یاسوج؛

پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه کشت کلزا در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات ویژه ای برای خرید دستگاه کشت کلزا در این استان پیش بینی شده است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ شهرام عسکری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 دستگاه ریز کارنده کلزا برای تقویت و توسعه کشت این محصول با شرایط مناسب در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.

وی اظهار کرد: 50 درصد بهای این دستگاه ها به صورت بلاعوض و 50 درصد نیز به صورت تسهیلات از سوی دولت پرداخت می شود.

عسکری بیان کرد: هدف دولت از پرداخت این تسهیلات، توسعه کشت کلزا در سطح 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان است.

وی درآمد هر هکتار کلزا را حدود 90 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: توسعه کشت کلزا در زمین های آبی موردتوجه جهاد کشاورزی است و هم اکنون برخی از کشاورزان اقدام به کشت این محصول راهبردی کرده اند.

عسکری افزود: سال گذشته حدود 300 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته بود.

به گفته وی، هم اکنون بذر و کود برای کشاورزان کلزا فراهم شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود 70 هزار هکتار زمین های آبی است.

بیش از 90 درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تأمین می شود که این امر لزوم برنامه ریزی بلندمدت و منسجم باهدف نیل به خودکفایی در تولید روغن های خوراکی را ضروری کرده است.

به گفته کارشناسان کشاورزی کشت کلزا در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات برای کنترل بیماری ها، آفات و علف های هرز مزارع مؤثر است.

روغن خوراکی دانه روغنی کلزا دارای کیفیت بسیار مطلوب است و پس از استحصال روغن، کنجاله باقیمانده سرشار از پروتئین برای استفاده در تغذیه دام مناسب است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.