جروزالم پست: اسرائیل به علل واهی در اجرای پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای کارشکنی می‌کند

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اذعان کرد تل‌آویو به بهانه‌های واهی از تصویب پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای خودداری می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: با وجود تلاش‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن اسرائیل به موافقت با پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در خاورمیانه، تل‌آویو به بهانه‌های واهی از تصویب آن خودداری می‌کند. 

در این گزارش آمده است: سازمان ملل و اتحادیه اروپا ابتکار عمل دیپلماتیکی را آغاز کرده‌اند تا اسرائیل را متقاعد سازند با ممنوعیت انجام آزمایش‌های هسته‌ای در خاورمیانه موافقت کند. 

دکتر لسینا زربو، مدیر اجرایی سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBTO،) - که این روز‌ها بیستمین سالگرد تاسیسش را جشن می‌گیرد- برای به نتیجه رساندن این ابتکار عمل، در سفری دو روزه به اسرائیل آمده است. قرار است وی با زیو اسنیر، مدیر کل کمیسیون انرژی هسته‌ای اسرائیل، و دیگر مقامات ارشد هسته‌ای و نیز وزرای اسرائیل دیدار کند. 

این دومین باری است زربو در چهارده ماه گذشته به اسرائیل سفر می‌کند. 

اسرائیل یکی از اعضای پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای است، اما آن را تصویب نکرده است. براساس این پیمان، بدون تصویب هشت کشور آمریکا، چین، کره شمالی، هند، پاکستان، ایران، مصر و (رژیم) اسرائیل، این پیمان رسمی و الزام‌آور نیست. 

جروزالم پست در ادامه نوشت: البته در عمل، به جز کره شمالی، همه به این پیمان در خشکی، زیرزمین، دریا، زیردریا، هوا و فضا پایبند بوده و احترام گذاشته‌اند. کره شمالی یکی از این هشت کشور عضو پیمان است که همچنان آزمایش‌های هسته‌ای انجام می‌دهد. 

در ادامه این گزار آمده است: اسرائیل به دو علت از تصویب این پیمان خودداری می‌کند: بیشتر به این علت که آمریکا هنوز این کار را نکرده است و همچنین به این علت که بازی موش و گربه را انجام می‌دهد و اول منتظر است ایران و مصر این پیمان را تصویب کنند. این دو کشور نیز گفته‌اند در صورتی پیمان را تصویب می‌کنند که اسرائیل این کار را انجام دهد. 

برنامه جدیدی که زربو از آن حمایت می‌کند، منطقه عاری از آزمایش‌های هسته‌ای در خاورمیانه است. 

ابتکار عمل زربو- که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از آن حمایت می‌کند- در واقع تلاش برای دور زدن بن بست‌ها با توجه به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل برای ایجاد خاور میانه بدون سلاح‌های هسته‌ای است. 

اسرائیل با این استدلال که این برنامه باید پس از اقدام همه کشورهای خاورمیانه در به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل؛ امضای پیمان‌های صلح و ایجاد ساز و کارهای امنیتی از جمله برچیدن همه سلاح‌های کشتار جمعی- سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک- و نیز ابزارهای حمل آن‌ها مثل موشک‌ها، اجرا شود، این ابتکار عمل را بی‌نتیجه گذاشته است. 

جروزالم پست در انتهای گزارش خود آورده است: البته بعید است که اسرائیل با ابتکار عمل زربو موافقت یا به این زودی‌ها پیمان منع آزمایش هسته‌ای را تصویب کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار