انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل نپذیرفتن کودکان بدون سرپرست افغان

کنفرانس بروکسل درباره افغانستان درحالی فردا آغاز به کار می‌کند که آینده کودکان مهاجر افغان به کلی فراموش شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یواکتیو؛ "کارن متس،" وکیل و مشاور ارشد کودکان مهاجر و پناهجو، در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل که 4 و 5 اکتبر (13 و 14 مهر) برای رسیدگی به موضوع افغانستان برگزار می‌شود اظهار داشت: کودکان افغانستان شایسته زندگی بهتری هستند. اتحادیه اروپا باید به جای سخت‌تر کردن عرصه بر کودکان افغان و اتخاذ سیاست‌های بازدارنده، بر روی تحصیلات این کودکان و حفاظت از آنها در داخل خاک افغانستان متمرکز شود.

کنفرانس بروکسل با هدف تعیین کمک مالی برای کمک به بازسازی افغانستان برگزار خواهد شد. مقامات افغانستان و اتحادیه اروپا پشت درهای بسته با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا درباره موضوع مهاجرت در سطوح بالاتر به گفتگو بنشینند. برخی اخبار فاش شده حاکی از آن است که اگر افغانستان نتواند 80 هزار پناهجوی غیرقانونی را به کشور بازگرداند از دریافت کمک مالی اتحادیه اروپا محروم خواهد بود.

افغانستان دارای بیشترین تعداد پناهجویان در جهان است. در این میان کمتر کسی است که صحبت از کودکان افغان به میان آورد. سال گذشته میلادی 90 هزار کودک افغان بدون والدینشان وارد اروپا شدند.

"کارن متس" در این باره گفت: باید عوامل فرار کودکان از افغانستان را شناسایی کنیم. چه خطری داخل کشورشان انها را تهدید می‌کند که مصائب سفری خطرناک و 5 هزار کیلومتری را به سمت اروپا می‌پذیرند. توضیح این موضوع که چرا کودکان افغان بدون والدینشان اقدام به مهاجرت می‌کنند دشوار است. طبق اعلام آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد، در سال 2014 بیشتر کودکان مهاجر، پسربچه‌های بین 13 تا 17 سال بودند. برخی از آنها از خشونت‌های داخلی افغانستان فرار کردند و برخی دیگر به امید یافتن موقعیت بهتری برای زندگی راهی اروپا شدند. در برخی موارد نیز والدین با تهیه پول، فرزندانشان را راهی دیگر کشورها می‌کنند تا از فرصت‌های شغلی استفاده کنند و زندگی بهتری را برای خود بسازند.

این روزها افغانستان به مکانی ناامن برای کودکان تبدیل شده است. در سال 2015 بیشترین آمار کشته شدن کودکان از زمانیکه سازمان ملل شروع به تحقیق در این باره کرد (سال 2009) گزارش شد. از هر 4 کشته شده در خشونت‌های افغانستان، یک نفر کودک بوده است. در شش ماه نخست سال 2016 نیز از هر سه قربانی، یک نفر کودک بود. شمار بکارگیری کودکان در عملیات انتحاری تروریست‌های نیز در سال 2015 دو برابر بیشتر از سال قبل آن گزارش شد.

این کارشناس حقوقی در پایان افزود: برای حل بهتر بحران مهاجرت در جهان باید با تمام پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلف آن آشنا شد. اتحادیه اروپا قصد دارد برای برطرف کردن این مشکل پول بیشتری را صرف امور دفاعی و کنترل مرزها کند؛ اما حقیقت این است که کیفیت آموزشی برای دختران و پسران خردسال یک شیوه مناسب برای متوقف کردن روند مهاجرت است. باید عوامل دافعه که این کودکان را مجبور به ترک کشور می‌کند، برطرف کنیم، می‌توانیم به وظیفه اصلی‌مان که حمایت از حقوق بشر است پرداخته و به جای کشتن امید آنها از سفر به اروپا، کمکشان کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار