واشینگتن فری‌بِیکن: کاخ سفید نتوانست درباره عوام‌فریبی توافق هسته‌ای ایران روشنگری کند

پایگاه تحلیلی واشینگتن فری‌بِیکن در گزارشی نوشت سخنگوی کاخ سفید نتوانست درمورد حذف بخشی از سخنان خود و سخنان جنجالی بن رودز توضیح قابل قبولی ارائه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فری‌بِیکن در گزارشی به قلم "آرون کلیگمن" نوشت: "جاش ارنست،" سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه نتوانست به پرسش‌ها درباره زیان‌هایی که ممکن است از ناحیه حذف بخشی از مصاحبه "بن رودز،" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، درباره توافق هسته‌ای به این کشور وارد شود، پاسخ روشن و قابل قبولی ارائه دهد. جاش ارنست همچنین از صحبت دوباره درباره این موضوع خودداری کرد و از قبول اینکه ماجرای پیش آمده یک اشتباه از سوی وزارت خارجه آمریکا بود، سر باز زد.

"کوین کورک،" خبرنگار فاکس نیوز، در کنفرانس خبری 9 مه از ارنست پرسیده بود "آیا شما تایید می‌کنید هیچ مقام ارشد دولتی در این دولت تاکنون درباره هیچ جنبه‌ای از توافق هسته‌ای ایران دروغ نگفته باشد؟" وی پاسخ داد: نه کوین! 

ارنست سپس سکوتی کرد و در ادامه به شرح مزیت‌های توافق هسته‌ای پرداخت. استفاده از عبارت : "نه، کوین" در ادبیات دیپلماتیک کاخ سفید هیچ مرسوم نیست. کاخ سفید جمله مذکور را از متن مکتوب سخنان جاش ارنست حذف کد. ای بی سی نیوز در گزارش خود به حذف این جمله کوتاه پرداخت و نوشت: جمله ارنست به این دلیل حذف شد که در شنیدار چندان مفهوم نبود.

"جیمز روزن،" خبرنگار دیگر فاکس نیوز، توجیح ارائه شده را نپذیرفت و گفت: ای بی سی نیوز، بلومبرگ نیوز، سناتور "جیسون چِیفیتز" و بسیاری دیگر از حاضران در کنفرانس خبری به وضوح شنیدند جاش ارنست گفت "نه، کوین" چرا این عبارت از فیلم سخنان ارنست حذف شد؟ ارائه این دلیل که جمله از لحاظ شنیداری نامفهوم بود غیرقابل پذیرش است.

ماجرای حذف بخشی از مصاحبه "بن رودز" درباره ایران انتقادات زیادی را متوجه دولت اوباما کرده بود و حالا بخش کوچکی از سخنان جاش ارنست حذف شده است. وقوع این دو رویداد در فاصله زمانی کم، بهانه خوبی به دست مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی داده است تا کاخ سفید را به عوام‌فریبی درباره توافق هسته‌ای ایران متهم کنند.

 جاش ارنست در پاسخ به این سوال که آیا شما تایید می کنید هیچ مقام ارشد دولتی در این دولت تاکنون درباره هیچ جنبه ای از توافق هسته ای ایران دروغ نگفته باشد، گفت: اجازه دهید به صورت قطعی بگویم که دولت یک توجیه قوی، بر اساس واقعیت، واقعی و دقیق  درباره اینکه چگونه مردم آمریکا و جامعه جهانی از توافق بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نفع می برند، ارائه کرده است. 

وی افزود: آنچه که به نظر من یک تلاش ارزشمندتر بوده،‌ واکاوی ادعاهای افرادی است که به غلط از توافق ایران انتقاد می کنند. افرادی هستند که می گفتند ایران هرگز با این توافق موافقت نمی کند؛ آنها اشتباه می کردند. افرادی هستند که می گفتند ما نمی توانیم اجرای این توافق را راستی آ‍زمایی کنیم؛ آنها نیز اشتباه می کردند. افرادی هستند که می گفتند ایران هرگز به تعهدات خود طبق برجام عمل نخواهد کرد؛ آنها نیز اشتباه می کردند. افرادی هستند که می گفتند ایران بلافاصله به صدها میلیارد دلار بعد از لغو تحریمها دست پیدا می کند؛ آنها نیز اشتباه می کردند.

ارنست افزود: فکر می کنم ارزش آن را دارد که زمانی را صرف بررسی این موضوع کنیم که آیا این افراد فقط گمراه شده بودند یا این که دروغ می گفتند.

خبرنگاری پرسید: اما شما مایل نیستید بپذیرید که هیچ مقام دولتی تاکنون در خصوص توافق ایران اطلاعات غلط داده باشد؟

ارنست پاسخ داد: من می توانم با قطعیت بگویم اما آیا شما می خواهید مدرک ارائه کنید یا اینکه فقط ادعا می کنید؟

ارنست افزود: اجازه دهید یک بار دیگر به طور شفاف و قاطعانه بگیم که دولت، توجیه قوی، بر اساس واقعیت و درست درباره امتیازات توافق بین المللی  برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ارائه کرد. آنچه که ما درباره توافق ایران و مزایای آن به مردم آمریکا گفتیم،  گذشته است و چیزی است که این دولت به آن افتخار می کند و فکر می کنم بخش مهمی از میراث رئیس جمهور باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار