واشینگتن پست: ناآرامی‌های اخیر کشمیر، شدیدترین سرکوب از جانب دولت هند را در پی داشته است

واشینگتن پست نوشت درگیری‌های اخیر در کشمیر موجب شده است هند دست به سرکوب‌های گسترده بزند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت پلیس هند روز دوشنبه اعلام کرد در تابستان سال جاری بیش از 8 هزار نفر در کشمیر و در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده اند.

در میان این دستگیر شدگان، بیش از 450 غیرنظامی وجود دارد. بر اساس یک قانون که فعالان حقوق بشر در هند آن را محکوم کرده اند، این افراد بدون برگزار شدن هیچ دادگاهی در حبس باقی می‌مانند. دولت هند اعلام کرده است جدایی‌طلبان قصد دارند با اقداماتشان، تمامیت ارضی این کشور را به خطر بیاندازند.

یکی از مقامات ارشد پلیس هند که خواست نامش فاش نشود، گفت: "این گسترده‌ترین سرکوب جدایی‌طلبانی بوده است که با تظاهرات و پرتاب سنگ نظم و آرامش را برهم می‌زنند."

در چند هفته اخیر، مقامات هند دست به اقداماتی مانند حمله‌های شبانه، اعلام مقررات منع عبور و مرور و ایجاد ایست‌های بازرسی در جاده‌ها زده اند. با این‌حال، آن‌ها موفق به کاهش تنش‌ها و اعتراضات مردم این منطقه نبوده اند.

روز دوشنبه، نیروهای دولتی در نزدیکی شهر سرینگر با یک گروه که گفته می‌شد از معترضان بوده اند، درگیر شدند.

به گفته یکی از افسران پلیس هند، در این منطقه که نیروهای ویژه ارتش، نیروهای شبه نظامی و پلیس ضد شورش یک ساختمان را محاصره کرده بودند، صدای انفجار و تیراندازی شنیده شده است.

ده‌ها نفر از اهالی این منطقه نیز در خیابان‌های اطراف به طرفداری از این سربازان مخالف دولت هند، شعارهایی سر دادند.

هند و پاکستان در سال 1947 استقلال خود را به دست آوردند و پس از آن، جنگ‌هایی را برای به دست گرفتن منطقه کشمیر به راه انداختند. از آن هنگام، در این منطقه همواره گروه‌های جدایی طلب فعالیت داشته اند.

دولت هند، پاکستان را محکوم به پشتیبانی نظامی و آموزشی از جدایی‌طلبان می‌کند. پاکستان این اظهارات مقامات هند را رد کرده است و اعلام کرده است از این گروه‌ها تنها حمایت معنوی می‌کند.

بیشتر اهالی منطقه کشمیر به دنبال استقلال و یا الحاق سرزمینشان به پاکستان هستند. گروه‌های جدایی طلب از سال 1989 میلادی در این منطقه جنگیده اند. دولت هند هربار با سرکوب‌های مردم موجب کشته شدن عده بسیاری در این منطقه شده است. گفته می‌شود بیش از 68 هزار نفر در جریان مناقشه کشمیر کشته شده اند.

با این‌که در ماه‌های تابستان درگیری‌ها در این منطقه افزایش می‌یابد، در سال جاری به دلیل کشته شدن رئیس یکی از گروه‌های جدایی‌طلب کشمیر، اعتراضات گسترده اهالی این منطقه را موجب شد. دولت هند نیز سرکوب این اعتراضات را تا حدی ادامه داده است که زندگی عادی در این منطقه را مختل کرده است.

بیش از 80 غیرنظامی در تازه ترین درگیری‌ها با پلیس هند و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به این کشور، کشته شده اند. در این درگیری‌ها، 2 افسر پلیس هند نیز جان خود را از دست داده اند.

پلیس هند اعلام کرد دستکم 8 هزار نفر را به ظن شرکت در تظاهرات ضددولتی و پرتاب سنگ به سوی نیروهای نظامی این کشور دستگیر کرده است. با این‌حال، پلیس هند گفت دستکم 1500 نفر دیگر در منطقه کشمیر تحت تعقیب هستند.

فعالان حقوق بشر، سرکوب معترضان به دست دولت هند را محکوم کرده اند. فعالان حقوق بشر سال‌ها به قانون "قدرت‌های نیروهای مسلح هند" -- که به نظامیان اجازه می‌دهد به محض مشاهده مظنونان از آن‌ها بازجویی و یا به سمت آن‌ها تیراندازی کنند – اعتراض کرده اند. همچنین بر اساس این قانون، تا زمانی که تایید دولت فدرال کسب نشود، نیروهای نظامی و شبه‌نظامی هند در دادگاه‌های مدنی محاکمه نخواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار