اردبیل؛

تولید سالانه 240 هزار تن شیر در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل از تولید سالانه 240 هزار تن شیر در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهلول تکلوی گفت: تولید سالانه شیر در استان اردبیل ۲۴۰ هزار تن است که سالانه ۱۲۰ هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و بیش از 100 هزار تن به صورت انواع فرآورده‌های لنبی به سایر استانها صادر می‌شود.

وی افزود: اردبیل با داشتن 360 هزار راس دام سنگین شامل گاو، گاو میش و تعداد 2 میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز سالانه 240 هزار و 300 تن شیر تولید می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: شیر استحصالی استان توسط 160 مرکز جمع‌آوری شیر با ظرفیت جمع آوری روزانه 480 تن در سطح استان جمع آوری و به کارخانجات صنایع لبنی انتقال داده می‌شود.

تکلوی گفت: در اردبیل تعداد 93 واحد گاو داری شیری صنعتی به ظرفیت 14 هزار و 394 راس وجود دارد که 43 درصد شیر استان را به صورت صنعتی تولید می‌کنند.

وی افزود: مصرف سرانه شیر در کشور و استان نسبت به میانگین جهانی پائین و حدود 105 کیلوگرم بوده اما در کشورهای اروپایی 350 تا 500 کیلوگرم است و حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده‌های آن 160 کیلوگرم و در حد مطلوب آن 300 کیلوگرم در سال است که با برنامه‌ریزی و فرهنگسازی دستگاه‌های مربوطه در کنار افزایش مصرف سرانه و تضمین سلامت افراد جامعه رونقی در عرضه شیر خام و اقتصاد دامپروری به وجود می‌آید.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، سالانه ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.