نیویورک پست گزارش داد:

ترکیه در حال شبیه شدن به پاکستان است

نیویورک پست در مطلبی به بررسی رویکرد سیاسی مشابه رجب طیب اردوغان با محمد ضیاء الحق، ششمین رئیس‌جمهور پاکستان پرداخت.

نیویورک پست: ترکیه در مسیری که پاکستان رفت، قدم گذاشته است///// ترکیه در حال شبیه شدن به پاکستان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک پست در گزارشی نوشت: ترکیه در ماه های اخیر با پیشبرد سیاست هایی، بیش از پیش به شهرت جهانی خود لطمه زده است.  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با محدود کردن رسانه ها، بی توجهی به حقوق بشر پس از وقوع کودتای نافرجام در این کشور، رویارویی با ناتو و در نهایت جنگ با احزاب کُرد در شمال سوریه، در حال تبدیل شدن به چهره ای نامحبوب است. اقدام اخیر او در گردهمایی حامیان حزب عدالت و توسعه موجب تشدید انتقادات از او شد. او در آن گردهمایی دختربچه 6 ساله‌ای را که لباس نظامی به تن داشت روی صحنه فراخواند و به او گفت اگر در راه کشور کشته شود به او افتخار خواهد کرد!

نیویورک پست در ادامه گزارش خود نوشت: ترکیه با پیشبرد سیاست‌های این‌چنینی هرچه بیشتر به پاکستان شبیه می شود.  پاکستان یک دولت شکست خورده است که راهبری نظامی آن کاملا مغایر با منافع غرب بود. مطمئنا ترکیه هنوز به موقعیت پاکستان نرسیده است. این روند را می توان از تمایل مردم ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا درک کرد. از سوی دیگر، اقتصاد ترکیه به مراتب قوی تر از پاکستان و بانک های آن قابل اعتمادتر هستند  و مهمتر از همه، اینکه برخلاف پاکستان که ارتش در راس امور قرار دارد، در ترکیه شخص اردوغان تصمیم گیرنده اصلی محسوب می شود.

با وجود این، «حسین حقانی»، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن معتقد است اردوغان در تصمیم‌گیری‌های نگران‌کننده‌اش از مدل پاکستانی پیروی می کند. او گفت: رویکرد اردوغان، یادآور دوره «محمد ضیاء الحق»، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان بین سال های 1978 و 1988 است. سیاست های اردوغان به آنچه ضیاء انجام داد، شباهت زیادی دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: واضح ترین تشابهی که بین سیاست های ترکیه و پاکستان وجود دارد آغاز آتش جنگ است. اردوغان از ژانویه 2018، جنگ علیه احزاب کُرد در سوریه را آغاز کرده است. او با مطرح کردن این ادعا که احزاب کُرد تهدیدی برای ترکیه و امنیت آن محسوب می شوند، جنگ با احزاب کُرد را آغاز کرده است. این جنگ به مراتب سمی تر از جنگ پاکستان با شبکه حقانی در مرزهای افغانستان است.

«اریک ادلمن»، سفیر سابق آمریکا در ترکیه  بر این باور است که ترکیه در مسیری که پاکستان قدم گذاشته بود، وارد شده است ولی هنوز کاملا شبیه به آن نشده است.  اگرچه این روند چالشی عمیق برای واشنگتن است ولی تاکنون واکنش مستقیمی به اقدامات آنکارا نشان نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار