سهم کم آموزش مهارتی در بودجه سالانه کشور

رئیس دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار گفت: متاسفانه هزینه‌ای که صرف آموزش مهارت‌های زندگی در کشور می‌شود یک درصد کل بودجه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مداحی رئیس دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار عصر امروز در نشست خبری دومین همایش ملی سبک زندگی در محل دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به هزینه گزاف آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم در کشور اظهار داشت: متأسفانه برای مهارت‌آموزی هزینه بسیار کمی در کشور در نظر گرفته می‌شود و همه سازمان‌های مهارت‌آموزی مثل فنی و حرفه‌ای برای آموزش کمتر از یک درصد از بودجه خود را مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: هزینه کم آموزش در جامعه سبب شده آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کند و اختلالات روحی، افسردگی، اضطراب و‌ آسیب‌های روانی بسیاری‌ از خانواده‌ها را درگیر کند.

مداحی با بیان اینکه در دادگاه‌های خانواده مسائل اقتصادی به ظاهر سایه افکنده است، افزود: بسیاری از مشکلات نبود مهارت‌های خانوادگی است و به همین خاطر رهبر معظم تأکید بسیاری بر اجرای سبک زندگی خانوادگی در جامعه داشته است و به همین خاطر بسیاری از نهاد‌های ذیربط شعار‌هایی از اینگونه موارد در سطح کشور بر روی بیلبوردهایشان تبلیغ می‌کنند.

وی یادآور شد: همایش‌های سبک زندگی در طول 3 سال گذشته انجام شده که چالش‌ها و مسائل خانواده را محوریت قرار داده و این همایش سعی می‌کند دانشجویان و خانواده‌هایشان را از آسیب‌های اجتماعی آگاه سازد.

وی ادامه داد: به دلیل فقدان مهارت‌های زندگی فرد دچار مشکلات اساسی می‌شود که علت اصلی آن نبود مهارت‌آموزی در زندگی‌های افراد است.

مداحی ادامه داد: روانشناسان سلامت معتقدند که سبک زندگی سبب می‌شود که آمار سکته‌ها و آسیب‌های اجتماعی تغییر کند و سبک زندگی است که می‌تواند جامعه را از انواع آسیب‌ها پاک سازد.

وی اظهار داشت: از آنجایی که خانواده واحد اصلی و سلول جامعه است، خوشبختانه امروزه کمتر دچار آسیب شده است و همایش ملی سبک زندگی سعی دارد چشم‌اندازی مثبت را در افق 1404 برای خانواده‌های ایرانی مجسم کند.

مداحی با بیان اینکه محوریت این همایش تأکیدی بر هویت ایرانی – اسلامی است، افزود: بحران هویت به صور مختلف خودش را نشان داده است و این بحران در ساختمان‌سازی‌های ما تا شکل و نوع لباس پوشیدن همه افراد جامعه را درگیر خود کرده و رضایت‌مندی ما را در زندگی دچار مشکل کرده است.

وی گفت: این همایش با هدف خانواده پایدار و مقاوم سازی آن‌ها است و با توجه به شعار امسال این سمینار سعی دارد ساختار نهاد خانواده را مقاوم‌سازی کند تا در مقابل چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و روانی دچار شکستگی نشوند.

مداحی با بیان اینکه این همایش در دو کمیته اجرایی و علمی انجام می‌شود تصریح کرد: عوامل مؤثر در ایجاد و توسعه خانواده پایدار مهارت‌های خانوادگی و اجرای معنویت و اخلاق تزلزل در خانواده، افزایش سن ازدواج، ضعف آموزش از جمله محور‌های این همایش محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: در این همایش قرار است راهبرد‌ها و اقدامات مؤثر به آن پرداخته شود که در این زمینه باید پژوهش‌های خوبی صورت بگیرد.

مداحی ادامه داد: بیش از 100 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است و مقالات برتر پس از گزینش نهایی در مجالس علمی و پژوهشی چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه مقالات راهبردی و کاربردی برای دانشجویان ارشد و دکترا استفاده می‌شود، ادامه داد: در این همایش راهبردهای عملیاتی بسیار مهم است تا خروجی خوبی از آن به اجتماع منتقل شود و داشتن خانواده‌ای پایدار در جامعه یکی از اهداف اصلی این همایش محسوب می‌شود.

مداحی ادامه داد: در این همایش برعکس دوره پیش خانواده محوریت آن بوده و جزییات مهارت آموزی به صورت تخصصی آورده می‌شود و تمام یافته‌های پژوهشگران و صاحبنظران در مقوله خانواده به استقبال‌کنندگان فرا داده می‌شود.

رئیس دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار گفت: در برنامه سوم و چهارم توسعه یک تبصره‌ای داشت که در آْن وزارت علوم و بهداشت موظف بودند تا بر اساس نیاز و متناسب با جمعیت کشور دانشجو و رشته ارائه دهند و متاسفانه امروزه این تبصره برداشته شده است. 

وی گفت: فرهنگسازی کار ما دانشگاهیان است و شما اصحاب رسانه باید آن را جریان سازی کنید و دستگاه حاکمیت محرک‌های خانواده را در سطح کشور الگو برداری کند. 

ارائه مقالات علمی با موضوعات ارتباط موثر و مربیگری مهارت‌های ده‌گانه زندگی 

در ادامه مراسم قهدیرجانی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: با توجه به محتوای همایش سبک زندگی متاسفانه در طول سال‌های اخیر فرهنگ ایرانی اسلامی  کشور ما به رفتارها و سبک غلط غربی و نادرست در حال تبدیل است و این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و ارجاع یکسری اقدامات موثر، فرهنگی در کشور دارد. 

وی بیان کرد: با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر اسلامی سازی سبک زندگی این همایش با این هدف عالی برگزار می‌شود و در آن خانواده پایدار بحث و بررسی می‌شود. 

قهدیرجانی ادامه داد:‌ در کنار آن برنامه‌ها در کارگاه‌های مختلفی در زمینه ازدواج آگاهانه، مشاوره،‌خانواده در ارتباط با سالمندان، خانواده در ارتباط با فرزند، سطح زندگی از دیدگاه علوم مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی، انجمن روانشناسان کشور ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در این همایش ما را حمایت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه این همایش در روز 22 آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: مقالات علمی در 2 کارگاه ارتباط موثر و بازیگری مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود و گواهی آموزشی آن ارائه شده سازمان روانشناسی کشور صادر می‌شود. 

وی گفت: در همایش امسال سعی شده است تا به مسائل سبک زندگی خانواده پایدار به صورت تخصصی و کاربردی پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار