آخرین ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از وضع اقتصاد ایران در سال آینده / تورم افزایش می‌یابد

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال آینده با رشد همراه خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورلد اویل گس نیوز؛ جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول از عملکرد اقتصادی ایران در سال آتی نشان می‌دهد کارشناسان این نهاد مالی بین‌المللی رشد اقتصادی ایران را برای سال 1396 معادل 6.6 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. این رقم حدود 2 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های گذشته است؛ زیرا صندوق بین‌المللی پول معتقد است افزایش بهای نفت به همراه بالا رفتن سطح صادرات نفتی ایران، می‌تواند چشم‌انداز مثبت اقتصادی برای این کشور به ارمغان آورد.

پیش از این کارشناسان صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بودند نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال جاری شمسی حدود 4.5 درصد باشد. 

در ‌سایت رسمی صندوق بین‌المللی پول آمده است رشد تولید ناخالص داخلی ایران برای سال آینده شمسی به 3.5 درصد برسد؛ زیرا صادرات نفت ایران افزایش نخواهد یافت و رشد بخش غیرنفتی نیز شتاب بالایی ندارد.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ایران، صادرات نفتی این کشور در سال گذشته دو برابر شد و به 2 میلیون بشکه در روز رسید. از سوی دیگر آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان اوپک نشان می‌دهد بهای نفت ایران در این مدت حدود 13 درصد کاهش یافت، اما به دلیل آنکه سطح صادرات نفتی ایران رشد چشمگیری داشت و همچنین بهای نفت از اواسط آذر ماه به حدود 50 دلار در هر بشکه رسید، ایران از این بابت متحمل زیان نشد. هم‌اکنون بهای نفت ایران تقریباً برابر متوسط بهای جهانی نفت در سال گذشته است و انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم سال جاری را در ایران بطور متوسط 9 درصد اعلام کرد؛ اما این شاخص در سال آینده افزایش می‌یابد و تحت تأثیر کاهش نرخ برابری اخیر ریال در مقابل دلار به ۱۱ درصد خواهد رسید.

در این گزارش همچنین از «پایبندی قوی ایران نسبت به مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در جهت تسهیل گسترش روابط بانکی» استقبال شده است. 

به اعتقاد صندوق بین‌المللی پول، اکنون چالش اصلی ایران ایجاد شرایطی برای تثبیت اقتصاد کلان و رشد تولید ناخالص داخلی است.

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول معتقدند تک ‌نرخی کردن ارز و شناورسازی کنترل‌شده نرخ ارز، به تثبیت رشد اقتصادی ایران کمک خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۱ دی ۱۳۹۵
آقای روحانی گفتند هم اکنون رشد اقتصادی برابر است با 7.4 دقیقا الان بلاتکلیفم کی راست میگه
آخرین اخبار