40 هزار زائر نظاره گر سوگواره ملی تئاتر اربعین در چذابه

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: 40 هزار زائر سوگواره ملی تئاتر اربعین در چذابه را تماشا کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ناصر چنانی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه سوگواره ملی تئاتر اربعین در چذابه بسیار مورد استقبال مردم و زائران قرار گرفت گفت: 40 هزار زائر از نمایش های این سوگواره دیدن کردند که آمار قابل توجهی است.

وی بیان داشت: راهپیمایی اربعین حسینی امروز تبدیل به یک کنگره اعتقادی و فرهنگی جهانی شده است ؛ کنگره ای که مورد توجه همه روشنفکران دنیا قرار گرفته است.

چنانی اذعان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان امسال برای نخستین بار در کنار جریان‌های مردمی و اعتقادی برنامه ای با نام 'سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی' پیش بینی کرد که این سوگواره با حضور هنرمندان کشور به شکل ملی برگزار شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی را استفاده از ظرفیت فرهنگی اربعین حسینی عنوان کرد و افزود: آنچه که در رسالت کاری و شرح وظایف ارشاد اسلامی به آن اشاره شده پرداختن به امور معنوی و ارزش های اخلاقی و تبیین آن ها در سطح جامعه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از طریق این سوگواره می توان پیام عاشورا را تبیین کرد اظهار داشت: نمایش‌های کوتاه سوگواره زمانی که مردم در حال حرکت هستند و برای توقف کوتاهی نظاره گر آن می شوند تاثیر به سزایی در توسعه فرهنگ عاشورایی دارد.

ناصر چنانی در ادامه گفت: این چنین حرکت ها می‌تواند جریان هنر دینی را بیش تر از آن چیزی که هست تقویت کند و پیشبرد اهدافی که در قانون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده را آسان تر می‌کند.

وی اذعان داشت: سوگواره ملی تئاتر اربعین گامی برای استفاده از ظرفیت فرهنگی اربعین است و از طریق آن می‌توانیم آموزه های دینی فرهنگ عاشورا را با زبان هنر منتقل کنیم.

چنانی با بیان اینکه سعی شد در این سوگواره با تلفیقی از آموزه های مختلف، واقعه عاشورا تبیین شود اظهار کرد: در این جریان فرهنگی به شهدای مدافع حرم و ارتباط آنها با جریان عاشورا نیز پرداخته شد.

وی اذعان داشت: در نقاطی که موکب های نظام مند و منسجمی مثل خروجی شهر الوان و خروجی اهواز تا چذابه مستقر بودند کانون های فرهنگی هنری مساجد به شکل منسجم و مردمی حضور پررنگی داشتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از دیگر رویداهای برگزار شده در این زمان نیز می توان به اولین 'سوگواره ملی خط' در بهبهان اشاره کرد که نزدیک به 3 هزار عکس به این سوگواره رسید، علاوه بر این نمایشگاه عکسی از هنرمندان در انجمن سینمای جوان اهواز نیز برپا شد.

شایان ذکر است؛ نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و استانداری خوزستان از 13 تا 19 آبان همزمان با حماسه پیاده روی عظیم اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه خوزستان در قالب ایستگاه‌های نمایشی برگزار گردید.

انتهای پیام/گ

40 هزار زائر اربعین سوگواره ملی تئاتر اربعین در چذابه تماشا کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.