خوشرو در نشست شورای امنیت:

اقدامات آمریکا در خاورمیانه ثمری جز تروریست پروری نداشته است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اقدامات آمریکا در خاورمیانه ثمری جز بی ثباتی و تروریست پروری نداشته است.

اقدامات آمریکا در خاورمیانه ثمری جز تروریست پروری نداشته است
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به اشغالگری و تجاوزات غیرقانونی رژیم آپارتاید اسرائیل، این موضوع را ریشه اصلی تمامی چالش های دهه های اخیر در خاورمیانه دانست.

خوشرو در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت با موضوع بررسی وضعیت خاورمیانه و فلسطین، با اشاره به وضعیت امروز خاورمیانه گفت: اشغالگری مرکز اصلی تمام مباحثات بین المللی در رابطه با فلسطین در خاورمیانه است، ولی ایالات متحده آمریکا تلاش دارد با ملامت همه به جز اشغالگر، به جای حل مسئله صورت آن را پاک کند.

وی با اشاره به تلاش آمریکا و اسرائیل برای حذف موضوع فلسطین که مهمترین دلیل تداوم کشمکش ها در خاورمیانه است، آنها را بی علاقه به گزارش های سازمان ملل دانست که در رابطه با سیاست‌های غیرانسانی رژیم آپارتاید اسرائیل تهیه می شود و به تلاشهای آنها برای فشار بر نویسندگان برای استعفا و پس گرفته شدن گزارش ها اشاره کرد.

 سفیر ایران با رد کامل اتهامات بی پایه که اخیرا در رابطه با منطقه به کشورمان وارد شده، این تبلیغات را حاصل واکنش عصبی و طراحی اسرائیل و برخی کشورهای منطقه دانست که در تجاوز صدام حسین به ایران حامی وی بودند.
 
وی ادامه داد: رژیم اسرائیل دارای تاریخی مملو از تجاوز به همسایگان و کشورهای خاورمیانه است و از سال 1948 حداقل 14 بار به کشورهای منطقه تجاوز کرده است. رژیم اسرائیل با ادامه خودداری از پیوستن به پیمان عدم اشاعه هسته ای و کنوانسیون های عدم اشاعه سلاح های شیمیایی و بیولوژیک، تمامی سازوکارهای بین المللی حاکم بر نظام عدم اشاعه را به استهزا گرفته است.
 
خوشرو گفت: این رژیم تنها مانع تشکیل یک منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه است. سلاح های هسته ای در اختیار این رژیم جدی ترین تهدید علیه تمامی کشورهای خاورمیانه و رژیم عدم اشاعه است که رسیدگی به آن مهمترین وظیفه شورای امنیت است. این رژیم ناقض حداقل 86 قطعنامه شورای امنیت در رابطه با تکرار تجاوزات و اشغالی غیرقانونی است که از قطعنامه شماره 54 مصوب 1948 تا قطعنامه 2334 مصوب 2016 ادامه داشته است. با این وجود، این رژیم در این مدت طولانی از هرگونه مجازاتی معاف بوده است.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: در رابطه با تراژدی خان شیخون، این موضوع در حالی اتفاق افتاد که سوریه بر اساس تایید سازمان ملل متحد، خلع سلاح شیمیایی شده بود ولی داعش و جبهه النصره خلع سلاح نشده بودند. اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه بدون هیچ تحقیق مستقل یا تحت نظر سازمان ملل متحد انجام شد. این حمله، مصداق بارز تجاوز علیه یک عضو سازمان ملل و نقض آشکار منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است. این اقدام در واقع ارسال این پیام روشن به تروریست هاست که جنایات خود را نظیر آنچه در چهار آوریل انجام دادید تکرار کنید و با اقدامات خصمانه آمریکا جایزه بگیرید. نتیجه اینکه، در تاریخ 15 آوریل هم جنایت دیگری جان دست کم 126 نفر را گرفت که بیشتر آنها کودک بودند. تمامی این جنایت ها قبل از نشست آستانه درباره روند سیاسی در سوریه اتفاق افتاد.

خوشرو گفت: جهان و بویژه خاورمیانه هنوز از اقدامات یکجانبه نظامی بر پایه اتهامات خودساخته رنج می برد. اقدامات آمریکا در خاورمیانه  در سال 2003 به ایجاد داعش انجامیده و ثمری جز بی ثباتی و تروریست پروری به بار نیاورده است. جالب توجه است که آنهایی که منطقه را بی ثبات کردند و به ایجاد گروههای تروریستی کمک کردند اکنون ایران را متهم می کنند، یعنی کشوری که در مبارزه و مهار شبکه جهانی ترور بیشترین تلاش را به عمل آورده است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که تاریخ را مطالعه کرده اند می دانند که صلح بدون عدالت قابل تداوم نیست. آمدن نماینده جدید آمریکا به عنوان کلانتر جدید در سازمان ملل متحد، نه تنها راه به جایی نخواهد برد، بلکه صرفا به تداوم چرخه خشونت خواهد انجامید. قبول چنین رهیافت خطرناکی اصول مسلم سازمان ملل متحد و دستاوردهای دیپلماسی جامعه جهانی را دیر یا زود یک به یک تهدید خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار