس نرفته بودم.

وی افزود: من به خواست خانه فرهنگ ایران به پاریس رفتم تا در همایشی که در پیوند با نوروز و سال نو در این شهر سامان داده بودند، شرکت کنم.

این نویسنده اظهار داشت: من می‌بایست که در دو بزم فرهنگی سخن می‌راندم که یکی از آن دو از آن فرهیختگان و دانشگاهیان فرانسوی بود. دیگری از آن ایرانیان در پاریس؛ اما چون نمایشگاه کتاب با این همایش همزمان شده بود، من یک بار به غرفه ایران در این نمایشگاه رفتم. در بزمی فرهنگی هم که چند تن از استادانی که از ایران برای این نمایشگاه به پاریس آمده بودند، در آن سخن می‌راندند سخن گفتم.

کزازی ادامه داد: در بزم و نشستی دیگر هم که به خواست دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های پاریس دانش می‌آموزند، برگزار شده بود سخن گفتم.

وی تصریح کرد: این دیباچه را از آن روی یاد کردم که روشن بدارم که زمانی کوتاه در نمایشگاه بوده‌ام و نمی‌توانم به روشنی درباره آنچه در آن رخ داده است سخن بگویم.

این مترجم افزود: نمایشگاه پاریس مانند هر نمایشگاه دیگر کتاب بود و از دید جایگاه برگزاری این نمایشگاه آنچه می‌توانم گفت این است که سازه‌ای بود که آن را سوله می‌نامند، ساختمانی که ویژه نمایشگاه باشد در کار نبود؛ اما غرفه‌های بسیار در آن دیده می‌شد و ناشران که بیشترشان فرانسوی بودند، کتاب‌هایشان را فراپیش می‌نهادند.

کزازی گفت: در همان زمان کوتاه بر پایه آنچه من دیدم، شمار خریداران کتاب بیش از نمایشگاه کتاب ایران یا نمایشگاه های کتاب دیگری بود که من آن‌ها را دیده بودم و همین می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه فرانسویان مردمانی فرهنگی هستند و بیش از دیگران دوستدار کتاب و کتابخوان.

وی در  ادامه در مورد کتابی که هم اکنون گرم نوشتن آن است گفت: پس از چندی که من نوشتن گزارش را فرو نهاده بودم، هم اکنون گزارش سفر به پاریس را به دو انگیزه می‌نویسم: یکی از آن روی که این سفر که کما بیش ناگهانی هم پیش آمد، برای من سفری پربار و دلپذیر بود؛زیرا پاریس شهری است تاریخی. شما به هر جای در این شهر بنگرید، نشانی آشکار از تاریخ و سرگذشت نه تنها پاریس، فرانسه را در برابر می‌توانید دید. کمابیش همه ساختمان‌های شهر همان است که در گذشته بوده است. این ساختمان‌ها را به همانگونه که نخست بار ساخته شده بوده است پاس داشته‌اند اما با نیازهای کنونی هماهنگ کرده‌اند. از همین روی پاریس خود به گنج خانه‌ای در معماری تاریخی می‌ماند. از سوی دیگر پاریس یکی از شکوفان‌ترین کانون‌های هنر جهان است.

این شاهنامه‌پژوه ادامه داد: در پاریس ما با انبوهی از آفریده‌ها و پدیده‌های هنری روبرو می‌شویم به گونه‌ای که هنردوست از بسیاری و انباشتگی آن‌ها می‌تواند به ستوه بیاید.

کزازی اظهار داشت: دیگر از آن روی که پاره‌ای از سخن‌سنجان و دوستان ما را از آن باز می‌داشتند که به شیوه پیشین خویش گزارش سفرهایم را ننویسم، این انگیزه‌ای دیگر بود که من را واداشت که گزارش سفر پاریس را هم به نوشتن آغاز کنم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: هنوز نامی برای سفرنامه پاریس برنگزیدم؛ چون کتاب به پایان نرسیده است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار