تئاتر در هفته‌ای که گذشت؛

از حضور وزیر ارشاد درتالار وحدت تا هفته هنر انقلاب در تئاتر

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۶ فروردین ماه به تماشای نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان نشست.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سر خط مهمترین اخبار تئاتر در هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر
 
* علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۶ فروردین ماه به تماشای نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان نشست و در پایان اجرای این اثر گفت: امسال به معاونت هنری دستور داده‌ام تا حداکثر اعتبار هنر را به تئاتر اختصاص دهند.

همچنین  مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، اردشیر صالح پور، فرهاد ناظرزاده، پیمان شریعتی، منیژه محامدی، محمد اسکندری، جهانگیر کوثری و جمعی از هنرمندان تئاتر دیگر کسانی بودند که  به تماشای نمایش «بازار عاشقان» به کارگردانی هادی مرزبان نشستند.
 
 
* شنبه ۲۱ فروردین ماه و در دومین روز هفته هنر انقلاب اسلامی به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، چند برنامه هنری در محل حوزه هنری برگزار شد که یکی از بخش های آن معرفی هنرمندانی بود که در سال ۹۴ با محصولات تولیدی در حوزه هنری در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف کشوری مقام کسب کرده‌اند.

* مراسم نکوداشت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۳ تا ۲۶ فروردین‌ماه از سوی انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) و با همکاری دانشکده هنر و معماری برگزار شد. دبیری این مراسم بر عهده میر علیرضا دریابیگی بود.
 
* کانون تئاتر شورایی فرهنگسرای خاوران  با هدف بهره‌گیری از ظرفیت مراکز فرهنگی، هنری شهر تهران و ارتقای فعالیت‌های نمایشی با انتشار فراخوانی برای آغاز فعالیت‌های خود در اردیبهشت‌ماه ۹۵ عضو می‌پذیرد.
 
* شوان عطوف کارگردان و بازیگر تئاتر کردستان، نمایش «تنبک و سنگ» را با موضوع مهاجرت اجباری یک خواننده کرد، از روز جمعه ۲۷ فروردین ماه جاری (۱۵ آوریل ۲۰۱۶)  در شهر سلیمانیه در کردستان عراق روی صحنه می‌برد.
 
* رضا فیاضی از آماده‌سازی نمایش «پدر یک دقیقه‌ای» برای اجرا در تالار هنر خبر داد و عنوان کرد احتمالا نمایش «زن و شوهری با قامت متوسط» نیمه دوم سال در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.
 
* نمایش «آشپزها» به کارگردانی امیر مشهدی عباس از ۲۵ فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه ساعت ۹ و ۱۰:۳۰ صبح در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. سوسن مقصودلو، مهرداد باقری و حمیدرضا حسینعلی بازیگران این نمایش هستند. «آشپزها» که مضمونی در ارتباط با کودکان و نوجوانان دارد به معرفی شغل آشپزی می‌پردازد و سختی‌های این شغل را بیان می‌کند.
 
*‌ نشست‌های علمی هفته «پرفورمنس ايران» از 24 فروردین ماه  برگزار شد.
 
* نمایش «نگاهمان می‌کنند» با مضمونی اجتماعی و نگاهی به معضلات فرهنگی، شک و تردید، خیانت و لو رفتن فضای خصوصی افراد در روزگار معاصر نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی محمدرضا اصلی برای دومین بار به روی صحنه می‌رود.

مسعود کرامتی، سام قریبیان، فرشته صدرعرفایی، نازنین فراهانی و شیدا خلیق بازیگران این نمایش هستند.
 
* نمايش «بيوه‌هاى غمگين سالار جنگ» كه به كارگردانى شهاب الدين حسين پور، نوشته محمد امير ياراحمدى و با بازى گلاب آدينه، شيرين بينا، مونا فرجاد، حميد رحيمى، محمد صديقى مهر و حميده مستعان از ٢٦ فروردين در سالن استاد سمندريان نمايشخانه ايرانشهر روى صحنه رفته و دو فراخوان براى دو مسابقه آن منتشرشده  است. مسابقه نخست مربوط به عكاسى از حواشى اين نمايش و مسابقه بعدی مربوط به یک جايزه بزرگ  است.
 

چند خط از جشنواره های تئاتر

* کمپانی تئاتر باران مهلت ثبت نام شرکت کنندگان در دومین هفته تئاتر دانشگاهی باران را تا پایان فروردین ماه تمدید کرد.

* محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طی حکمی علی اصغر خسروی را به عنوان دبیر سومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» منصوب کرد.
 
* آکادمی سمندریان که سه دوره گذشته آن با اهدای نشان این آکادمی به برگزیدگان تئاتری برگزار شد، در سال جاری  همزمان با سالروز تولد زنده‌یاد حمید سمندریان و در غیبت هما روستا در اردیبهشت‌ماه برپا می‌شود.
 
* دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان زمان بازبینی آثار متقاضی حضور در جشنواره را روزهای ۸ تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۵ اعلام کرد. چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان با دبیری محمد تقی پور در خردادماه ۹۵ برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار