در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شعار انقلابی جهش تولید با رفع موانع ممکن می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای رسیدن به شعار انقلابی "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" باید با حمایت همه‌جانبه، موانع را رفع کنیم.

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" باید بسترسازی بیشتری را برای تولید فراهم کنیم. به همین منظور برای رسیدن به این شعار انقلابی، نیاز است تا با حمایت همه‌جانبه، موانع را رفع کنیم.

او ادامه داد: در بحث کرونا در طول یک سال گذشته، کشور در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو و تولید واکسن به خودکفایی‌ رسید و امیدواریم این تحول در سال جدید ادامه پیدا کند.

کوهپایه زاده افزود: کرونا فرصتی ایجاد کرد تا به این اعتماد به نفس برسیم تا بتوانیم در کنار کشور‌هایی که به ویژه در تولید واکسن سالیان سال تجربه دارند، عرض اندام کنیم. در بخش تجهیزات و دارو نیز به وقت خودش اقدامات خوبی شروع شد که در سال جدید هم این روند ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: بحث تولید با پشتیبانی و مانع زدایی به عنوان موضوعات حائز اهمیت، همیشه مطرح است. بنای دانشگاه‌ها باید بر این باشد که محققان، استادان، دانشجویان جوان و با انگیزه، تولید را در بخش‌های مختلف نظام سلامت، به کمک پشتیبانی دانشگاه‌ها به حرکت درآورند. دانشگاه‌ها نیز باید با پشتیبانی، شرایط را به گونه فراهم کنند که علاوه بر سایر مشکلاتشان، دیگر مشکل عدم پشتیبانی وجود نداشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: از سوی دیگر برطرف شدن بحث‌های اداری و قانونی و مجوز‌هایی که وجود دارد باعث می‌شود تا موانع از مسیر تولید و مسیر به دست آمدن محصولاتی که منافع بزرگ داخلی و بین المللی را به ارمغان می‌آورند، رفع شوند.

او افزود: دانشگاه‌ها از سال گذشته بر این رفع موانع پافشاری داشتند و امسال با تاکیدی که مقام معظم رهبری، فرمودند، بیشتر از گذشته بر کار‌های قبلی تمرکز می‌کنیم؛ به ویژه در عرصه مانع زدایی که نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی در مسیر تولید است، پافشاری خواهیم داشت. همچنین پشتیبانی از توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که در درون کشور وجود دارد مثل دارو و تجهیزات از دیگر کار‌هایی است که سال جدید به آن خواهیم پرداخت. با وجود تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، اقلامی مانند دارو و واکسن، کلا با کمبود جهانی مواجه اند و باید هر کشوری برای خودش به قابلیت و توانمندی و خودکفایی در این عرصه برسد.

کوهپایه زاده مطرح کرد: ما نیز در بخش محصولات سلامت به خودکفایی خواهیم رسید. در بخش محصولات سلامت، غیر از تولید محصول، ارائه خدمت باکیفیت نیز به نوعی برای ما تولید محسوب می‌شود زیرا دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر ارائه دهنده خدمات هستند تا اینکه بخواهند محصولات تولید کنند، ولی با این حال، ما در همان تولید محصول هم باید نسبت به گذشته باکیفیت‌تر عمل کنیم.

او ادامه داد: دانشگاه‌ها موظفند در بخش آموزشی، فعالیتشان را با توجه به این مسئله که مولد دانشجویان توانمند هستند، به سمت پیشرفت سوق بدهند. با توجه به مجازی شدن آموزش به دلیل شیوع کرونا، باید سرمایه گذاری‌ها در این عرصه، نسبت به قبل بیش از پیش شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: ما داریم موانعی که در این مسیر هست را برطرف می‌کنیم تا با قدرت کامل از توانایی‌های دانشجویان بهره‌مند شویم؛ همچنین در بخش فناوری دانشگاه از ظرفیت تولید محصولات دانش بنیان در بخش فناوری دانشگاه‌ها بهره‌مند خواهیم شد و در سال ۱۴۰۰ این مسیر را ادامه خواهیم داد.

کوهپایه زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در زمینه آموزش‌های مجازی و هم در بخش بالینی و غیربالینی، تلاشی که تا کنون داشته را افزایش خواهد داد و همچنین در زمینه تولید فناوری‌های منجر به سلامت نیز کار‌های خوبی را آغاز کرده و پیش خواهد برد.

او ادامه داد: در مورد فاز‌های انسانی واکسن‌های تولیدی کشورمان، نقش مهمی را در بخش سلامت برای واکسن کووپارس، شروع کردیم و کمک می‌کنیم تا واکسن کووپارس بتواند با بخش‌های مداخله انسانی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می‌شود، در سطح عموم برای مردم مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین بخش‌های دیگر این واکسن در بخش تولید و پلتفورم دارو‌های جدید ضدویروس هم هست موضوعاتی است که در سال ۱۴۰۰، دانشگاه حتما دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار