به مناسبت سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

نقش برجسته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ایجاد همبستگی جناح‌های سیاسی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکنون در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.

نهادهای انقلابی در تلاش بودند تا به هر نحو ممکن و با فداکاری، انقلاب اسلامی را حفظ کند. این تلاش در تمامی امور به ویژه امور تبلیغی از جمله چاپ عکس، پوستر و کتاب گرفته تا برگزاری راهپیمایی و مراسم و صدور اعلامیه و بیانیه مشاهده می شد. هر نهاد انقلابی سعی می‌کرد تا اهداف انقلاب را تبلیغ کرده و حرکت های مردمی را سازماندهی کند. این احساس مسئولیت تبلیغی و اینکه همه در امور تبلیغی انقلاب شرکت داشتند، گاهی اوقات منجر به ناهماهنگی و بروز مشکلات اجرایی می شود.

زیاد بودن دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هریک در مواجهه با چالش‌ها و رخدادهای پیش‌روی انقلابی نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاه‌ها را بیش از پیش برهمگان روشن می‌ساخت. با تدبیر حکیمانه و به موقع امام خمینی(ره) در 12 مرداد 1359 نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل شد.

 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین‌های با صداقت و ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر مردم در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاست‌های استکبار جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

در تاریخ  19 تیر ماه سال 73 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفت و به استناد ماده واحده قانون مصوبه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه آن در جلسه 26 مهر سال 1388 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید.

** اهداف  شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی


ـ ایجاد بستر مناسب جهت تعظیم شعائر و ایام‌الله، تعمیق باورها، ارزش‌ها و ترویج فرهنگ انقلابی، افزایش انگیزه مشارکت مردم در برگزاری مراسم

ـ زنده نگاه‌داشتن و نکوداشت مناسبت‌های انقلاب اسلامی به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی

ـ اشاعه فرهنگ دینی و انقلابی و تثبیت و تعمیق آن در بین اقشار مختلف جامعه  به ویژه نسل جوان، از طریق برگزاری مراسم و استفاده بهینه از ظرفیت های ملی آن

ـ برگزاری مراسم عمومی در داخل و خارج از کشور به منظور بزرگداشت مناسبت‌های جهان اسلام با همکاری مراجع ذی‌ربط مانند وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ـ تقویت و تحکیم ارزش‌ها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و رهبری نظام

** وظـایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی


ـ اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تنظیم تقویم مناسبت‌های سالیانه و تدوین برنامه، برای هر یک از مناسبت‌ها به منظور حسن اجرای تمامی مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور

ـ ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی و تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها

ـ سازماندهی و مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌های کشور در چارچوب وظایف و اهداف شورا

ـ تشکیل ستادهای برگزاری مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور به منظور تحقق مأموریت‌های شورا

ـ برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت تأمین منابع و امکانات مورد نیاز

ـ انجام پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوعات مرتبط با وظایف شورا

ـ نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای همکار در اجرای مراسم و اعلام نتایج به مراجع ذی‌ربط

ـ اعلام مواضع در موقعیت‌ها و شرایط ویژه (با هماهنگی مبادی ذی‌ربط)

 

** بیانات حضرت امام خمینی (ره) درباره شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

از کارهای چشمگیری که در این نهاد (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) شده است تقدیر و تشکر می‌کنم و توفیق آقایان را بیشتر از خدای تبارک و تعالی مسئلت می‌کنم.

-با هماهنگی و نظم در تبلیغات تمام دسیسه‌های دشمن خنثی می‌شود.

-ما باید در همه امور هماهنگی را حفظ نماییم مخصوصاً هماهنگی در تبلیغات که از اهم امور است باید بیشتر حفظ شود.

- تبلیغات باید براساس معنویات باشد، معنویات اساس اسلام است.

 

**بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب درباره شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (مدظله العالی)

-شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامی یکى از کهن‌ترین و پرسابقه‌ترین نهادهاى نظام جمهورى اسلامى است.

- این مجموعه (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) در طول این سالها همچنان در خط درست و در صراط مستقیمى حرکت کرده، لحظه‌ها را شناخته و کار مناسبِ آن لحظه را انجام داده است.

- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس یک نیاز واقعی و صادقانه شکل گرفت و این نهاد در طول سی سال گذشته نیز همواره براساس شناخت لحظه و نیاز عمل کرده است.

- راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز بخوبی این نیاز را تشخیص دادند و 9 دی به یکی از قله های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد.

- اگر ما این شورای هماهنگی را نداشتیم، بی‌شک ناسازگاری‌ها و اشکالات فراوانی را در ایجاد و راه‌اندازی و اداره مراسم مختلف شاهد بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار