صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:

ظاهرا آقای رحمانی فرصت نکرده‌اند برنامه خود را به روز کنند/ آقای روحانی آیا شما به خوبی حرف‌هایی که می‌زنید عمل می کنید؟

ظاهرا آقای رحمانی فرصت نکرده‌اند برنامه خود را به روز کنند

یک نماینده مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت بر اساس برنامه‌های قبلی بوده و ظاهرا فرصت نکرده است آن را به روز کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود صادقی نماینده تهران در مخالفت با وزیر پشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی در کابینه، افزایش کارآمدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی است.

صادقی با اشاره به اینکه سال گذشته رئیس جمهور با ۲۴ میلیون رای سکان امور کشور را به دست گرفت، اظهار کرد: متاسفانه حدود یک سال و نیم از انتخاب آقای روحانی می گذرد و سرمایه اجتماعی ایشان رو به افول است؛ باید افرادی مسئول شوند که در شرایط بحرانی بتوانند شجاعانه و مدبرانه با تحریم‌های ظالمانه مقابله کنند؛ البته آقای روحانی گفت که سخنان انتخاباتی نگویید، سخنان انتخاباتی را برای وقت دیگری بگذاریم؛ اما به خاطر داشته باشیم که هر سخنی که در زمان انتخابات گفته می‌شود، در طول چهار سال باید همه آنها آویزه گوشمان باشد.

وی در نقد برنامه‌‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ریزی، اصولا فرضیات باید بر اساس داده‌های درست وضع موجود و تحلیل و پیش بینی مناسب از شرایط کلان اقتصادی باشد؛ شاخص های کلان اقتصادی به درستی برنامه ریزی شود تا تصمیم گیری ها خروجی  لازم را داشته باشد. ظاهراً برنامه آقای رحمانی از برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت اقتباس شده، اما این برنامه‌ها قبل از آغاز سال ۹۷ نوشته شده است و بر اساس وضع موجود نیست.

صادقی با بیان اینکه داده های قبلی با توجه به شرایط امروز حتی به روز هم نشدند، تصریح کرد: مثلا در تولید ناخالص داخلی داده های فعلی در سال ۹۷، عدد منفی یک را پیش بینی کرده؛ در حالی که آقای رحمانی افزایش ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش بینی کردند. پیداست که این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس برنامه قبلی بوده و حتی ایشان فرصت نکردند این برنامه‌ها را به روز کنند.

نماینده تهران با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت در خصوص صنایع کلیدی مشخص نیست، افزود: برای مثال در صنعت خودرو، آینده واردات، آینده قیمت گذاری‌ها یا خودروهای برقی توجه خاصی نشده. در این برنامه در خصوص تاب آوری و تداوم کسب و کار در شرایط تحریم هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است.

صادقی با بیان اینکه برنامه‌ای که تنظیم شده هیچ ارتباط معناداری با بودجه‌های سالانه دولت ندارد، گفت: وسعت هدف‌گذاری بسیار بیشتر از بودجه است. معلوم نیست با چه منابعی می خواهیم به هدف‌ها برسیم. طرح این اهداف کلان آسان است اما اجرای آن‌ها بدون توجه به بودجه آسان نیست. اگر اهداف مبتنی بر واقعیت ها نباشد با چیزی مواجه می‌شویم که در این چهار دهه گذشته با آن مواجه بوده‌ایم. برنامه پیشنهادی خیلی گسترده است؛ گویا می‌خواهد همه مشکلات عالم و آدم را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت منابع اهداف باید اولویت بندی شود، افزود: معلوم نیست کدام بخش از برنامه ها اولویت بیشتری دارند؛ با توجه به عدم جذب نیروی انسانی در یک دهه گذشته در اکثر شرکت ها و نیز خروج شرکت‌های خارجی از کشور، هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی آنها پیش‌بینی نشده. سهم بنگاه های کوچک و متوسط چقدر در نظر گرفته شده است؛ در صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع الکترونیک برنامه های کمی دیده نمی شود. به طور کلی این برنامه نشان نمی دهد که با توجه به تغییر شرایط محیطی از قبیل تغییر وضع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و وضعیت شرکت‌های داخلی وزارت صنعت در شرایط موجود برای پاسخگویی به شرایط موجود چیست و کدام بخش‌ها به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

صادقی با بیان اینکه در برنامه‌های آقای رحمانی موارد قابل سنجش و اندازه گیری به صورت عینی دیده نشده، گفت: در پایان برنامه نمی‌توان از میزان تحقق اهداف آگاه شد. با توجه به تحریم های ظالمانه و خروج سرمایه گذاری های خارجی باید تکیه بر بخش خصوصی داخلی و توان داخلی باشد. برنامه ویژه ای برای توسعه بخش خصوصی ارائه نشده. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه زیادی بر رقابت سالم برای کسب و کارها شده و به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد رقابتی تکیه شده است، اما به نظر می‌رسد در برنامه آقای رحمانی اهمیتی به ایجاد رقابت سالم و رانت‌ها که کمر اقتصاد و تولید را شکسته؛ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هم افزایی و توازن با یکدیگر اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: آقای رحمانی باید متصدی سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باشند؛ آیا ایشان توانسته اند بین آنها توازن ایجاد کنند؛ همانطور که در نامه اقتصاددان های بزرگ کشور آمده است و رهبر معظم انقلاب هم چندین بار بر آن تاکید کردند که نابرابری بین دو بخش تجارت و تولید باید از بین برود. در دهه گذشته نرخ تخصیص سرمایه ناخالص داخلی در بخش تولید و کشاورزی در مقایسه با بخش خدمات همواره رو به افول بوده است. به ویژه در یک دهه اخیر یک نابرابری آشکار در این چند حوزه دیده شده است.

عضو فراکسیون امید افزود: متاسفانه سلطه سرمایه های تجاری بر تصمیم گیری های کلان کشور و نظام کلان تدبیر و حکمرانی باعث شده است که یک عدم توازن بین بخش‌های تولیدی و حوزه صنعت با بخش‌های واسطه‌گری مستغلات و بخش خدمات دیده ‌شود. هیچ برنامه‌ای برای ایجاد توازن به نفع بخش تولید در برنامه های آقای رحمانی دیده نمی‌شود.

صادقی با طرح این سوال که آقای روحانی برای چه این وزرا را تغییر داده‌اند، گفت: آقای رحمانی!! شما که همان برنامه‌های وزیر سابق را برای ما ارائه کردید. چه تغییری در برنامه های جدید داشته اید. جناب آقای شریعتمداری مسئول فساد در حوزه خود را به عهده وزیر قبلی خود گذاشتند و آن واردات رانتی در ثبت سفارش خودرو را به عهده مسئولان قبلی گذشته اند. شما در این زمینه چه می گوید؟ شما که در طول چهار سال وزیر قبلی آقای نعمت زاده معاون ایشان بوده اید؛ در طول یک سال اخیر هم معاون طرح و برنامه و قائم‌مقام آقای شریعتمداری بوده‌اید؛ چگونه شما نمی‌خواهید پاسخ دهید شما چه مسئولیتی دارید. شما می‌خواهید فرار کنید. در سوابق مدیریتی شما ۳۰ عنوان اعم از شورای عالی پژوهشی، قائم مقام وزیر صنعت و معدن، معاون طرح و برنامه، ریاست کمیسیون صنایع و معادن، نماینده مردم عزیز تبریز، آذرشهر و اسکو در سه دوره مجلس هفتم، هشتم و نهم ، رئیس هیئت مدیره شرکت های صنایع مس ایران و یک تریلی پست و مقام دارید. شما چه نقشی در وضع موجود دارید.

صادقی با طرح این سوال که آقتای رحمانی شما چگونه توانستید سه مقطع تحصیلی را در دوره پر کار مدیریتی خود تهیه کنید؛ اظهار کرد: چگونه توانستید کارشناسی حقوق بگیرید؛ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی اخذ کنید و دوره دکترای مدیریت بگیرید. آیا امکان پذیر است دانشجویی سر کلاس بنشیند و این همه مسئولیت هم داشته باشد؟ شما البته جوان هستید و این امتیاز است؛ اما به هر حال این دو با یکدیگر تناسب ندارد. ارتقای تحصیلی با این همه فعالیت تناسبی ندارد.

صادقی یادآور شد: آقای روحانی امروز گفتند اگر ابوذر و سلمان را هم به کار گرفته اید یک سال بعد عوضش کن.  آقای روحانی آیا شما به خوبی حرف‌هایی که می‌زنید عمل می کنید؟ در این قسمت می خواهم به یک فاجعه در حال وقوع در بخش صنعت و معدن اشاره‌ای گذرا بکنم که احداث کارخانه ذوب و پالایش سونگون ورزقان است. کارشناسان هشدار می‌دهند که اهداف این کارخانه ذوب و پالایش آن هم به بهانه از فرمایش رهبری در خصوص جلوگیری از آن هشدار می‌دهم که این پیوست فرهنگی و زیست محیطی در آن لحاظ شود که متاسفانه لحاظ نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار