معامله 13 میلیارد دلاری روسیه و هند، صادرکنندگان نفت خاورمیانه را به چالش می‌کشد

شرکت روس نفت با خرید سهام پالایشگاه هند در نظر دارد سهم بالاتری از فروش نفت را به خود اختصاص دهد.

معامله 13 میلیارد دلاری روسیه و هند، صادرکنندگان نفت خاورمیانه را به چالش می‌کشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ معامله 13 میلیارد دلاری هند و روسیه نه تنها روسیه را به مهم‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان تبدیل می‌کند بلکه این کشور می‌تواند بزرگ‌ترین بازار نفت جهان را به دست آورد.

شرکت «روس نفت» با پرداخت 13 میلیارد دلار موفق شد 45 درصد از سهام پالایشگاه "اسار اویل" هند را خریداری کند. شرکت روس نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در روسیه محسوب می‌شود که با خرید سهام پالایشگاه هند و سرمایه‌گذاری در این کشورِ مصرف‌کننده در نظر دارد سهم بالاتری از فروش نفت را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر، هند یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت عربستان و ایران است. مسکو با آگاهی از این موضوع سعی دارد با پالایش نفت خود در یکی از کشورهای مصرف‌کننده، با ایجاد بازار رقابتی، سهم دیگر کشورها را از بازار نفت گرفته و به سود خود افزایش دهد. روس نفت با به‌کارگیری این استراتژی سعی دارد علاوه بر سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین کشورهای خریدار نفت، بر مشتریان نفتی خود بی افزاید.

از سوی دیگر، بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه چندی پیش، از خرید نفت از ونزوئلا خبر داد. مقامات این شرکت روسی اعلام کرده‌اند نفت ونزوئلا در پالایشگاه هند تصفیه می‌شود و به‌احتمال‌زیاد بخش زیادی از آن در داخل هند فروخته شود. این رویه صادرکنندگان نفت خاورمیانه را که دوسوم نفت هند را تأمین می‌کنند به چالش می‌کشاند.

«نیل بوریج،» تحلیلگر موسسه «سانفورد سی برنشتاین» در این‌باره می‌گوید: هند در 25 سال آینده به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار مصرف نفت  جهان تبدیل می‌شود و اقدام شرکت روسی حاکی از آینده‌نگری آن در جذب بازار طلای سیاه است.

روس نفت با سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هند به بازار 1.3 میلیارد نفری دست یافته است و قادر خواهد بود 80 درصد نفت مورد نیاز این کشور را از داخل تأمین کند. براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، هند تا سال 2040 به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان تبدیل می‌شود و به‌واسطه رشد سریع اقتصادی و صنعتی بالاترین تقاضا برای نفت را در جهان خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار