آتش‌بازی ناسا در فضا برای محافظت از جان فضانوردان

یک فضاپیمای باری قرار است به زودی برای بررسی رفتار آتش در فضا دچار حریق شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت نشنال، یک فضاپیمای باری بدون سرنشین هفته گذشته از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد تا اولین آزمایش از سه آزمایش برنامه‌ریزی‌شده مهم ناسا را برای درک بهتر رفتار آتش در فضا به انجام رساند. 

به گفته «دیوید اوربن» -- مدیر پروژه آزمایشی"اطفای آتش در فضاپیما"، آزمایشات قبلی انجام شده در فضا تنها محدود به آتش‌سوزی‌هایی در مقیاس یک مقوای کوچک بود؛ اما در پروژه کنونی قرار است حجم آتش‌سوزی بزرگتر از دفعات قبل باشد.

قرار است فضاپیمای باری سیگنوس شرکت اوربیتال ساینس که سه شنبه هفته گذشته از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد، پس از رسیدن به یک فاصله امن از ایستگاه فضایی بین‌المللی دچار حریق شود. 

این فضاپیما در ماه مارس با بیش از 3200 کیلوگرم مواد غذایی و تجهیزات آزمایشگاهی برای استفاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شد. در این فضاپیما مقداری پنبه و پشم شیشه نیز در راستای آزمایش موردنظر قرار داده شده است.

در این آزمایش، ابتدا قرار است مواد قابل اشتعال موجود بر اثر یک شوک الکتریکی دچار حریق شده و با تزریق هوا به داخل فضاپیما، از حجم بیشتری برخوردار شود. به گفته ناسا، این آتش‌سوزی حدود 20 دقیقه به طول خواهد انجامید.

به گفته اوربن، یکی از پرسش‌های کنونی پژوهشگران ناسا این است که شعله آتش در فضا تا چه اندازه می‌تواند بزرگ شود؛ چراکه رفتار آتش در فضا متفاوت از رفتار آن در داخل جو زمین است. بنابراین، قصد پژوهشگران این است که بدانند فقدان نیروی جاذبه چه تاثیری بر آتش خواهد داشت و چه موادی در این شرایط طعمه آتش خواهند شد. 

حسگرهایی که در این فضاپیمای باری تعبیه شده‌اند دمای آتش، میزان اکسیژن و سطح دی‌اکسید کربن محیط را اندازه‌گیری و دو دوربین نیز از صحنه آتش‌سوزی عکسبرداری خواهند کرد. تصاویر و اطلاعات دریافتی سپس به تیم‌های تحقیقاتی مستقر بر روی زمین ارسال خواهند شد.

از زمان وقوع آتش‌سوزی در فضاپیمای میر روسیه در فوریه 1997، تلاش برای جلوگیری از ایجاد حریق در فضا و کنترل آن برای حفظ جان فضانوردان یکی از اهداف مهم تحقیقاتی ناسا بوده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار