در حاشیه جلسه هیات دولت؛

ظریف: ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن به شهرهای نزدیک به آمریکا مراجعه کنند/عربستان در جایگاهی نیست که ایران را تهدید کند

وزیر امور خارجه گفت: دولت سعودی همواره به دنبال ایجاد تنش، تشنج است این کشور در جایگاهی نیست که ایران را تهدید کند.

توضیحات ظریف درباره مخالفت دولت کانادا برای استقرار صندوق‌های رای در کشورش
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات قابل قبولی با دولت پاکستان برای تامین امنیت مرزها انجام شده است.

وی افزود: مقرر شد دولت پاکستان حضور خود را در مناطق مرز افزایش دهد تا مانع حملات گروه‌های تروریستی شود. اظهارات سردار باقری در راستای دفاع از ایران در برابر تروریست‌ها است و گفتگوهای میان سفرای ایران و پاکستان نیز در این زمینه طبیعی به نظر می‌رسد.

ظریف در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا کانادا همچون گذشته اجازه استقرار صندوق‌های اخذ رای به ایرانیان را نداده است، گفت: هیاتی از وزارت خارجه کانادا در ایران حضور دارد و ادامه مذاکرات در این زمینه طی دو روز گذشته با وزیر خارجه این کشور انجام شده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: قوانین و مقررات کانادا به این صورت است که رای‌گیری باید در اماکن دیپلماتیک انجام شود. در دولت گذشته این کشور اقدام به قطع روابط سیاسی با ایران شد و به همین دلیل رابطه دیپلماتیکی با کانادا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با این وجود وزیر خارجه کانادا علاقمندی خود را برای مشارکت ایرانیان در رای‌گیری ابراز کرده اما متاسفانه هنوز نتوانستند ترتیبات آن را فراهم کنند به هر حال مذاکرات کماکان ادامه دارد و وضعیت خوبی در امریکا برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: تعداد شعب اخذ رای در آمریکا و سایر مناطق وجود دارد و شهروندان مقیم کانادا می‌توانند برای شرکت در انتخابات به شهرهای نزدیک آمریکا مراجعه کنند. وزارت خارجه نیز تلاش خود را ادامه خواهد داد تا در سایر کشورها بتوانیم تعدد صندوق‌های رای‌ را افزایش دهیم. امیدوارم فرصت مناسبی برای شهروندان در خارج از کشور فراهم شود تا آنها همچون هموطنان ما در داخل کشور بتوانند در تعیین کشور خود نقش داشته باشند.

وی درباره اظهارات برخی منتقدان مبنی بر حمله به سفارت وزارت خارجه و این که دیپلماسی دولت دیپلماسی خنده است تصریح کرد: در حال حاضر دنیا دیپلماسی کشورمان را دیپلماسی موفق می‌داند که البته این موضوع مرهون حضور و مقاومت مردم است.

ظریف اظهار داشت: نباید برای رسیدن به منافع کوتاه مدت سیاسی مشارکت و عزت مردم زیر پا گذاشته و اظهاراتی دور از شان مردم بیان شود. باعث تاسف است برخی دوستان در داخل کشور عزت و سربلندی مردم را ملعبه قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه در واکنش به اینکه گفته می‌شود آمار و ارقام بانک مرکزی در دوره پسابرجام واقعی نیست متذکر شد: ارقام و آمار واقعی است اما باید دانست برخی آقایان در گذشته در دولت مشغول به فعالیت بودند کارگزاری خارجی وجود نداشت و سوئیفت هم انجام نمی‌شد همچنین نفت و کشتیرانی کشورمان در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد اما امروز این وضعیت تغییر کرده هر چند که برخی دوستان تمایلی به نشان دادن این تغییرات ندارند.

وی ادامه داد: در گذشته خام فروشی و قاچاق در کشور شکل می‌گرفت و پول نفت به دلالان واگذار و درآمدهای کشور نابود می‌شد اما امروز صنایع پتروشیمی و فروش نفت گسترش یافته است به طوری که می‌توانیم نفت را در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به فروش برسانیم.

ظریف با اشاره به اقدامات و اظهارات اخیر مقامات دولت سعودی یادآور شد: دولت سعودی همواره به دنبال ایجاد تنش، تشنج است که البته این سیاستی خطرناک به شمار می‌آید، چرا که سودی برای این کشور به جز ناامنی به دنبال نخواهد داشت و عربستان در شانی نیست که ایران را تهدید کند.
 
وزیر امور خارجه در تشریح سند 2030 گفت: در تمامی سال‌های گذشته و در نزدیک به 40 سال فعالیتی که در مجامع بین المللی داشتم اسناد و حتی کنوانسیون‌هایی تصویب شده و ایران هم به آنان پیوسته که کاملا مورد تایید ما نبوده است.

وی در این زمینه به کنوانسیون حقوق کودک اشاره کرد و اظهارداشت: این کنوانسیون که در مجلس نیز تصویب شد، همه موارد آن مورد تایید ما نبود و مجلس در قبال آن اعلام تفحظ کرد و این تفحظ ثبت شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: در مورد 2030 هم که در واقع یک سند الزام آور نیست به همین شکل پیش رفتیم، این سند شامل برخی پیشنهادات است که وزیر وقت آموزش و پرورش ما زمانی که در اجلاس جهانی آموزش 2015 «اینچئون» (WEF) کره شرکت کرد با آن مواجه بود.

ظریف گفت:2030 شامل چندین بند است که بندهای از آن با دیدگاه‌ها و فرهنگ دینی ما مطابقت ندارد؛ البته برخی دوستان در مصاحبه‌های تلوزیونی حرف‌هایی زدند که به واقع در این سندها اینگونه نبوده است. در همان زمان هم وزیر محترم آموزش و پرورش در آن اجلاس اعلام کردند که ما صرفا مواردی را اجرا خواهیم کرد که در اسناد خودمان باشد و هیچ تعهدی نسبت به اجرای موردی که با دیدگاه، موازین شرعی و عرف ما مغایرت داشته باشد نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تصریح این مسأله که همین مواضع را جناب دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در اجلاس یونسکو در پاریس نیز تکرار کردند، گفت: مواضعی که اعلام شد به صورت مکتوب در آن اجلاس ارائه و در یونسکو ثبت شده است و ما صریحا گفتیم که جمهوری اسلامی بخش‌هایی از این سند را که با دیدگاه‌های و فرهنگ و آداب و دین کشور مطابقت ندارد را متعهد نمی‌شود.

ظریف خاطرنشان کرد: آنچه در دولت مطرح شد و ما پیگیرآن شدیم بر اساس اسناد بالادستی و اسناد حاکم بر آموزش و پرورش بوده است و ما اعلام می کنیم که می‌توانیم با استفاده از اقداماتی بسیار خوبی که در حوزه آموزش پرورش صورت گرفته در رده بندی جهانی در موقعیت‌های خوبی قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: این همان کاری است که ما با اهداف توسعه پایدار و کنوانسیون حقوق کودک کردیم. چرا که ما در آنجا نیز با همه موارد موافق نیستیم و خواسته‌های خود را اعلام کردیم. اما با سایر مواردی که با موازین و فرهنگ ما مطابقت داشته باشد مشکلی نداریم. 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
اصلا رای دادن ایرانیان مقیم بقیه کشورها کاریست بس مزخرف !! آخه اون که مشکل اقتصادی رو نمیبینه . فقط میبینه کی بیاد رو کار بیشتر نوکری آمریکا رو میکنه به همون رای میده چون واسه ایرانیان مقیم خارج بهتر میشه !!
Germany
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
حیف که در دولت روحانی فنا شدی
آخرین اخبار