دكتر علی عسكری در آئین نكوداشت روز خبرنگار:

توجه به عنصر نوآوری در توليد و انتشار اخبار ضروری است

رئيس سازمان صدا و سيما بر ضرورت توجه بيشتر به عنصر نوآوری و خلاقيت در توليد و انتشار اخبار تاكيد كرد.  

ضرورت توجه به عنصر نوآوری و خلاقيت در توليد و انتشار اخباربه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دكتر علی عسكری در «آئين نكوداشت روز خبرنگار» كه با حضور جمع زياد از اهالی خبر رسانه ملی از معاونت‌های سياسی و برون مرزی در مركز همايش‌های بين المللی صدا و سيما برگزار شد، به ويژگی های حرفه خبرنگاری و بايد‌ها و نبایدهای آن پرداخت و اظهار داشت: يك خبرنگار خوب بايد درك عميق و بالايی از مسائل جامعه داشته باشد و همه ابعاد يك سوژه خبری را بررسی تا بتواند در تنظيم بسته خبری، به درستی و صداقت عمل كند.

وی خبرنگار را يك انسان اديب دانست كه بايد بر واژه‌گان مسلط بوده و به خوبی از آن‌ها در تنظيم و انتقال خبر استفاده كند.

علی عسكری، درك روشن خبرنگاران از مخاطبان را عامل موثر در برقراری ارتباط اثربخش با آن‌ها دانست و افزود: يكی از شاخص های اعتماد به صدا و سيما، اعتماد به بخش خبر آن است و خبرنگاران رسانه ملی بايد تلاش كنند تا با بيان واقعيت‌ها و خبرهای درست، اعتماد به رسانه ملی را بالا ببرند. 

رئیس صدا‌وسيما ادامه داد: بسته های خبری بايد در جهت اميدآفرينی و بازتاب موفقيت‌ها و پيشرفت كشور توليد شود و نقد و انتقادهايی هم كه صورت می گيرد بايد سازنده و منصفانه و در جهت رشد و با هدف اصلاح و ارتقای كشور انجام گيرد.

وی گفت: خبرنگاران رسانه ملی بايد در شرایط تكثر رسانه‌ای و گسترش شبكه های اجتماعی و فضای مجازی، با تكيه بر توانمندی و تجربه های حرفه‌ای خود، با هوشمندی لازم، در اين رقابت فشرده به خوبی عمل كنند و دچار ايستايی و انفعال نشوند.

دكتر عسكری با اشاره به نظرسنجی های انجام گرفته در خصوص ميزان مخاطبان بخش‌های خبری صداوسيما اظهار داشت: با وجود تلاش های دشمن در تخريب رسانه ملی، بيش از 81 درصد مخاطبان اخبار اين رسانه را می بينند كه اين به بركت حضور خبرنگاران حرفه ای در چرخه خبر رسانه ملی است.

وی افزود: ما در يك جنگ شناختی قرار داريم و فضای رقابتی در عرصه رسانه ها حاكم است، بايد اين فضا را شناخت و درك درستی از شرايط جامعه، منطقه و عرصه های جهانی داشت تا با حضور فعال و موثر خود به بزرگترين توليدكننده خبر در عرصه‌های جهانی تبديل شويم. 

دكتر عسكری با اشاره به موضوع تكثر رسانه‌ای اظهار داشت: در فضای تعدد و تكثر رسانه ای  اگر خبری كه تهيه می شود جوهر لازم را نداشته باشد بر روی مخاطب تاثير نخواهد گذاشت و لذا خبرنگاران بايد در شناخت جامعه نسبت به خبر و ويژگی های آن داشته باشند.

دكتر عسكری در بخش ديگری از سخنان خود، جمهوری اسلامی را كانون جبهه مقاومت در جهان برشمرد و تصريح كرد: صدا و سيما بايد به عنوان رسانه كانون جبهه مقاومت با حركت در مرز واقعيت ها به تقويت و توسعه اين جبهه كمك كند.

وی تصريح كرد: خبرنگاران به عنوان خط الراس و قله جبهه مقاومت محسوب می شوند و بنابراين در جايگاهی والا قرار دارند.

دكتر عسكری افزود: شغل خبرنگاری هم سخت و هم زيباست و كسانی كه در اين حوزه فعال هستند، بايد از توانمندی ها و درك بالايی نسبت به وقايع برخودار باشند.

رئيس صدا و سيما ضمن تاكيد بر توانمندی و اخلاق حرفه ای خبرنگاران رسانه ملی، به عنصر نوآوری و خلاقيت در توليد و انتشار اخبار اشاره و خاطر نشان كرد: خبرنگاران چشم بينا و گوش شنوای ملت هستند و بايد با تكيه بر عنصر خلاقيت و نوآوری برای حل مشكلات جامعه تلاش كنند. 

بر اساس اين گزارش، مجيد آخوندی معاون سياسی صدا و سيما نيز در ابتدای اين مراسم ضمن ارائه گزارشی  از عملكرد معاونت سياسی رسانه ملی اظهار داشت: رسانه ملی در سال 96 هم در بخش سيما و هم در بخش صدا با افزايش ميزان توليد خبر و افزايش ميزان ببيندگان بخش خبری مواجه بود كه اين نشان می دهد عملكرد رسانه ملی در جلب اعتماد مخاطبان نسبت به خبر، خوب و رو به افزايش است.

معاون سياسی صدا و سيما در ادامه به روندهای موثر بر عرصه خبررسانی پرداخت و به شرايط پيش روی رسانه ملی به ويژه در رقابت با رسانه های نوظهور از جمله شبكه های اجتماعی و فضای مجازی اشاره و گفت: حضور همزمان و موازی رسانه ملی در شبكه‌های اجتماعی و موبايلی و رشد روز افزون مخاطبان اين شبكه‌ها در فضای مجازی، شرايط جديدی را برای فعاليت‌های حوزه های خبری و اطلاع رسانی صداوسيما فراهم كرده است كه با برنامه ريزی های انجام گرفته شاهد موفقيت‌ها روز افزون رسانه ملی در اين عرصه خواهيم بود.

پيمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی هم در سخنانی به دشواری ها و چالش های خبری در شبكه های برون مرزی پرداخت و با تقدير و تجليل از شهدای رسانه در اين حوزه بر اهميت و نقش رسانه ها و خبرنگاران برون مرزی صدا و سيما در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی در سطح منطقه و بين الملل پرداخت.

گفتنی است؛ مراسم نكوداشت روز خبرنگار در سالن همايش های صدا و سيما با حضور خبرنگاران رسانه ملی و مديران بخش های مختلف خبری برگزار شد و از بيش از 100 نفر از خبرنگاران برگزيده صدا و سيما تقدير به عمل آمد.

همچنين با حضور دكتر عسكری، از خانواده شهدای رسانه ملی شهيدان رهبر، ميرزاده، حسينی و خزايی به شكل ويژه‌ای تجليل شد.

 

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
تشکر
آخرین اخبار