راه یابی سواد آموزان به مقاطع آموزش عالی/خواستن توانستن است

مدیر نهضت سوادآموزی آذربایجان غربی از راه یافتن افزون بر ۴۰۰ سواد آموز به مقطع آموزش عالی خبر داد.

مقصود رزم آرای شرق  مدیر نهضت سوادآموزی آذربایجان غربی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به 7 دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: مطابق آمار در دسترس تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر چهره موفق سواد آموزی توانسته اند به تحصیلات عالیه راه یابند.

راه یابی سواد آموزان به مقاطع آموزش عالی نوید بخش دانش آموختگان نهضت سواد آموزی
وی با بیان اینکه مطابق سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان ها در رتبه ۲۹ کشور قرار دارد ،افزود: در استان نیز در گروه سنی ۶ سال و بالاتر شهرستان ارومیه با ۸۵/۴ درصد، بالاترین و شهرستان چالدران با ۷۲/۸ درصد پایین‌ترین نرخ باسوادی را دارد، همچنین در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال  شهرستان نقده با ۹۳/۳۶ درصد، بالاترین و اشنویه با ۸۱/۷۴ درصد، پایین‌ترین نرخ باسوادی را دارد.
مدیر نهضت سوادآموزی استان در ادامه گفت: در سال جاری ۳۵ هزار و 732  نفر سواد آموز تحت پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار دارند که از این تعداد، ۱۵ درصد مرد و ۸۵ درصد زن هستند که ۵۵ درصد به حوزه شهری و ۴۵ درصد به حوزه روستایی تعلق دارد.
رزم آرا با اشاره به اینکه ۳ هزار و 848 نفر آموزش دهنده در این زمینه فعالیت دارند، گفت: فعالیت‌های سوادآموزی این افراد در قالب واگذاری به بخش های خصوصی و غیردولتی است.
وی افزود: طبق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران، آموزش و پرورش موظف گردیده آموزش دهندگانی که قبل از سال ۹۲ به صورت تجمیعی با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند را به صورت حق التدریس به میزان نیاز آموزش و پرورش جذب نماید که هنوز آئین نامه اجرایی آن فعلا به استان ها ابلاغ نشده است.
رزم آرا  در پایان از تهیه و اجرای برنامه شتاب بخشی سوادآموزی استان که با مشارکت ۱۳ دستگاه از سال ۹۵ آغار شده است ،خبر داد و  ایجاد و راه اندازی مراکز یادگیری محلی جهت تنوع بخشی در فعالیت های سوادآموزی و نقش مثبت روحانیون و شوراها را در راستای ترویج فرهنگ سوادآموزی ضروری دانست.

انتهای پیام/م

رشد سواد آموزی در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.