مخالفت خاخام‌های آمریکایی با انتصاب سفیر جدید آمریکا در سرزمین های اشغالی

صدها تن از خاخام‌های آمریکایی مخالفت خود را با انتصاب دیوید فریدمن به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در اسرائیل اعلام کرده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ صدها تن از خاخام‌های امریکایی نامه‌ای را در مخالفت با انتصاب دیوید فریدمن به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در اسرائیل امضا کرده‌اند.

این خاخام‌های یهودی ایدئولوژی فریدمن را «افراطی» خوانده‌اند.

بیش از 600 خاخام آمریکایی این نامه سرگشاده را که دوشنبه منتشر شد امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه از حمایت مکرر فریدمن از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و مخالفت شدید وی با «راه‌حل دو کشور» انتقاد کرده‌اند.

در این نامه آمده است: مواضع آقای فریدمن در حمایت از شهرک‌سازی و مخالفت با راه‌حل دو کشور در تضاد با دیدگاه‌های ما و اکثریت یهودیان آمریکایی است که گسترش شهرک‌سازی را به‌عنوان مانعی بر سر راه دستیابی به صلح می‌دانند و از راه‌حل دو کشور به‌شدت استقبال می‌کنند.

آن‌ها اعلام کردند دیدگاه‌های فریدمن منعکس‌کنندۀ نظرات کل جامعه آمریکا نیست و رفتار وی درمجموع برازندۀ یک سفیر نیست.

در این نامه آمده است: یک سفیر باید نمایندۀ تمام آحاد ملت ما باشد. ما بسیار نگرانیم که آقای فریدمن به‌جای آنکه امریکا را به‌عنوان کشوری مدافع صلح معرفی کند، سیاست‌های امریکا را در راستای ایدئولوژی‌ افراطی خود شکل دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً فریدمن را که در جریان مبارزات انتخاباتی، یکی از مشاوران اصلی وی در امور مربوط به اسرائیل بود، به‌عنوان سفیر امریکا در اراضی اشغالی معرفی کرد. ترامپ معتقد است فریدمن برای «ایجاد صلح در خاورمیانه» تلاش خواهد کرد.

فریدمن اخیراً اعلام کرد قصد دارد برای «انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس» تلاش کند. این موضع‌گیری خشم فلسطینیان و جامعۀ جهانی را برانگیخته است.

ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت خواهد شناخت.

این در حالی است که فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن قدس شرقی باشد.

خاخام‌های امریکایی همچنین گفتند دیدگاه‌ها و موضع‌گیری‌های فریدمن حتی ممکن است منافع بلندمدت اسرائیل را نیز به خطر بیندازد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انتخاب فریدمن به‌عنوان سفیر امریکا در اراضی اشغالی، به درگیری‌های خاورمیانه دامن خواهد زد. بسیاری او را تهدیدی برای امنیت خاورمیانه و روابط دوجانبۀ امریکا و اسرائیل می‌دانند.

تحلیلگران معتقدند موضع‌گیری‌های افراطی و تند فریدمن نشان می‌دهد وی از جریان اصلی سیاست‌های اسرائیل و امریکا و همچنین یهودیان بسیار دور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار