یک کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد

لگدمال شدن «جاستا» زیر گام‌های منافع ریاض- واشنگتن

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایالات متحده بیش از این‌که نسبت به قربانیان حادثه11 سپتامبر احساس دلسوزی کند، نوعی مصلحت اندیشی را پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار اصلاح قانون جاستا شدند. این قانون که با محوریت مقابله با اقدامات تروریستی عربستان و پرداخت غرامت از سوی کشور به بازماندگان حوادث 11 سپتامبر تصویب شده است، بیش از هرچیز بر تروریسم‌محوری ریاض تاکید دارد.

لگد مالی «جاستا» زیر گام‌های منافع ریاض- واشنگتن

اما روابط عمیق آل‌سعود با مقامات واشنگتن و رژیم صهیونیستی، هرقانونی را علیه تروریسم‌پروری ریاض به حاشیه می‌راند به‌گونه‌ای که شبکه الحره از درخواست دو تن از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای اصلاح قانون جاستا خبر داد.

خبرگزاری الحره نوشت: دو تن از سناتورهای ارشد کنگره آمریکا روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که خواستار اصلاح قانون "جاستا" هستند. این قانون اجازه می‌دهد که شکایات قضایی علیه عربستان سعودی به‌دلیل حملات 11 سپتامبر علیه رژیم ریاض صورت گیرد؛ ضمن آن‌که قانون مذکور برای محدوده وسیعی از پرونده‌های قضایی علیه آل‌سعود نیز بالقوه و قابل اجراست.


*پیش‌قدمی سناتورهای جمهوری‌خواه در یاری آل‌سعود!

لگد مالی «جاستا» زیر گام‌های منافع ریاض- واشنگتن

بنابر اعلام شبکه الحره؛ «لیندزی گراهام» و «جان مک‌کین» که به‌عنوان دو تن از مسئولان ارشد سیاست خارجی کنگره و حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده به‌شمار می‌روند، تصریح کردند که در راستای اصلاح قانون جاستا پیش‌قدم خواهند بود.

این دو سناتور جمهوری‌خواه کنگره افزودند که شیوه پیشنهادی آنان برای اصلاح قانون جاستا، امکان دادرسی را از سوی نهادهای قضایی حکومت آمریکا غیرممکن می‌سازد، مگر آن‌که اسنادی مبنی بر همکاری عامدانه ریاض با گروه‌های تروریستی ارائه شود.

گراهام طی نطق خود در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: همه آن‌چه که ما می‌گوییم برای هریک از متحدان واشنگتن است که نمی‌توان پرونده آن کشور را پیرامون همکاری با فعالیت‌ها تروریستی در آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار داد.

این در حالی است که در ماه سپتامبر گذشته اکثر قریب به اتفاق سناتورهای مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا، اعتراض باراک اوباما علیه طرح عدالت با عنوان «جاستا» را رد کردند. در پی این اقدام صورت گرفته از سوی نمایندگان آمریکایی، جاستا به قانون تبدیل شد.

اما اعضای کنگره اعلام کردند که به‌زودی اقداماتی را برای محدود کردن تاثیر این قانون انجام می‌دهند؛ اقدامی که یکی از دلایل اعتراض اوباما به اجرای قانون جاستا نیز محسوب می‌شود.
 
*امکان تخفیف و تجدیدنظر در جاستا وجود دارد

لگد مالی «جاستا» زیر گام‌های منافع ریاض- واشنگتن

«حسن هانی زاده»
کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این‌که قانون جاستا (عدالت) برای مقابله با پشتیبانی‌کنندگان از تروریسم در کنگره آمریکا تصویب شده است، اظهار داشت: این قانون مختص عربستان است اما ریاض برای فرار از اجرایی شدن مصوبه جاستا، به نفوذ مالی صهیونیست‌ها در آمریکا متوسل می‌شود؛ بنابراین امکان تجدیدنظر، تخفیف و متوقف شدن قانون مذکور درخصوص عربستان وجود دارد.

وی ضمن اشاره به نتایج گزارش کمیته بررسی حوادث 11 سپتامبر 2001مبنی بر محوریت عربستان در وقوع این رویدادهای تروریستی، گفت: ریاض در 11 سپتامبر به القاعده کمک کرد، لذا جاستا قانونی جامع برای مقابله با عربستان بوده که متضمن پرداخت غرامت با بازماندگان واقعه مذکور است.

هانی زاده با بیان این‌که آل سعود با توسل به لابی صهیونیسم در تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن کنگره آمریکاست، افزود: ایالات متحده بیش از این‌که نسبت به قربانیان حادثه11 سپتامبر احساس دلسوزی کند، نوعی مصلحت اندیشی را پیش گرفته زیرا مقامات واشنگتن هم‌پیمانی با تروریست‌ها و عربستان را جزئی از استراتژی خود تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که کاهش روابط آمریکا با عربستان و نیز پرداخت غرامت ریاض به قربانیان 11 سپتامبر بعید به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد: دولت ریاض در گذشته غرامت‌هایی به حزب جمهوری‌خواه پرداخت کرده بود به‌گونه‌ای که آل‌سعود 20 میلیارد دلار را به جرج بوش، رئیس جمهور قبلی کاخ سفید پرداخت اما مبلغی از سوی عربستان به بازماندگان حادثه تروریستی 11 سپتامبر واریز نشد.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر این‌که اکنون خانواده قربانیان آمریکایی حق درخواست غرامت از عربستان را دارند، گفت: روابط آمریکا با حاکمیت سعودی به دلیل مقوله نفت، کمک‌های ریاض به گروهک‌های تروریستی و هم‌سویی با رژیم صهیونیستی؛ کاملا استراتژیک است و بنابراین آمریکایی‌ها در تلاش برای حفظ روابط خود با عربستان هستند. 


لگد مالی «جاستا» زیر گام‌های منافع ریاض- واشنگتن
    
بار دیگر نیز روابط مبتنی برمنافع سلطه‌طلبانه ریاض و واشنگتن، خواسته به‌حق بازماندگان قربانیان واقعه تروریستی 11 سپتامبر را پایمال می‌کند. این اقدام برخی نمایندگان کنگره از حضور مولفه‌ای مشترک به‌نام تروریسم‎پروری در تعاملات ایالات متحده و حاکمیت ریاض حکایت دارد؛ تعاملی که علاوه بر تنش‎آفرینی در منطقه، حتی برای حیات شهروندان آمریکایی نیز ارزشی قائل نیست.
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار