98 درصد افراد کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردارند/لزوم داشتن نگاه جهانی به سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که در سال 94، 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌‌اند گفت: 98 درصد افراد کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردارند که پوشش همگانی سلامت از اهداف دولت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت اظهار داشت: دانشگاه تهران در سال 1313 با تشکیل دانشکده پزشکی تأسیس شد که در آن زمان تمامی رشته‌ها جزو این دانشکده بودند و به صورت دپارتمان در آن فعالیت داشتند. 

وی با بیان اینکه دانشکده بهداشت در سال 1345 به صورت دانشکده‌ای مستقل و با رشته‌های مختلف تأسیس شده تصریح کرد: این دانشکده در زمینه مبارزه با مالاریا در کشور پیشتاز بوده که با تأسیس انستیتو مالاریولوژی در سال 1330 با همکاری وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت به ریشه‌کنی مالاریا در کشور کمک شایانی نموده است.

جعفریان افزود: بیماری‌های واگیر و وابسته به حشرات، طراحی سیستم‌های مبارزه با مالاریا، کنترل بیماری و ابزارهای مختلف برای از بین بردن پشه آنوفل از اقدامات مهم دانشکده بهداشت دانشگاه تهران بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال 50 سالگی تأسیس دانشکده بهداشت است بیان کرد: در زمانی که در کشور دانشگاه علوم پزشکی نداشتیم، دانشکده بهداشت در 10 تا 12 منطقه کشور با هدف مبارزه با بیماری‌های بومی، انگلی، واگیر و غیرواگیر، شناسایی و روش‌های مبارزه با بیماری‌ها پایگاه بهداشتی تأسیس کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران اولین دانشکده بهداشت کشور است، تصریح کرد: این دانشکده علاوه بر فعالیت در بیماری‌های واگیر و وابسته به حشرات، انگل‌شناسی و... به تدریج وارد شده که امروزه مادر همه دانشکده‌های بهداشت کشور است و با تربیت نیرو‌های بهداشتی و ارجاع آنها به سراسر کشور در این زمینه نقش پررنگی را ایفا کرده است.

دکتر جعفریان افزود: دانشکده بهداشت یکی از قطب‌های پیشرو در زمینه ارتقا سطح سلامت کشور است و این دانشکده در عرصه بین‌الملل برای مبارزه با مالاریا دانشکده‌های بهداشت در منطقه را آموزش می‌داد.

وی با بیان اینکه این دانشکده در جذب دانشجو بسیار فعال بوده اظهار کرد: دانشکده بهداشت با 12 گروه آموزشی مصوب و 116 عضو هیئت علمی که 50 نفر آنها استاد تمام و 22 نفر دانشیار فعال است و تاکنون 1850 دانشجو که عمدتاً‌ در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند به سلامت کشور وارد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت مرجع آزمایشگاه‌های کشوری است که ویروس‌های سارس، مرس، ابولا و ... را  مورد بررسی قرار می‌دهد و برای آنها سرویس‌های مختلفی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعه اثرگذاری در سلامت کشور از اهداف دانشکده بهداشت است، افزود: سالی 20 بیمار جدید جزام به آمار کشور اضافه می‌شود که 4 تا 5 نفر آنها خارجی هستند.

جعفریان با اشاره به اینکه دانشکده بهداشت بحث آموزشی را بر عهده دارد اظهار کرد: این دانشکده با  تربیت فارغ‌التحصیلان نگاه جهانی به بهداشت دارد و همانطور که ویروس زیکا در برزیل شیوع پیدا کرد اما در هر جای دنیا می‌تواند منتقل شود که با توجه به اینکه دنیا در حال کوچک شدن است، انتقال بیماری‌ها می تواند چالش اجتماعی، سیاسی و ... برای تمام کشورها تولید کند.

جعفریان با بیان این که در سال 94، 10میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌‌اند گفت: 98 درصد افراد کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردارند که پوشش همگانی سلامت از اهداف دولت است.

وی افزود: امیدوار هستیم با این پوشش بیمه‌ای برای تمام مردم دسترسی به امکانات بهداشتی را فراهم نماییم تا مردم برای دریافت خدمات سلامت مشکلی نداشته باشند.

دکتر علی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه بیان داشت: کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت با هدف آشنایی محققین، دانشمندان و اساتید با مفاهیم علمی و کاربردی دنبال می‌شود که توسعه همگانی سلامت و مبارزه و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی سرطان، دیابت و فشار خون دو محور اصلی کنفرانس توسعه پایدار سلامت است. 

وی با بیان اینکه چاقی علت 30 درصد سرطان‌های کشور است، تصریح کرد: چاقی و دخانیات دغدغه‌های نظام سلامت را تشکیل می‌دهد که در دو سال گذشته توسط سازمان ملل و جهانی بهداشت مطرح شده‌اند.

ساری با بیان اینکه 17 دانشمند تراز اول دنیا دعوت به این کنفرانس را پذیرفته‌اند، اظهار کرد: با مشارکت صاحب نظران داخلی و هم‌فکری و هماهنگی افراد نیازمند از تجربه‌ها و ایده‌های آنها استفاده می‌کنند.

وی افزود: شبکه مجازی از دانشکده‌های بهداشت داخلی کشور و دانشکده‌های بهداشت منطقه برای مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی با همکاری کشورهای لبنان، ترکیه، افغانستان و پاکستان ایجاد خواهیم کرد.

دکتر امیرحسین تکیان معاون بین‌الملل رئیس دانشکده بهداشت و دبیر کنفرانس توسعه پایدار سلامت در این خصوص بیان کرد: تاکنون اساتید 9 کشور حضور قطعی خود را اعلام کرده اند که 700 نفر از محققین و دانشمندان در این کنفرانس حضور دارند.

وی با بیان اینکه سران تمام کشورها در شهریور سال 94 اهداف توسعه پایدار تصویب کردند، تصریح کرد:دستور بین‌‌المللی توسعه همه کشورها است که به صورت مشترک توسعه پایدار سلامت را دنبال کنند.

معاون بین‌الملل رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران افزود: در کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت 7 پنل برگزار می‌شود که 30 مقاله از داخل کشور پذیرش شده و در 3 پنل آن پنل بهداشت محیط، آموزش و پژوهش مطرح است که نقش دانشکده‌های بهداشت و سراسر کشورهای مدیترانه شرقی را بررسی می‌کند.


گفتنی است؛ نخستین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار سلامت در تاریخ 5 و 6 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار