در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

معاون وزیر صمت: موجودی کالا‌ها ۵ برابر سال گذشته است/ ایجاد جشنواره‌های فروش به جای نمایشگاه عرضه مستقیم کالا

بررسی نوسانات بازار کالا‌های اساسی و شوینده‌ها در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۸ اسفندماه بررسی شد.

کرونابه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران امشب ۸ اسفند ماه با حضور در برنامه گفت,گوی ویژه خبری به بررسی نوسانات بازار کالا‌های اساسی و شوینده‌ها پرداختند.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در تأمین کالا‌های اساسی کمبودی نداریم گفت: موجودی کالا‌ها ۵ برابر سال گذشته است لذا در مورد کالا‌های اساسی مردم به هر میزان که می‌خواهند، می‌توانند خرید داشته باشند، اما خرید نباید باعث سوء استفاده برخی از سوء استفاده گران شود.

او با اشاره به اینکه ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرد؛ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به دلیل حفظ سلامت مردم برگزار نشود ادامه داد: عرضه به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار سوق پیدا کرده است، لذا امسال جشنواره داریم، اما به صورت سال‌های گذشته نخواهد بود.

قبادی با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نداریم خاطرنشان کرد: همه تدارکات مورد نیاز و تامین کالا‌ها انجام شده است و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای واردات تخصیص داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تامین گوشت گوساله و دام سنگین مشکل خاصی نداریم افزود: تقریباً میزان ورودی رستوران‌ها یک چهارم شده است لذا حدود یک چهارم ورودی‌ها به رستوران تقلیل پیدا کرده است، یکی از علت‌های گرانی گوشت دام سبک آلایش گوسفند همچون جگر و کله پاچه است لذا تقریبا بین ۱۰ تا ۲۰ تومان گران فروشی داشتیم، اما باید قیمت بین ۹۲ تا حدود ۱۰۰ تومان باشد.

او با اشاره به اینکه سازمان حمایت مرجع قیمت گذاری است گفت: گرانی در همه سطح شهر تامیم پیدا نکرده است، ما اعتقاد داریم که همه باید قیمت را در سطح شهر و کشور را رعایت کنند، در بحث دام سبک در خود دام اتفاق خاصی نیافتاده است یعنی دامداران عملا افزایش قیمتی نداشتند، ما با سوء استفاده کنندگان حتماً برخورد می‌کنیم، لذا قیمت لاشه گوسفند اگر بالای ۱۰۰ تومان باشد تخلف است.

قبادی با اشاره به اینکه دلیلی برای برگشت به عقب وجود ندارد، زیرا از جهت موجودی کالا نگران نیستیم ادامه داد: هفته آینده اوج عرضه کالا‌ها خواهد بود، همه تعاونی‌ها، ادارات دولتی و غیر دولتی را به هر میزانی که نیاز باشد به گوشت قرمز و مرغ تجهیز خواهیم کرد لذا اقدام به توزیع گوشت قرمز می‌کنیم.

او با بیان اینکه در فروشگاه‌ها گوشت منجمد برزیلی در حال فروش است، ولی استقبال از این کالا نمی‌شود افزود: یکی از نگرانی‌های ما فروخته نشدن آن است، ما برای رستوران‌ها هم نیز سهمیه قائل شده ایم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما الان مازاد تولید داریم و تقریباً همه سردخانه‌های تولید مرغ کشور پر است گفت: قیمت مصوب مرغ ۱۲،۹۰۰ تومان است، ولی حقیقتاً در میادین میوه و تره‌بار ۱۲۴۰۰ به فروش می‌رسد و فروشگاه‌های سطح شهر حداکثر ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: همه محصولاتی که با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شیفته شده‌اند بدون استثنا در اختیار مجموعه وزارت بهداشت است و آن‌ها اوضاع را مدیریت می‌کنند.

قبادی با اشاره به اینکه در بحث میوه و مرکبات گزارش مثبتی ارائه شده و تولیدات ما نسبت به سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد حتی صادرات کشور در این خصوص بیشتر شده است خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده برخی از فروشندگان اقدام به تخلف کرده‌اند و خرید‌های احساسی باعث شده است تا عده‌ای سودجو از اوضاع سوء استفاده کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امکانات و تولید کشور سه برابر نیازمان است افزود: در بخش تأمین به مردم قول می‌دهم که تردید نداشته باشند به وفور کالا تدارک دیده شده است و مردم به هر میزانی که دوست دارم می‌توانند خرید‌های خود را انجام دهند، اما به گونه‌ای عمل نکنیم که احساسی وارد بازار شویم و این موضوع سبب گرانی کالا شود.

قبادی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همه توان و ظرفیت مجموعه‌های تولیدی بهداشتی و شوینده و اصناف در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته گذشته و در شرایط خاص کنونی، مشغول خدمت رسانی بوده است.

او به برگزاری جلسات ویژه با حضور وزیر صمت اشاره کرد و گفت: تولید شبانه روزی محصولات بهداشتی، ممنوع کردن صادرات تجهیزات پزشکی از جمله ماسک، صفر کردن عوارض و تعرفه واردات کالا‌های تجهیزات پزشکی، تسهیل ثبت سفارش محصولات بهداشتی و پزشکی از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌هایی را که در ده روز اخیر با آن مواجه بودیم در بحث کالا‌های سلامت محور در خصوص ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود گفت: در این مواجه با بحث احتکار و گرانفروشی روبرو بودیم، متخلفین، ماسک‌های n ۹۵ را با رقم‌های بسیار بالایی به فروش رساندند، حدود ۲۰۰۰ پرتال در ۵،۶ روز گذشته به شعب ما ارجاع شده است، امروز حدود ۱۷۰۰ کارتون دستکش یکبار مصرف، یک قلم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تایی دستکش و یک انبار ۳ میلیون عددی ماسک کشف کردیم وهمچنین مقادیر متنابهی ژل‌های ضدعفونی کننده و مواد الکلی در تهران کشف شد.

او ادامه داد: در استان خراسان‌رضوی حدود ۱۰ هزار لیتر الکل کشف شد و در استان‌های مرزی هم نیز رقم چند میلیونی ماسک را کشف کردیم که آماده صادرات بود و لذا متخلفین می‌خواستند به صورت غیرقانونی این اقلام را صادر کنند که جلوی آن‌ها را گرفتیم، متاسفانه شاهد گران‌فروشی در بحث ماسک بودیم، در مورد ضدعفونی کننده‌ها گرانفروشی را شاهد بودیم، در بحث گوشت قرمز گاهی تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو شاهد گرانفروشی بودیم که مازاد بر قیمت واقعی گوشت قرمز عرضه می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار